"עשו דמוניזציה לאכיפה המינהלית; זו לא קטסטרופה"

שוני אלבק, היועמ"ש היוצא של רשות ני"ע: "עדיין לא נפתח תיק אחד" ■ משה פרל בוועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו-האפט: "מוטרדים מהאכיפה המינהלית; שרשות ני"ע תרגיע"

"לא רק שוק ההון מוטרד מהאכיפה המינהלית, כולנו מוטרדים; רשות ניירות ערך צריכה להרגיע". זה המסר אותו העביר היום (ד') משה פרל, מנכ"ל איגוד הבנקים, בוועידת שוק ההון 2011 של "גלובס" ו-BDO זיו-האפט בתל-אביב.

במסגרת האכיפה המינהלית, שאושרה לאחרונה בחוק, המערכת מעניקה סמכויות לרשות ניירות ערך להעניש תאגידים ועובדים, בלי נטל הוכחה משמעותי ובלי זכות התגוננות. הסנקציות יכולות להגיע עד לקנס של מיליון שקל לעובד, פיטורים או השעיה.

"המשמעות היא, בקיצור, פחות צדק ויותר יעילות", אמר פרל. "מה שקורה כאן עכשיו הוא סוג של מהפכה. עכשיו עובר לקריאה שנייה ושלישית חוק שיאפשר גם לאנשי משרד האוצר לאכוף באופן מינהלי את החוקים עליהם הם מופקדים. גם משרד המשפטים ורשות ההגבלים העסקיים עומדים בתור - נראה שמדובר ב'טרנד' ליצירת מערכת אכיפה מינהלית".

פרל הדגיש כי "לכל עובד יש זכות בסיסית לטעות, והטעות צריכה להתבטא בפגיעה בקידומו ולא בענישה מינהלית. לפיכך, עולה השאלה אם האכיפה המינהלית היא בכלל לגיטימית. הסיבה לאכיפה המינהלית היא מצבה הקשה של מערכת המשפטית. המשמעות של חוק האכיפה היא הכרזה של המדינה שאינה מסוגלת לבצע אכיפה משפטית ראויה על עסקים. זו טעות גדולה להשקיע כל-כך הרבה אנרגיה כדי ליצור חלופה מוחלטת של ערוץ מינהלי לפתרון המשפטי. האכיפה המינהלית צריכה להיות השלמה לערוץ הפלילי - ולא חלופה שלו".

אלבק: "זה לא כזה קטסטרופלי"

מיד אחרי פרל עלה לבמה עו"ד שוני אלבק, היועץ המשפטי היוצא של רשות ניירות ערך, והדגיש כי אין באמתחתו מסר הרגעה - אך הגן על האכיפה המינהלית: "אני חושב שעשו דמוניזציה לאכיפה המינהלית. עדיין לא נפתח תיק או בירור מינהלי אחד".

אלבק הוסיף כי "הרגישות של שוק ההון הובילה להקמת רגולטורים שתפקידם לפקח על השוק. לתובנה הזו הגיעו בכל המדינות בהן יש שווקי הון מפותחים - ארה"ב, אוסטרליה, צרפת, קנדה. לא בגלל מערכות משפט בעייתיות, אלא כיוון שזו מהות קיומו של הרגולטור".

אלבק הגיב לדבריו של פרל באומרו כי "בישראל שומרים על הליך ראוי. אפשר ואף רצוי לטעון עם עורך דין, וההליך עצמו שקוף וניתן לערער עליו. זה לא כזה קטסטרופלי. במהלך חקיקת החוק ניהלנו דיאלוג שוטף עם כל הגורמים שכפופים להליך החקיקה: איגוד בעלי המניות, איגוד הבנקים, לשכת עורכי הדין, איגוד החברות המסחריות ועוד - לכולם ניתנה אפשרות לטעון בוועדת הכספים. כך קיבלנו חוק מאוזן, לאחר פשרות שנעשו על-ידי כולם, והוא התוצר הטוב ביותר שיכולנו לקבל".

אלבק הדף את הטענות השונות נגד האכיפה המינהלית ואמר כי "יו"ר רשות ניירות ערך לא מבצע חקירות, הדבר דומה יותר להליך ביקורת. הפסיקה בהליך המינהלתי מבוצעת על-ידי ועדה עצמאית שמונתה על-ידי משרד המשפטים ואין לה תלות ברשות ניירות ערך. בניגוד לטענות, יש מצבים אחרים בהם הגוף החוקר הוא הגוף השופט - רשות ההגבלים העסקיים ואפילו המשטרה נוהגים כך, אז מה השוני הגדול?".