אישה נעלה

הסלבריטאית קים קרדשיאן הקימה פורטל למכירת נעליים מעוצבות בזול, שהצליח בגדול

לפני 25 שנים געש העולם לאחר הדחתו של הדיקטטור ששלט בפיליפינים פרדיננד מרקוס, כאשר התגלה אוסף של כ-1,000 זוגות נעלי המעצבים של אשתו המושחתת אימלדה מרקוס. אוסף זה, שצילומים נבחרים שלו קישטו את העמודים הראשונים של התקשורת העולמית דאז, טרום האינטרנט, המחישו את הפער הבלתי נסבל, בין הנהנתנות חסרת הגבולות של משפחת הדיקטטור והעוני המשווע של רוב רובם של תושבים הפיליפינים, אך עוררו בעת ובעונה אחת אנחות קנאה של נשים רבות בכל רחבי הגלובוס.

אך עתה, להבדיל אלף אלפי הבדלות, גועשת התקשורת האינטרנטית סביב הפורטל החברתי ShoeDazzle המציע נעלי מעצבים, או נכון יותר, תואמות מעצבים, לנשות ארה"ב, בגישה קמעונאית מקוונת המייצרת חוויית קנייה, אשר תאפשר כמעט לכל אישה להתחיל ב"אוסף אימלדה מרקוס" משלה במחירים השווים לכל נפש.

קים קרדשיאן בת ה-30, יזמית סדרתית, דוגמנית שהתפרסמה בשל קימוריה המרשימים, שערוריית צילומי עירום, והשתתפות פרובוקטיבית בתוכניות ריאליטי, יזמה הקמתו של פורטל נעליים ייחודי, אשר עשוי להפוך למוביל קטגוריה חדשה בתחום הסחר האלקטרוני.

הקונספט פשוט להפליא. הפורטל הפועל כמועדון חברות, מציע לכל אחת מהן, אחת לחודש, זוג נעליים מעוצבות, שאינן בקטגוריה של שימוש יום יומי, במחיר של 39.95 דולר, כולל משלוח הביתה, ואפשרות החזרה לאלה שאינן מרוצות מבחירתן. במקרה שההצעה החודשית אינה מתאימה מסיבות כלשהן לחברה כלשהי בפורטל, היא אינה חייבת לרכוש את הנעליים. במילים אחרות - ללא כל התחייבות וללא דמי הרשמה כלשהם.

אך תיאור זה, מושך ככל שיהיה, עדיין אינו מסביר כיצד במשך פחות משנתיים הצטרפו למועדון החברות יותר מ-3 מיליון נשים, כאשר מספרן רק גדל והולך. כאשר די להיכנס לעמוד של ShoeDazzle בפייסבוק כדי להיווכח כי קרוב למיליון נשים העניקו לו "לייק".

ואכן, הליבה השיווקית של הפורטל, היא ביכולת של כל מצטרפת חדשה לבחור את סגנון עיצוב הנעליים המועדף עליה. כל חברה בפורטל, יכולה לבחור מתוך צילומי נעליים המתויגים לפי מעצבי אופנה מובילים, או צילומים של נעליים המייצגים טרנדים מעודכנים. צוות סטייליסטים של ShoeDazzle מוודא כי הצעת החודש לכל אחת מהחברות תתאים לעיצוב ולסגנון המועדפים על-ידה.

רשימת הסטייליסטים הפועלים במסגרת הפורטל, מהווים רשימה נבחרת של כל ה"מי ומי" בעולם האופנה. הסטייליסט הראשי הוא מייקל באסולינו מפירמת המעצבים HSN, מריקה רוק היא בעלת טור אופנה ברשת CBS, וקמיל ג'ומאל היא סטייליסטית המלבישה כוכבות כמו סקרלט ג'והנסון ואיימי אדמס. התוצאה היא כי החברות במועדון מקבלות מדי חודש הצעה שקשה לסרב לה, הן בעיצוב המתאים לטעמן והן במחיר לזוג נעליים המסתכם במונחים ישראלים בכ-140 שקל.

הנעליים הנמכרות באתר הן מותג פרטי של ShoeDazzle המאפשר לחברות בו לרכוש גם תיקים אופנתיים ואביזרים הכוללים גם מגוון מרשים של תכשיטים.

בתחילה הצליחה קרדשיאן לגייס סכום של 20 מיליון דולר ממשקיעים כמו פולאריס ונצ'ורס, ובשבוע שעבר התפרסם כי הסתיים בהצלחה גיוס נוסף של 40 מיליון דולר הכולל 30 מיליון דולר מקרן הון הסיכון אנדרסן-הורוביץ. קרן זו מוכיחה כי האנליסטים שלה יודעים לקרוא היטב את מגמות השוק, והשקעותיה הקודמות באתרים המובילים בעולם גרופון ופייסבוק ממחישות זאת.

ג'ון או'פארל, שותף בקרן, אמר כי הוא רואה ב-ShoeDazzle השקעה בצמיחה מהירה, בדומה להשקעות הקודמות של הקרן באתר הקניות הממותג גרופון ובאתר המדיה החברתית המוביל פייסבוק.

מנכ"ל ShoeDazzle, בריאן לי, אומר כי עתה, לאחר שהושלמו גיוסי הכספים, יגדל צוות העובדים של החברה ויגיע ל-135 עובדים, וכי הפורטל יהפוך לבינלאומי, ממש כמו גרופון ופייסבוק, כאשר בשלב הראשון תיכנס החברה לפעילות בבריטניה ולאחר מכן לארצות אחרות. במסגרת זו מתכננת החברה להיכנס בדרך הייחודית שפיתחה, לתחומי אופנה נוספים, כך שהפורטל יהפוך למוביל דרך בתחום האופנה המקוונת.

כרסום ברשתות האופנה הפיזיות

קרדשיאן היא יזמית סדרתית. לפני 4 שנים סחפה עמה את שתי אחיותיה ובני משפחה אחרים כדי להפיק סדרת טלוויזיה אינטרנטית בשם Keeping Up with the Kardashians שהעונה החמישית שלה משודרת עתה. היא שיחקה והשתתפה בסדרות טלוויזיה שונות כולל "לרקוד עם כוכבים". במקביל היא הקימה עם אחיותיה בוטיק אופנה בשם D-A-S-H והשיקה יחד איתן סדרה של בגדים אופנתיים ברשת BEBE. עיסוקיה המגוונים כללו גם הופעה בעירום במגזין "פלייבוי", והופעות רבות כדוגמנית הבית של מותג הג'ינס BONGO. אישור להיותה סלבריטי קיבלה לפני כשנה, כאשר בקיץ שעבר נחשפה דמות השעווה שלה במוזיאון המפורסם מדאם טוסו בניו-יורק. עיסוקיה המגוונים והאינטנסיביים מזכירים את השלבים המוקדמים בקריירה של מרתה סטיוארט, אשר החלה את דרכה כדוגמנית, ועתה היא מותג-על של מוצרים לבית הנמכרים ברשתות קמעונאיות.

לאיש כיום אין ספק כי אופנה מקוונת הופכת לטרנד משמעותי ההולך ומשתכלל עד כדי אפשרות כרסום ברשתות האופנה הפיסיות. האתר המשמעותי הראשון בקטגוריה זו הוא ZAPPOS, שבעליו הבין כי החולשה העיקרית של מכירות באינטרנט היא שירות הלקוחות. האתר שהתמקד תחילה בשיווק מקוון של נעליים הוקם לפני 8 שנים והגיע להישגי מכירה משמעותיים, כאשר לאחר 5 שנים כבר הגיעו להיקף של מיליארד דולר בשנה. מייסד האתר, טוני הייש, הוא פנאט בכל הקשור לשירות הלקוחות, ויצר אותו כבידול המובהק שלו. אחת השיטות שלו היא שימוש בגורם ההפתעה - שכן לקוחות המבצעים הזמנה מודעים לכך שזמן המשלוח הוא בין 3-5 ימים, אך רוב רובם מקבלים את הנעליים המבוקשות בתוך יום. שירות הלקוחות הוא אישי, וזמן ההמתנה לשיחה עם נציג הוא מזערי, וזאת גם הסיבה שמספר הטלפון החינמי (800-1) של שירות זה מופיע באופן הבולט ביותר, בכל עמוד של הפורטל, ובכך הוא מזמין את הצרכנים להשתמש בו. ה-ZAPPOS העניק לאופנה המקוונת את שמה הטוב.

ההשפעה הגדולה ביותר על תחום האופנה הקמעונאית המקוונת תהיה בראש ובראשונה לפייסבוק, אשר רבים מגדירים אותו כאינטרנט החדש, המבודל מהותית מהאינטרנט הישן, שהוא למעשה כל מה שהגדרנו עד כה כאינטרנט. באחרונה ניכרת תופעה של הקמת אתרים לכל דבר בפייסבוק, במקום להקימם באינטרנט "הישן". המניע לכך הוא יכולת המינוף של פייסבוק, המאפשר לייצר שיווק ויראלי מהיר, בשל השרשור בין ה"חברים" הרבים השוהים בו. מסר שיווקי הנותן מענה לביקושים של קהל יעד כזה או אחר, יכול להיחשף בתוך מספר שעות למאות אלפי גולשים, בשל ההעברה הוויראלית שלו בין "החברים".

קים קרדשיאן: מולטי סלבריטאית

* מככבת יחד עם בני משפחתה בתוכנית ריאליטי מצליחה בערוץ E! האמריקני. "Keeping up with the Kardashians" משודרת כעת זו העונה החמישית

* שימשה בשורה של תפקידים בסדרות טלוויזיה נוספות בהן גם "לרקוד עם כוכבים", "America's next top model" ו-"CSI".

* הקימה עם אחיותיה בוטיק אופנה בשם D-H-S-H.

* השיקה עם אחיותיה קו אופנה ברשת BEBE.

* דוגמנית ופרזנטורית של מותגים רבים בהם ג'ינס Bongo ותוסף תזונה לדיאטה.

* כיכבה במגזינים רבים, בהם הופעה בולטת על שער מגזין "פלייבוי".

* במוזיאון מאדם טוסו בניו-יורק הוצבה בקיץ שעבר בובת שעווה בדמותה.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com