מיטב: לא להכנס לבונקר, הכלכלה העולמית תמשיך לצמוח

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב: חרף כל ה"איומים", הצמיחה הכלכלית היא חזקה למדי וגם אם תפגע במידה זו או אחרת עדיין היא תסתכם ברמה הגבוהה מ-4% השנה

בשבועות האחרונים ישנם סימנים המצביעים על חששות גוברים של המשקיעים אשר חלקם עובר למזומן ואף חזרה לאיגרות החוב של ממשלת ארה"ב.

מהלכים אלו נובעים, בין היתר, מפרסום אינדיקטורים פושרים למשק האמריקאי, בעיות פיסקליות בארה"ב, צרות בגוש האירו, נסיונות הולכים וחוזרים של ההנהגה הכלכלית הסין לצנן את הכלכלה הרותחת, אסון הטבע ביפן, הסביבה הגיאו-פוליטית במזרח-התיכון, וגם חשש מפני ההשלכות הגיאו-פוליטיות של הקמת מדינה פלסטינית בחודש ספטמבר.

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב מציין, בסקירה שפורסמה היום, כי אין ספק שנקודות אלו הן מטרידות למדי. עם זאת, "לא נראה כי אף אחת מהן עלולה לשנות את מחזור העסקים העולמי, עד כדי הבאתו למיתון חדש. עדות מרכזית לכך ניתן לקבל מהתחזיות האחרונות שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית, בחודש אפריל, המצביעות על צמיחה של 4.5% בעולם בשנה הנוכחית".

חשוב לציין, כי תחזיות אלו כבר לוקחות בחשבון את עיקר נקודות החולשה כגון: בעיית חובות באירופה, מזרח תיכון תוסס, אסון טבע ביפן ומדיניות מרסנת בסין. כלומר, אומרים במיטב, חרף כל ה"איומים", הצמיחה הכלכלית היא חזקה למדי וגם אם תפגע במידה זו או אחרת עדיין היא תסתכם ברמה הגבוהה מ-4% בשנה הנוכחית.

יתר על כן, ההתפתחויות ברחבי העולם, החל בפעילות היצרנים בגרמניה, איטליה וצרפת, דרך סין ועד לארה"ב מצביעות על כך שהסביבה הכלכלית איתנה או הולכת ומשתפרת. לכך, יש עדויות רבות כגון ההזמנות לייצור במדינות האירופיות החשובות כגון גרמניה, הנמצאות ברמה הגבוהה ב-50%, לעומת רמתן לפני שנתיים. בארה"ב, כבר כחצה שנה שהאשראי הצרכני גדל. מגמה זו מצביעה על כך שהצרכן יוצא מקיפאון ששרר בו בשנתיים האחרונות ולכך יש השפעה חיובית על הצמיחה.

זווית נוספת הממחישה את השיפור הכלכלי והעסקי בסקטור העסקי, וכך מפחיתה את הצורך הממשי לעבור למזומנים, היא שיעור העלאות הדירוג להפחתות של איגרות חוב קונצרניות בארה"ב, על ידי סוכנויות הדירוג. יחס זה נמצא ברמה הגבוהה מ-1 כבר תקופה ממושכת, כלומר, מספר החברות שזוכות להעלאת דירוג גבוה ממספר אלו שנענשות בהפחתה. יתר על כן, הוא גבוה משמעותי מ-0.63 שהוא היחס הממוצע בעשור האחרון.

לאור זאת, "לדעתנו, החששות הנגלים והשיח לגבי מעבר לנכסים בטוחים הוא מוגזם למדי", אומרים במיטב.