אחרי 50 שנה: הפקעת הקרקע בקפה ביאליק בת"א בוטלה

ההחלטה התקבלה לבקשת דניאלה וייס, בעלת הנכס בביאליק 2, שתקים בו בניין מגורים של 7 קומות

הנכס המיתולוגי שידוע כ"קפה ביאליק" בתל אביב, בו מתכננת דניאלה וייס, מראשי גוש אמונים, להקים בניין מגורים, לא ייהרס אלא ישומר, כתוצאה מביטול תקדימי של ההפקעה שנקבעה לרחוב טשרניחובסקי בתוכנית "ההפקעה הגדולה" מ-1964. כך הוחלט בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. בדצמבר פורסם ב"גלובס" על תוכניתה של וייס לבנות במקום בניין בן 7 קומות עם 32 דירות קטנות יחסית ושטח מסחרי של כ-200 מ"ר, עם חנייה תת-קרקעית ל-30 מכוניות. משפחתה של וייס היא מראשוני הבונים בת"א והיא מחזיקה בנכס מאז שנות ה-30.

מכוח תוכנית ה"ההפקעה הגדולה", סומן המבנה להריסה, לצד בניינים נוספים, אך מאז לא יצאה ההפקעה לפועל. וייס ביקשה לבטל את ההפקעה, כדי לממש את זכויות הבנייה.

תחת סימון ההפקעה צומצמו שטחיהם של המגרשים המסומנים להריסה בכמחצית, ובנייה חדשה הייתה מתאפשרת רק לאחר הריסה, כפי שעלה מאחת החלופות שהציעה וייס, לצד חלופה של שימור המבנה הקיים ותוספת בנייה מעליו.

אבן שואבת לאמנים

"קפה ביאליק", שהיה בעבר "קפה ספיר", שנפתח בשנת 1932 ברחוב ביאליק 2 והיה אבן שואבת לאמנים, לשחקנים ולאנשי רוח, כולל המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק, וראש העירייה הראשון של ת"א, מאיר דיזנגוף, שישבו בו דרך קבע. הנכס כלול במתחם לשימור שעליו הכריזה אונסק"ו, אבל אינו חלק מתוכנית השימור של העירייה.

ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית קיבלה חלקית את ההתנגדויות לתוכנית והחליטה לתת תוקף לתוכנית וייס, בכפוף לכמה שינויים, ובהם שימור המבנה תוך קביעה שלא ייהרס. את וייס ייצג משרד עוה"ד צבי שוב.

הבניין ניצב בפינת הרחובות אלנבי, ביאליק וטשרניחובסקי. כיום גובהו קומה אחת. הוועדה קבעה שהבינוי החדש יכלול ארבע קומות מלאות מעל המבנה לשימור וקומה חלקית נוספת, סך הכל 6 קומות, כשקומת הקרקע המסחרית תשמש לבית קפה.

מספר הדירות שאושרו הופחת ל-22. ההחלטה החשובה ביותר היא שלא תבוצע ההפקעה, שעיריית ת"א כבר קבעה שאין בה צורך. יצוין שב-1993 אושרה "תוכנית מכבי", הידועה היום בשם "תוכנית שוק בצלאל", שכוללת היום 160 דירות, שטחי מסחר ומגרש חנייה. "שוק בצלאל" הוא בבעלות אלעד מגורים, של יצחק תשובה, וצמח המרמן. תוכנית התחבורה של "שוק בצלאל" נשענת על תוכנית ההפקעות מ-1964, אבל תוכניתה של וייס הציעה לבטל את ההפקעה לצורכי תחבורה. עם ביטול ההפקעה, שומרים בעלי המגרשים שסומנו להפקעה על זכויות הבנייה שלהם ויכולים לממשן כעת בייעוד למגורים, מבלי שהשטח שבבעלותם נחתך בכמחצית.