מייסדי מארוול: נשקיע 200 מיליון ד' במרכז מו"פ בישראל

שני מייסדי מארוול, ד"ר סאאת סוטרג'ה ורעייתו וויילי די, הגיעו לביקור בישראל שבמהלכו ייפגשו גם עם נשיא המדינה, שמעון פרס, ויעדכנו אותו על כוונות ההתרחבות במרכז הפיתוח

כאשר הפגישה עם מנהלי חברת השבבים מארוול מסתיימת, שואל המנכ"ל והמייסד, ד"ר סאאת סוטרג'ה: "שמתם לב שכמעט לא דיברתי?" ואכן, סוטרג'ה כמעט שלא דיבר, ומי שניהלה את רוב השיחה הייתה אשתו ושותפתו לייסוד החברה, וויילי די.

על כרטיס הביקור שלה מוגדרת די כמייסדת-שותפה להקמת החברה. בנוסף, היא סגנית נשיא ומנהלת תחומי התקשורת והצרכנות בחברה. אך בפועל, היא משמשת לא פעם גם כמי שמובילה את החזון האסטרטגי של החברה.

בני הזוג הגיעו לביקור קצר ביום ו' בצהריים, והפגישה איתם נערכה בנתב"ג, זמן קצר לאחר נחיתתם. שניהם הקימו את החברה לצדו של ד"ר פאנטס סוטרג'ה, אחיו של סאאת, בשנת 1995. ההתחלה הייתה בתחום האחסון שבו הצליחו לתפוס את נתח השוק המוביל באספקת שבבים לתחום הדיסקים הקשיחים. ההמשך היה בהתרחבות בתחום התקשורת הארגונית, ובעיקר באמצעות הרכישה של גלילאו הישראלית ב-2001 תמורת 2.7 מיליארד דולר. משם המשיכה החברה לחדור יותר ויותר לסגמנט הפעילות הצרכני, תוך הבנה ששם המקום האמיתי לטווח הארוך.

מרכז הפיתוח בישראל מונה כיום 1,200 עובדים, מנוהל על-ידי יוסי מיוחס, והוא אחד מהגדולים שמפעילות חברות זרות בישראל. עבור חברה שמעסיקה 5,800 עובדים, זהו גם המרכז המשמעותי ביותר מחוץ לארה"ב. במסגרת ביקורם הנוכחי יתארחו השניים במעון הנשיאותי ויודיעו לנשיא המדינה, שמעון פרס, כי "החברה עתידה להשקיע 200 מיליון דולר בשנה הקרובה בפיתוח המרכז המקומי" - מה שינוצל גם לגידול בהיקף כוח האדם. יצוין, כי זהו היקף ההשקעה של החברה כמעט בכל שנה.

בתקופה האחרונה התרחשו מספר עזיבות בחברה בישראל על רקע חילופי הגברי - המנכ"ל הקודם, אליעז לביא, הוחלף על-ידי מיוחס וכמו-כן עזב גם ביליץ (בילי) הרבויה, סמנכ"ל בכיר ומנהל חטיבת בקרי התקשורת.

יחסים מורכבים עם RIM

זו תקופה מאתגרת עבור מארוול , ששווי השוק שלה הוא 9 מיליארד דולר בנאסד"ק. מצד אחד, מניית החברה אינה פופולרית בתקופה האחרונה, לאחר שקרסה ביותר מ-25% מאז שסיפקה תוצאות מאכזבות לרבעון הרביעי של 2010 ותחזיות מאכזבות לרבעון הראשון של 2011 (שאת תוצאותיו תפרסם ביום ה' הקרוב). אלא שמבחינה אסטרטגית, זה הזמן שבו חברה כמו מארוול, שיודעת לבצע אינטגרציה של טכנולוגיות נרחבות על גבי שבבי תקשורת ומולטימדיה, יכולה להרוויח.

"כל סגנון החיים שלנו היום הוא נייד ויש הזדמנויות אדירות לחברות שפעילות בתחום התקני הטכנולוגיה ניידים", אומרת די בראיון בלעדי ל"גלובס". התקדמות החברה בתחום הניידות והצרכן הסופי ניכרת היטב בתוצאות הרבעון הרביעי של 2010.

פתרונות החטיבה הניידת - שחלק גדול מהטכנולוגיה שלה מפותח בישראל סביב רכישת פעילות מעבדי ה-XScale, לשעבר חברת DSPC, שנרכשה מאינטל בשנת 2006 - היוו 34% מהכנסות החברה שהיו 900 מיליון דולר.

עם זאת, החברה עדיין מסתמכת כרגע על שחקנית מהותית אחת בתחום המעבד המרכזי לטלפונים הניידים, לקוחה שאותה ירשה מאינטל - חברת RIM, יצרנית הבלאקברי הפופולרי. הרבעון האחרון היה מאכזב מבחינת הביצועים של מארוול ב-RIM. מארוול דיווחה על ירידה של 13% רבעון לעומת רבעון הקודם והסיבה העיקרית שסיפקה לכך הייתה גידול בביקושים לטכנולוגיית דור שני בתקשורת הסלולרית במדינות מתפתחות, שאותה מארוול אינה מספקת ל-RIM.

בשוק ההון נשמעו הערכות שלפיהן מארוול מאבדת נתחי שוק למתחרה הגדולה שלה, קוואלקום.

כאשר שני המייסדים נשאלו "מה קורה עם RIM", די ירתה באופן אוטומטי כי "אנחנו לא רוצים להתייחס ללקוחות". ואילו סוטרג'ה אמר: "במקומות נרחבים בעולם לא משתמשים בדור שלישי עדיין, וזה הגיוני שבעתיד גם באזורים האלו ינועו לכיוון הדור השלישי. אנחנו משוכנעים ש-RIM תספק גם טלפונים כאלו עבורם".

אחד המקומות שבהם מארוול לא נכנסה לתוך המוצרים של RIM הוא לטאבלט שלהם, PlayBook, שבו תספק דווקא TI את המעבד המרכזי. די מדגישה בתגובה את ההישג של החברה באחרונה בסין, עם ענקית שירותי הסלולר צ'יינה מובייל, שלה כחצי מיליארד לקוחות. "עבדנו במשך שלוש שנים על אספקת חומרה מתאימה למכשירים בתקן הסיני (TDCMA), ואנחנו מאמינים שזו הזדמנות אדירה עבורנו, ואפשרות לעוד הזדמנויות בעתיד".

"הטאבלט יכול להיות גם על הקיר"

בצד ההזדמנויות, זהו זמן טוב עבור מארוול. השוק הנייד, בעיקר בכל הנוגע לצד הצרכני, דורש פונקציונליות נרחבת. עם יכולת להתייחס לאפליקציות כגון ווידיאו, קול, GPS וגישה מהירה לאינטרנט. כל אלו אמורים להיות קטנים וחסכוניים באנרגיה. "אנחנו שחקני השבבים הכי מגוונים בעולם", טוענת די, "והיכולות שלנו להכניס לתוך השבבים הרבה פונקציות ולבצע אינטגרציה ביניהם תספק לנו המון הזדמנויות".

המקום העיקרי שבו העקרונות האלו יבואו לידי ביטוי בעתיד הקרוב הם הטאבלטים. עבור אנשי מארוול, ברור שהעניין הוא הניידות של פלטפורמת המחשוב המודרנית. "טאבלט יכול להיות התקן חכם על הקיר, על השולחן, במכונית או בטלפון", אומרת די, "העיקר הוא שמי שיכול לספק יכולות עיבוד עם צריכת אנרגיה נמוכה שיכולים לטפל במגוון אפליקציות כולל האחסון - תחום שאנחנו מאוד חזקים בו".

בנוגע לעתיד, רואים במארוול התפתחות לא רק בתחום הנייד אלא גם בבידור הביתי. למרות ההתפתחות המהירה ורכישות אינטנסיביות שמבצעות ענקיות השבבים, מארוול אינה שחקנית טיפוסית בתחום. הרבה מההשקעות שהיא מבצעת נעשות בתוך הבית - כלומר, לא באמצעות רכישות. על אף הקניות שביצעו לאחרונה ברודקום, אינטל, Nvidia ואחרות בתחום תשתיות האלחוט, במארוול נראים מעט פחות פעילים.

לחברה לא חסר כסף, יש לה 3 מיליארד דולר בקופה, אבל לדברי סוטרג'ה רכישות לא בהכרח עומדות על הפרק. "אתה מוזמן להציע חברות שיכולות להתאים לנו", הוא צוחק, "האמת היא שאנחנו כבר רכשנו לפני שנים חלק גדול מהטכנולוגיות שמחפשים היום, לדוגמה בתחום האחסון. אני אומר למי ששואל אותי על טכנולוגיות מסוימות, 'מה אתה יודע? עשינו את זה כבר מזמן'".