בזק דורסת את ספקיות האינטרנט

החבילה החדשה של הטלפוניה והאינטרנט של בזק עושה צחוק מהחבילות המשולבות

בחודשים האחרונים, מאז החלה בזק לשווק באגרסיביות את חבילות המבצעים שלה - הכוללות את תשתית הטלפוניה ותשתית האינטרנט של בזק לצד אספקת שירותי אינטרנט - מסתמן שינוי איטי אך ברור בשוק הטלפוניה.

האופן שבו מתיר משרד התקשורת לבזק לשווק מבצעים, משנה באופן הדרגתי את השוק לטובת בזק. באופן חוקי, ובלי שלספקיות האינטרנט יהיה מענה בדמות של התערבות במחירי השירותים שמציעה בזק ללקוחותיה העסקיים, מנצלת החברה באופן חכם סדק שדרכו היא מצליחה לצמצם מהותית את נטישת הלקוחות וגורמת כאב ראש לא קטן לספקיות האינטרנט.

מי שהעמיק בדוחות הרבעון האחרון של בזק נתקל בנתון מפתיע: מספר מנויי קווי הטלפון של בזק פחת בכ-10,000 מנויים בלבד ברבעון האחרון. למה "בלבד"? משום שמאז פתיחת שוק הטלפוניה לתחרות איבדה בזק בשנים האחרונות כ-32 אלף לקוחות בממוצע מדי רבעון.

הסבר אפשרי הוא שזהו הרבעון הראשון שבו פועלת בזק באופן העוקף את הפיקוח על תעריפיה ומציעה ללקוחות שילוב מורכב בין סלים שונים, וכפועל יוצא היא מספקת הנחה בשיעורים ניכרים על שירותיה.

במהלך הרבעון הראשון שיווקה בזק חבילה המציעה ללקוחות 200 דקות שיחה בסכום של 19.90 שקל לחודש לתקופה של חצי שנה, וללא כל התחייבות מצד הלקוח.

החידוש הוא שאם בעבר לקוחות בזק נדרשו לשלם תשלום קבוע של 25-50 שקל עבור אחזקת קו, מנצלת בזק כיום את כוחה כבעלת תשתית ובעבור סכום נמוך משמעותית מציעה ללקוחותיה דקות שיחה ופטור מעלות אחזקת הקו.

לעומת זאת, לקוח בעל תשתית אינטרנט של בזק המבקש להצטרף לשירותי הטלפוניה הנייחת של אחת ממתחרותיה - 013 נטוויז'ן, 012 סמייל או 018 אקספון - נאלץ לשלם לבזק תשלום שנקרא "אינטרנט נטו", 25 שקל בחודש עבור התשתית, עוד לפני שדיבר ולו דקה אחת.

בחודשים האחרונים הפכה בזק לשחקנית פעילה דה-פקטו ולגורם מסדיר בענף הגישה לאינטרנט - על אף שאינה בעלת רישיון ספקית אינטרנט. בדומה לספקיות האינטרנט, בזק משווקת ללקוחות סל שירותים הכולל תשתית וגישה לאינטרנט.

בזק מנצלת את העובדה שהיא בעלת התשתית, ולטענת ספקיות האינטרנט היא מתמחרת בצורה מפלה את רכיב התשתית בחבילות שהן מציעות. כך, בזק משווקת למנויים את רכיב התשתית בסל השירותים שלה במחיר נמוך משמעותית מהמחיר שהיא גובה מספקיות האינטרנט.

באופן זה נוצר מצב אבסורדי, שבו המחיר הסיטונאי שמשלמות ספקיות האינטרנט לבזק עבור התשתית עולה על המחיר הקמעונאי של הצרכן הסופי - והכול עבור אותו מוצר ושירות.

הספקיות מתלוננות למשרד התקשורת

בעוד ועדת חייק עוסקת בימים אלה בהליך שימוע בנוגע להמלצות הביניים הקוראות, בין היתר, להקמת שוק סיטונאי ולביטול ההפרדה המבנית החלה היום על בזק, בפועל מצליחה החברה לפעול בחופשיות רבה בשוק, להוזיל תעריפים, להציע סלי שירותים ולהיכנס לתחומים שאינם שלה באופן מובהק.

בטווח הקצר נראה, כי המהלכים של בזק מטיבים עם הלקוחות ואף מוזילים את התעריפים. אולם משמעות הדברים היא שבזק עושה שימוש מתוחכם בכוחה המונופוליסטי, על-מנת לחסל את התחרות מול המתחרות בשוק הטלפוניה, ובטווח הארוך היא תשוב להכתיב את התעריפים בענפי הטלפוניה הנייחת והגישה לאינטרנט.

מאז אושר לבזק שיווק סל שירותים משותפים, היא שינתה את כללי המשחק בשוק שירותי התשתית. לדברי הספקיות שמתלוננות בפני משרד התקשורת, היא עושה מהלכים אנטי-תחרותיים שונים, הפוגעים בספקי השירות חסרי התשתית.

עיקר הטענות הן על כך שמחיר התשתית בחבילה שמציעה בזק נמוך ממחירה בחבילת שירותים רגילה. לטענת הספקיות, תמחור מפלה ופסול זה נועד ליצור לבזק יתרון בלתי הוגן על פניהן.

טענה נוספת היא תמחור נמוך ובלתי סביר של סלים - מחיר החבילות של בזק משקף סבסוד צולב עמוק של שירותים, כשהיו אף מקרים של סלי שירותים שבהם הוצע שירות אחזקת קו חינם - בניגוד לעיקרון הפריקות, לפיו בזק חייבת להציע את המבצעים שלה באופן שווה לכל הספקיות.

לפעילות המתחכמת של בזק יש שלוש תוצאות. הראשונה היא שחיקת מחירי אספקת שירותי האינטרנט - הספקיות נאלצות לסבסד את העלות היקרה יותר של רכיב התשתית בחבילות המשולבות שהן מציעות על-מנת להציע מחירים שיתחרו בחבילות המשולבות של בזק, בהן מחיר התשתית זול יותר.

השנייה היא דחיקת ספקיות האינטרנט אל מאחורי הקלעים ביחסים עם הלקוח, מאחר שבאופן זה הן לא יוכלו להתחרות בהצעות בזק ללא תמחור הפסדי של החבילות.

תוצאה שלישית היא שבזק מעצימה את כוחה בעולם האינטרנט, משום שהיא מצליחה לרכוש מנויים רבים בדרך זו, וכך מגדילה את מספר המנויים שלה ברבעון הראשון ב-13 אלף מנויים, בעוד שהוט גדלה ב-4,000 מנויים בלבד.

מקשיחה את תנאי ההתקשרות

מהנתונים שהעבירו הספקיות למשרד התקשורת עולה עוד שבזק הקשיחה את התנאים להמשך התקשרות עם לקוחות קיימים, במסגרת של חבילה משולבת.

בעבר אפשרה בזק לספקיות האינטרנט להציע חבילות משולבות לתקופה של 18 חודשים. אולם, בתחילת פברואר 2011 הודיעה בזק כי היא מקצרת את תקופת ההתקשרות בחבילות אלה ל-12 חודשים בלבד.

בנוסף, בזק ייקרה את תעריפי התשתית בחבילות המשולבות ללקוחות קיימים והיא דורשת, כתנאי להמשך ההתקשרות, התחייבות של הלקוח לשדרוג מהירות הגלישה. מועד חידוש החבילות של בזק טרם הגיע, וכך יוצא כי הקשחת התנאים חלה כיום רק על החבילות הרגילות.

לטענת הספקיות, אין הצדקה עניינית להקשחה זו ומטרתה היא להפחית את כדאיות החבילות שמציעות ספקיות האינטרנט עבור לקוחות הקצה ולהעניק עדיפות לחבילות של בזק.

מבזק נמסר בתגובה: "החברה פועלת בשיתוף פעולה מלא עם ספקיות האינטרנט, בהתאם לכללי הרגולציה בכלל ועל-פי אישור משרד התקשורת בפרט. לא הועברו לחברה כל טענות בנושא מצד ספקיות האינטרנט".