מחכים לאישור סופי שהאירו יירד

הגעת האירו ל-1.5 היתה פריצת שווא שאחריה ירידה, ניתוח S&P מאותת על עלייה

ייתכן שכתב האישום על ניסיון אונס נגד דומיניק שטראוס-קאהן, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית לשעבר, יהפוך לגורם מכונן בשווקים הפיננסיים בטווח הקרוב. פרשנים רבים רואים בקרן החשובה הזו את הגורם ה"קשוח" יחסית, מבין הגורמים המחליטים על הסיוע שניתן למדינות אירופה שנקלעו למשבר חוב (יוון, אירלנד, פורטוגל ועכשיו איטליה).

הסיוע הכלכלי לאותן מדינות מגיע מ-3 מקורות:

1. "קרן הסיוע האירופית" - קרן אשר הוקמה על ידי מדינות גוש האירו בשיא המשבר היווני הקודם. לקרן הוקצבו כמיליארד דולר.

2. הבנק האירופי המרכזי (ECB) - הבנק האירופי המרכזי קובע את הריבית על המטבע של היבשת. הוא הפך לאחרונה להיות הרוכש האולטימטיבי של אג"חים, במידה ואין רוכשים לאג"חים של המדינות הבעייתיות.

3. קרן המטבע הבינלאומית (IMF) - קרן נתפסת כגורם ה"אמריקני" ביותר מהשאר. הקרן אכן מקצה משאבים, אך מתנה אותם בהרבה תנאים מקבילים. המפורסם מביניהם הוא הדרישה מכול מי שמקבל סיוע מהקרן להגיש ולבצע תוכנית צנע כואבת עד מאוד.

כאן, נכנסה לתמונה אישיותו של שטראוס-קאן. הוא נתפס עד עתה כסוציאליסט, כהומניסט, ובמיוחד כפרגמטיסט בעל חמלה. הוא הפך לאיש שאליו הלכו המדינות המקבלות את הסיוע להתחנן על נפשן. הן ניסו, ולעיתים הצליחו, לשכנע אותו שתנאי הצנע יהיו ניתנים לבליעה פוליטית, וארוכי טווח ככל שאפשר.

ראינו אמנם מהומות והתנגדויות בכול המדינות המדוברות, אבל בסופו של דבר היה מספיק מרווח ביטחון לפוליטיקאים המקומיים כדי לבצע את המלאכה.

מאז התנדפותו של שטראוס-קאן מן התפקיד, אנו רואים שינוי תפיסה. תחילה חוסר הוודאות, ולאחר מכן הספקולציות על כך שאמריקני דווקא (אולי אפילו סטנלי פישר שלנו) יתפוס את מקומו, יצרו מהומות בשוק האג"ח הבעייתי במילא (אג"ח יווני ל-10 שנים נמצא הוא בתשואה של יותר מ-16%). שוב חזרו לאוויר הדיבורים על "Restructuring", דהיינו פריסה מחדש של החוב, המהווה מילה יפה למשהו הרבה יותר אמיתי ומלחיץ: פשיטת רגל.

נכון שהמכה הגדולה ביורו ניתנה דווקא על ידי ז'אן קלוד טרישה, נגיד ה-ECB, כאשר זה סירב לומר מתי יחודשו עליות הריבית על המטבע האירופאי, אבל קיימת האפשרות שהחלפת יו"ר לקרן המטבע, יהווה גורם משמעותי ומדרבן עוד יותר את הירידה בערך האירו.

הגרף השבועי של האירו:

משה שלום יורו
 משה שלום יורו

ניתן לראות שההגעה לאזור ה-1.5 דולר לאירו נעשתה אמנם במומנטום חזק ומשכנע, אבל מאז ועד כתיבת שורות אלו, התנועה הזו הוכחה כפריצת שווא של קו המגמה הכחול, אשר תחם את השיא של אמצע 2008.

פריצת שווא מזמינה לעיתים קרובות מהלך אלים ועמוק לכיוון ההפוך, ובמקרה זה כלפי מטה (1 סגול). המבחן להשערה הזו יהיה כאשר היורו יתמודד בהצלחה, או לא, עם התמיכה הקיימת באזור 1.405 דולר.

ירידה וביסוס מתחת לרמה זו תסלול את דרכו הבטוחה לכיוון הרמה החשובה הבאה, דהיינו 1.34-35 דולרים לאירו. למעשה, מתנדי המומנטום (2 סגול), ואינדיקאטור ה-MACD תומכים כרגע בהמשך הכיוון מטה עקב מצב קניות היתר ששני כלים אלו מגיעים ממנו.

עדיין לא ראינו את הצבע האדום בהיסטוגרמה של ה-MACD. כאשר זה יקרה, זה יהיה האישור החסר לכך שהיורו אכן מחליט לנוע ולייצר מגמה חדשה מטה. אציין שוב כי אין עדיין מגמה יורדת במטבע, כי אין עדיין שיאים ושפלים יורדים.

לפניכם גרף שבועי של מדד ה-S&P500 :

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

תחילה אומר כי אין חובה שהמדד ירד, אם הדולר יתחזק, הנכון הוא שהקורלציה הייתה, ועדיין כזו. עם זאת, קורלציות מתחלפות לעיתים וזו הסיבה שלדעתי אין לסחור על פיהן, אלא רק על פי המגמה. בנוסף, בנקודה מסוימת בזמן הדולר והמשק האמריקני יכולים להיראות כמרוויחים ממשבר מתחדש באירופה, עקב הצד המקל למדי מצד קובעי המדיניות האמריקנים, הן מונטארית והן פיסקאלית.

טכנית, ספרור האליוט המוצג כאן (גרף השבועי ובחלק הפנימי המייצג הגדלה בצורה של גרף יומי) דוגל בהחלט בחידוש העליות בקרוב. מבחינת כללי המגמה עצמה, כל שיא עדיין גבוה מקודמו, וכל שפל עדיין גבוה גם הוא מקודמו.

חיזוק חיובי להשערה של עליות חדשות בקרוב, ניתן לקבל מן העובדה שהממוצע הנע 25 שבועות, וקו המגה הכחול, אשר תמך במגמה העולה מאז אמצע 2010, עדיין מצליחים לעצור ירידות, ולדחוף חזרה את המדד מעלה.

אין להתכחש לעובדה שמתנדי המומנטום (2 סגול), אינדיקאטור ה-MACD (אותו אפשר לראות ב-3 סגול) ואינדיקאטור ה-CMF (המודד כניסה של כסף למדד), מצביעים כולם על סטייה שלילית ביחס למחיר, ויוצרים תחושה לא נוחה לגבי התחזית החיובית של הטווח הקצר.

אך, כאמור, מה שקובע עבורי כרגע הוא מבנה המחיר, והוא תמיד ישמש אותי כגורם המכריע. את מה שהאינדיקאטורים אומרים, יש להבין ולקחת כאזהרות חמורות, אבל בינתיים הן רק אזהרות, ולא מניע לפעולה.

מעבר מתחת לרמת ה-1,290 נקודות יוציא אותי מן האופטימיות המוצגת כאן, ויגרום לי להאמין שהאזהרות של האינדיקאטורים אכן התגשמו למצב שלילי אמיתי במדד.

משה שלום הינו אנליסט בכיר ב FXCM ברוקר למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות, ומרצה במכללת מגמות.

ניתן לפנות אליו ישירות לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.