תשובה, מאחוריך: גבאי פועל לבלימת הזינוק במחירי הגז

עקב העסקאות האחרונות של "ים תטיס" עם בזן ונייר חדרה, מנכ"ל משרד רה"מ פנה לרשות ההגבלים העסקיים כדי לקבוע תקרת מחירים

אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, פנה אתמול (ב') לרשות ההגבלים העסקיים כדי לבחון הכרזה על שותפות מאגר הגז "ים תטיס" כמונופול, וזאת בעקבות הזינוק במחירי הגז בעסקאות שנחתמו לאחרונה.

בשבועיים האחרונים חתמו שותפויות "ים תטיס", הלא הן נובל אנרג'י וקבוצת דלק של יצחק תשובה, על עסקאות גז עם חברות נייר חדרה ובזן במחירים הגבוהים בשיעור של עד 40% מהמקובל בשוק. מדובר אמנם בעסקאות ספוט נקודתיות לטווחים קצרים יחסית, אולם עדיין מדובר במחירים גבוהים.

שותפויות "ים תטיס" הן המרוויחות הגדולות מפיגועי הטרור בצפון סיני שגרמו לשיבושים באספקת הגז ממצרים לישראל. בעקבות הפסקת הגז והגברת חוסר הוודאות לגבי האספקה בעתיד, "ים תטיס" הינו המאגר האלטרנטיבי היחיד עד שיפותח מאגר "תמר" בתחילת 2013.

המהלך של גבאי כעת נועד לקבוע תקרת מחירים בעסקאות הגז. גבאי שיגר כבר איום מפורש לעבר חברות הגז בתחילת חודש מארס, ואיים בהתערבות ממשלתית.

"השינויים הגיאו-פוליטיים שבשמם מנופפים הינה גורם חדש", אמר אז גבאי. "האם זה רלבנטי בהקשר של מערכת היחסים הכספית בין הספקים ליצרני הגז? האם זו הזדמנות להעלות מחירים? אני מניח שזה יופנה אלינו כממשלה. האם יש כאן עניין של הגבלים עסקיים? אני לא חושב שהמדינה תוכל לנהל מסלול שיח דו-ערוצי עם ספקי הגז ולהתנהל כאילו אין רכש בשוק וזה שוק חופשי בטח לא כשמדובר בחברת חשמל כשהיא הרוכשת. בהחלט אנחנו צריכים להסתכל על השוק ולראות האם המגמות סבירות".

גם שר האוצר יובל שטייניץ אמר אתמול בוועדת הכספים כי הממשלה עשויה להתערב בנושא, בייחוד על רקע המו"מ שמנהלות שותפויות "תמר" עם חברת החשמל והדרישה להקפצת המחיר בעשרות אחוזים בעסקה, על ידי השותפויות.