כך תהפוך ת"א למרכז פיננסי בינ"ל

לונדון עלולה לאבד את מיקומה בדירוגים הבאים בשל הגברת המיסוי על הבנקים

תל-אביב יכולה להפוך לאחד המרכזים הפיננסיים המובילים בעולם. כבר היום קיימת רמת גלובליות גבוהה בתל-אביב, אך כדי למנף את הפוטנציאל הכלכלי של העיר נדרשים שינויים דרמטיים ברגולציה ובמיסוי.

בסקרים שונים ביחס לדירוג הכלכלי של ערים בעולם, כמו לדוגמה הסקר של סיטי בנקאות פרטית, תל-אביב מופיעה במקום האחרון. בדירוג של מדד המרכזים הפיננסיים הגלובלי GFCI, הכולל 75 ערים בעולם, תל-אביב אינה מופיעה.

8 ערים מאסיה נכללות השנה ב-20 המקומות הראשונים של מדד GFCI, ואין סיבה שתל-אביב לא תופיע ברשימה. עידוד מסוים ניתן לשאוב מדוח GFCI האחרון שפורסם במארס 2011, ובו תל-אביב מוזכרת כמועמדת להיכנס לדירוג הבא.

המיסוי מהווה מרכיב מרכזי בדירוג המרכזים הפיננסיים, ולפיכך תל-אביב תוכל להתחרות בהצלחה עם ערים אחרות רק אם הממשלה תפחית את נטל המס באופן משמעותי. בעידן של גלובליזציה ותחרות בין מדינות, ניתן למשוך השקעות בעיקר באמצעות הפחתת שיעורי המס על חברות ויחידים מתחת לשיעורי המס המקובלים בעולם.

נוסף להפחתת שיעורי המס על עסקים, החזון לשדרוג תל-אביב למרכז פיננסי תלוי במיוחד בשינויים הכרחיים בדיני המיסוי הישראלי אשר אינם מהווים סביבה נוחה למשיכת השקעות בכלל, ולכניסת מוסדות פיננסיים בפרט. משקיעים זרים המעוניינים להשקיע ולעשות עסקים בישראל, נסוגים לאחר היכרות קצרה עם דיני המס המסובכים והבלתי שקופים.

בעיה מרכזית בהקשר זה היא אי-הוודאות במשטר המס המשפיעה לרעה על התכנון הכלכלי של המשקיעים הזרים. בישראל קיים "ואקום מיסויי" בנוגע לפעילות של מוסדות פיננסיים זרים בישראל. בדומה להסדרת המיסוי של קרנות ההון סיכון, יש להסדיר ולהבהיר את השלכות המס ביחס לפעילות מוסדות פיננסיים זרים בישראל, דבר אשר יסייע להם לחדור לשוק ההון המקומי לטובת כלל אזרחי ישראל.

ניתן ללמוד מהניסיון של מדינות אחרות בעניין הזה. לונדון, לדוגמה, אשר הובילה בדירוג המרכזים הפיננסיים בשנתיים האחרונות, עלולה לאבד את מיקומה בדירוגים הבאים בשל הגברת המיסוי על הבנקים.

מרכיב חשוב נוסף בהפיכת תל-אביב למרכז פיננסי בינלאומי, הוא ההון האנושי. בשוק ההון המקומי, המרוכז בתל-אביב, נמצאים מטובי המוחות בעולם, אך ניתן וצריך להכפיל את מספר העובדים באמצעות עליית אנשי כספים יהודים העובדים כיום במרכזים פיננסיים בעולם. הטבות המס לעולים חדשים ולתושבים חוזרים שיזמה הממשלה בשנת 2008, אינן מעודדות את אנשי הפיננסים להגיע לישראל.

אם יתבצעו שינויים מהותיים במדיניות הכלכלית, תל-אביב תעלה בדירוגים הבינלאומיים ותהווה מוקד משיכה לאנשי פיננסים יהודים. הפיכת תל-אביב למרכז פיננסי עולמי היא אינטרס לאומי. יצירת יתרון יחסי בתחום הפיננסים, בדומה לתעשיית ההיי-טק, תקדם אותה ובעיקר תאיץ את הצמיחה במשק שממנה ייהנו כל אזרחי ישראל.

הכותב הוא עורך דין ומנהל אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים www.IsraelTaxLaw.com