המדד המשולב עלה ב-0.2%; ההתרחבות נמשכת בקצב מתון

פרופ' רפי מלניק: נראה שהמשק ממשיך לצמוח ברבעון השני, אם כי בשיעור נמוך מזה של הרבעון הראשון

המדד המשולב למצב המשק בחודש אפריל עלה ב-0.2% ובמצטבר עלה המדד מתחילת השנה ב-1.8%. כך נמסר היום מבנק ישראל. נתוני המדד מצביעים על המשך התרחבות הפעילות במשק, אם כי בשיעור מתון יותר לעומת חודשים קודמים.

העלייה במדד החודש משקפת עלייה במדד היצור התעשייתי, לצד אי שינוי במדד היבוא והפדיון של מסחר ושירותיים. העלייה במדד קוזזה במקצת עקב הירידות החודש ביצוא הסחורות והשירותיים. יצוין כי מדד חודש מארס עודכן במקצת כלפי מטה (מ-0.5% ל-0.4%), בעקבות עדכון כלפי מטה שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודש זה בנתון של מדד יבוא תשומות ליצור.

אשר להתפתחות רכיבי המדד: מדד הייצור התעשייתי עלה במארס בשיעור של 0.2%, בהמשך לעליה של 1.7% בפברואר. מדד הפדיון של המסחר והשירותים נותר במארס ללא שינוי לאחר עליה של 0.6% בחודש פברואר. מדד יצוא השירותים ירד באפריל בשיעור של 4.2% לאחר עליה של 11.4% במארס.

מדד יבוא תשומות לייצור ירד קלות באפריל בשיעור של 0.1%, בהמשך לירידה של 0.8% במארס. מדד יצוא הסחורות ירד באפריל ב-2.6%, לאחר עליה של 2.1% במארס. מדד יבוא מוצרי צריכה ירד באפריל ב-0.1%, לאחר עליה של 4.8% במארס.

במקביל, היום פורסם כי מדד מלניק למצב המשק עלה ב-0.4% באפריל. לדברי פרופ' רפי מלניק, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה, צמיחת המשק נמשכת. לאחר צמיחה מהירה של המשק, ברבעון ראשון של 2011, נראה שהמשק ממשיך לצמוח ברבעון השני, אם כי בשיעור נמוך מזה של הראשון.

נמשך הגידול של מדד הייצור התעשייתי, המשקף התרחבות של היצע התוצר העסקי המיועד ליצוא התעשייתי, שהוא עיקר יצוא הסחורות של המשק. כמו כן נשמרת רמה גבוהה של פדיון בענפי המסחר והשירותים המשקפת רמה גבוהה של ביקושים מקומיים ובעיקר של צריכה פרטית. בנוסף נמשכת עליית מספר משרות השכירים בסקטור העסקי המבטאת המשך שיפור בשוק העבודה.