פיץ' הפחיתה תחזית הדירוג לבלגיה: מבוי סתום בפוליטקה

המבוי הסתום הפוליטי במדינה הדו-לאומית מקשה על המאמצים להפחית את החוב הריבוני השלישי בגודלו במרחב האירו

סוכנות פיץ' הצטרפה היום אל יריבתה S&P בהפחתת תחזית דירוג האשראי של בלגיה, בנימוק שהמבוי הסתום הפוליטי במדינה הדו-לאומית מקשה על המאמצים להפחית את החוב הריבוני השלישי בגודלו במרחב האירו.

פיץ' עלולה להפחית את דירוג AA של בלגיה, השני בגובהו בסולם שלה, אם בלגיה לא תצליח לעמוד ביעדי הגירעון שלה, מסרה הסוכנות בהודעתה. בלגיה אמורה לצמצם את הגירעון התקציבי אל מתחת ל-3% מהתמ"ג בשנה הבאה, ולהגיע לאיזון תקציבי מלא ב-2015, לפי הסכמה בינה ובין הנציבות האירופית.

בבלגיה מכהנת ממשלת מעבר מאז הבחירות ביוני 2010, כאשר המתחים הדו-לאומיים בין הדרום הוואלוני (צרפתי) והצפון הפלמי (הולנדי) הובילו לקיפאון הפוליטי הממושך ביותר במערב אירופה אחרי מלחמת העולם השנייה. הבראה כלכלית עזרה לצמצם את הגירעון ל-3.6% תמ"ג השנה מ-5.9% תמ"ג ב-2009, אך צמצום החוב הציבורי הכללי יחייב יותר נחישות פוליטית, אומרת פיץ'.

נטל החוב הבלגי הגיע בסוף 2010 ל-96.8% תמ"ג בהשוואה ל-96.2% שנה לפני כן. במונחי נטל החוב, בלגיה שלישית במרחב האירו, אחרי יוון ואיטליה.

מרווח התשואה או פרמיית הסיכון שהמשקיעים דורשים עבור אחזקת אג"ח בלגית לעשר שנים בהשוואה לאג"ח המקבילה הגרמנית התרחב הבוקר ל-127 מאיות אחוז. בשנה האחרונה הוא עמד בממוצע על 89 מאיות אחוז. ב-11 בינואר השנה הוא רשם שיא של 144 מאיות אחוז.

בלגיה גייסה היום 3.39 מיליארד אירו בארבע הנפקות אג"ח ריבוניות.