בזק לוועדת חייק: "בישראל מספיקות שתי תשתיות"

הוועדה החלה היום בפגישות עם המפעילים ■ בזק הודיעה רשמית: מסכימה עקרונית עם מסקנות הוועדה ■ פרטנר: לאסור על בזק למכור שירותים ללקוחות

ועדת חייק החלה היום (ג') לשמוע את חברות התקשורת שמגיעות לחדר הישיבות במשרד התקשורת בתל אביב, במטרה להגיב על הכיוון שאליו חותרת הוועדה בהסדרת שוק התקשורת. בזק הייתה הראשונה שהופיעה הבוקר בתשע וחצי בפני הוועדה, ולאחר מכן הופיעה בפניה חברת פרטנר. חברות נוספות שאמורות להופיע היום הן סלקום, נטוויז'ן, חברת החשמל ועוד.

בזק הגיע לישיבה מצוידת ביועציה - חברת מקינזי. אבי גבאי, מנכ"ל החברה, ביחד עם דודו מזרחי, סמנכ"ל כלכלה, ארז חסדאי, מנהל אגף בחברה, ושרון פליישר-בן יהודה, סמנכ"לית רגולציה.

כצפוי, בזק ביקשה לבטל את ההפרדה המבנית החלה עליה ללא קשר להתפתחויות בשוק התקשורת, כלומר ביקשה שלא להתנות את ביטול ההפרדה המבנית, כפי שהוועדה ממליצה במסקנות הביניים שלה, אלא לבטלה מיד ברגע שהשוק הסיטונאי שייושם יחל לפעול, או ברגע שמיזם חברת חשמל לתשתיות תקשורת יחל לפעול. להערכת בזק, להקמתו של שוק סיטונאי יידרשו בין שנה לשנתיים, משום שקיימים קשיים טכנולוגיים בדרך ליישום שלו.

נציגי בזק התייחסו גם למיזם התשתיות של חברת החשמל, וטענו כי בישראל מספיקות שתי תשתיות אינטרנט, ולפיכך המיזם מיותר.

חברת פרטנר הגיעה לדיונים כאשר בראש המשלחת עומד מנכ"ל החברה יעקב גלברד, ועמו מנכ"ל חברת הבת 012 סמייל, עופר פרי. יחד איתם הגיע גם מנהל אגף בכיר לרגולציה, עמית לנג.

פרטנר הציגה עמדה שונה באופן קיצוני מבזק, בדומה לחברות תקשורת אחרות, שיצאו נגד הכוונה לבטל את ההפרדה המבנית בבזק, ונגד המגמה של הסרת הפיקוח מעל תעריפי החברה. בפרטנר הביעו חשש עמוק מכך שבזק פועלת בצורה אינטנסיבית לפגיעה בשחקנים חסרי התשתית דוגמת ספקיות האינטרנט, והטילו ספק במוכנותה לקיים שוק סיטונאי אפקטיבי. פרטנר לא העמידה את ההתנגדות לביטול ההפרדה המבנית בראש מעייניה, אך דרשה לאסור מבזק, כבעלת תשתית מרכזית, להציע שירותים ללקוחות. במלים אחרות, פרטנר מבקשת שבזק לא תוכל למכור שירותים ללקוחות, משום שבמצב שבו בעל התשתית מוכר את השירותים, הוא מחסל את התחרות על השירותים בהיותו בעל יתרון מובהק על פניהם.