רווחי פז נשחקו ב-31% ברבעון הראשון ל-100 מיליון שקל

זאת בשל שילוב של עליית מחירי הנפט לצד ירידה במרווח הזיקוק ■ ההכנסות צמחו בכ-20% והגיעו ל-4.49 מיליארד שקל, בעיקר בעקבות עליית מחירי הדלקים בין התקופות

עליית מחיר הנפט והאינפלציה במשק הביאו להגדלת הוצאות המימון של פז ברבעון הראשון של השנה, וגרמו לירידה של 31% ברווח הנקי שלה, לרמה של 100 מיליון שקל. זאת בנוסף לכך שברבעון המקביל אשתקד נהנתה החברה מרווח הון חד פעמי בשל מכירת חלקה בחברת שמנים בסיסים חיפה לבזן.

פז, שבשליטת צדיק בינו, פועלת תחת שלוש חטיבות: חטיבת הזיקוק; חטיבת הקמעונות והמסחר, המרכזת את פעילות שיווק הדלקים וחנויות הנוחות; וחטיבת התעשיות והשירותים, שכוללת את פעילות פזגז וחברות שירות נוספות.

סך ההכנסות של פז צמחו בכ-20% ברבעון הראשון והגיעו ל-4.49 מיליארד שקל, בעיקר בעקבות עליית מחירי הדלקים בין התקופות. ברבעון הראשון ייצר בית הזיקוק באשדוד על 1.1 מיליון טון תזקיקי נפט, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, הרווח התפעולי המתואם של מגזר הזיקוק ירד ב-45% והסתכם ב-49 מיליון שקל, וזאת בעקבות ירידה במרווחי הזיקוק וכן תיסוף השקל מול הדולר בשיעור של 6.1% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים של "גלובס" ופסגות, פז פספסה את תחזית הרווח, שעמדה על 142 מיליון שקל, אולם עקפה את תחזית ההכנסות שעמדה על 3.9 מיליארד שקל. (לחצו כאן לעמוד קונצנזוס התחזיות של פז)

במגזר הקמעונאות לא נרשם שינוי משמעותי ברווח התפעולי ביחס לרבעון המקביל אשתקד, והוא נותר ברמה של 92 מיליון שקל. עם זאת בפעילות הקמעונאית המרוכזת תחת המותג "Yello" נרשמה צמיחה של 4% במכירות ביחס לרבעון המקביל אשתקד, וגידול של 3% במכירות חנויות זהות, וזאת לצד שחיקה ברווחיות הדלקים ובגידול הוצאות שכירות ועמלות כרטיסי אשראי במתחמי התדלוק.

במגזר התעשיות נרשמה עלייה משמעותית של 29% בהכנסות ל-535 מיליון שקל, וזאת בעקבות עלייה בכמויות המכירה, הנובעות מכך שהחורף היה קר יותר ביחס לאשתקד, וכן בעקבות עליית מחירי הנפט. עם זאת, הרווח התפעולי דווקא ירד ב-27% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכם ב-56 מיליון שקל, וזאת כאמור בעקבות רווח בהון בהיקף של 36 מיליון שקל כתוצאה ממכירת חלקה בשמנים בסיסיים חיפה.

חברת פז מגדרת את כל מלאי הנפט שברשותה, ולכן לא רשמה רווחי מלאי ברבעון זה. הוצאות המימון שרשמה פז גדלו ברבעון הראשון בין היתר בשל גידור זה, והסתכמו ב-44 מיליון שקל, וזאת ביחס ל-5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

יונה פוגל, מנכ"ל החברה, התייחס היום לדוחות ואמר כי "עליית מחירי הנפט הגולמי האטה את הביקושים ולראשונה מזה שנים הביקוש לתזקיקי דלק בישראל נבלם, ובהשוואה בין ארבעת החודשים הראשונים של 2011 לעומת 2010, ניתן לראות ירידה של 2% בביקוש לסולר ו-0% צמיחה בבנזין".

עוד הוסיף פוגל כי "במהלך הרבעון התקדמנו ביישום תוכנית ההשקעות האסטרטגיות בבית הזיקוק באשדוד, שצפויה לשפר את הרווחיות בסוף 2012, וכן המשכנו בשדרוג חנויות Yellow, האמצעות הקמת ומיתוג מתחמי קפה וקניות".