סכסוך העבודה בחיפה כימיקלים מחריף: איומים על חיי המנכ"ל

ובינתיים, השביתה שנכנסה לשבוע הרביעי פוגעת במפעלים נוספים בגלל העצירה באספקת האמוניה ■ גדות ביוכימיה הודיעה על מחסור

המאבק בין עובדי חיפה כימיקלים לבין הנהלת החברה מסלים. בזמן שהשביתה נכנסת לשבוע הרביעי שלה, רוססו בתחומי המפעל כתובות נאצה, הנושאות מסר מאיים למנכ"ל, נדב שחר: "נדב - למות ביחד" ו"עד המוות".

בנוסף, בהנהלת חיפה כימיקלים טוענים כי גם מנהל המפעל, עמיחי זיידר, קיבל איום על חייו באמצעות הדואר האלקטרוני. בהנהלת חיפה כימיקלים אמרו כי המשטרה עודכנה בשתי התקריות, כמו גם בתקרית אחרת שאירעה בימים האחרונים בתחומי המפעל ובה הוציאו אלמונים חומר מסוכן מאחד המכלים והניחו אותו בתוך צנצנות קטנות בתחומי המפעל, באופן המסכן את שלומם של השוהים בו.

בתוך כך, השביתה מתחילה לגבות מחיר כבד גם ממפעלים אחרים: חברת גדות תעשיות ביוכימיה דיווחה השבוע לבורסה כי החל מהיום תיפסק כליל אספקת האמוניה האל מימית לחברה לצורך ייצור חומצת לימון, עד להודעה חדשה.

אספקת האמוניה לא מגיעה אל המפעל של גדות מחיפה כימיקלים באופן ישיר, אלא באמצעות חברת דשנים. עד היום, על אף השביתה, דשנים הצליחה לספק את האמוניה, אולם כעת היא הודיעה על מחסור. על פי הדיווח של גדות, המלאי שברשותה יספיק לחמישה ימי ייצור בלבד, ולאחריהם היא תיאלץ להפסיק את הייצור. בהיעדר אלטרנטיבה לרכישת אמוניה אל מימית ממקור אחר בארץ, פועלת גדות להשגת מקורות חלופיים מספקים בחו"ל.

השביתה בחיפה כימיקלים צפון פרצה על רקע מחלוקת בין הוועד להנהלה על גיבוש הסכם עבודה חדש. בוועד טוענים כי החברה לא מוכנה לתגמל את העובדים כראוי ביחס לרווחיות שלה, ומצביעים על החלטת החברה להקים כמה חברות בנות כניסיון, לכאורה, לשבור בעתיד את העבודה המאורגנת במקום. לפני כחודש וחצי נטשו העובדים את ההסתדרות הכללית, בטענה כי זו עמדה לחתום על הסכם עבודה עם ההנהלה על אף התנגדות הוועד. העובדים עברו לארגון כוח לעובדים, שהודיע, מצדו, כי יעניק גיבוי מלא לעובדים ולדרישותיהם. בהסתדרות טענו מנגד כי גובש עבור העובדים הסכם ראוי ואף מצוין, ואילו העובדים העלו דרישות מופרזות.

בוועד העובדים מציינים כי יאפשרו אספקה מסוימת של אמוניה למפעלים שיבקשו זאת, כפי שעשו בעבר.

הסכמים חדשים

על רקע המשבר הודיעה הנהלת חיפה כימיקלים כי חתמה באחרונה על הסכמים לרכש נרחב של דשנים אצל כמה ספקים בעולם, בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. הרכש, של עשרות אלפי טונות של מוצרי דשן, הוסבר בניסיון לכסות את הפסדי הייצור שנגרמו לה בעקבות השבתת מפעליה, כתוצאה מהשביתה שהתקיימה לפני חודשים אחדים במפעלי ים המלח - ספקית חומר הגלם העיקרית שלה. בחיפה כימיקלים אמרו כי חלק קטן מהרכש בעולם נעשה גם על רקע סכסוך העבודה שהחל לפני כחודש.

"נוכח הפסדי הייצור שנגרמו לחברה עקב השביתות במפעלי ים המלח וההשבתה הצפויה של המפעל הצפוני של חיפה כימיקלים, החלטנו להקדים ולהיערך לרכישת מלאי שיאפשר לשמר את חוסנה של החברה", נמסר מחיפה כימיקלים: "הודות למהלך זה, צלחנו את שיאי הביקוש של עונת החקלאות ונזקי השביתה הולכים ומתגמדים. אנו מקווים שהעובדים יתעשתו והסכסוך הנוכחי יסתיים".