מנכ"ל משרד האוצר קיבל סמכויות ראשי האגפים

מנכ"ל משרד האוצר חיים שני שיכנע את שטייניץ לממש רפורמה מבנית במשרד ■ מדובר בשינוי מאזן הכוחות והחלשת אגף התקציבים, אשר העומד בראשו אודי ניסן עוזב

רעידת אדמה במשרד האוצר. מנכ''ל המשרד, חיים שני, הצליח לשכנע את שר האוצר, יובל שטייניץ, לבצע רפורמה מבנית מקיפה בתוך משרד האוצר. על פי בכירים במשרד, מהותה של רפורמה זו - העברת סמכויות מראשי האגפים במשרד למנכ"ל. כמו כן מדובר בשינוי במאזן הכוחות הקיים, ובעיקר החלשת כוחו של אגף התקציבים. כך נודע ל"גלובס". לצורך כך נבחר כבר יועץ ארגוני אשר יוביל את המהלך.

עוד נודע ל"גלובס" כי היוזמה מתסיסה בימים אלה את המשרד כולו, ובכירים רבים מביעים התנגדות נחרצת למהלך שיזם שני. כמו כן נודע כי המהלך מהווה אחת הסיבות לעזיבתו הפתאומית של הממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן, אשר ראה בו ניסיון להחליש את אגפו - החזק ביותר באוצר.

המהלך צפוי לצאת לפועל כבר בשבועות הקרובים, תוך ניצול עזיבותיהם של שני הפקידים הבכירים והחזקים ביותר במשרד: ניסן, אשר יעזוב את המשרד בשבועות הקרובים, ושוקי אורן, החשב הכללי, שיעזוב את המשרד בתחילת יוני - אף הוא בטרם עת. שני מונה כמנכ''ל האוצר בסוף 2009, אחרי שכיהן במשך כ-9 שנים כמנכ''ל של ענקית ההיי-טק "נייס", ונחשב אחד המנהלים המוכשרים והחזקים במשק.

בכירים באוצר סבורים כי מטרת שני היא "לחזק את סמכויותיו ומעמדו על חשבון מנהלי האגפים, דבר שיפגע באגפים, ובכך במשרד כולו", כפי שאמר אחד מבכירי המשרד. "זו טעות. זה פשוט צעד לא נכון. המהלך יעורר מתחים וריבים מיותרים בין האגפים והמנהלים. המבנה של האוצר הוכיח עצמו. רוב המנכ"לים באוצר הוכיחו שהם מסוגלים להוביל רפורמות ומהלכים מרחיקי לכת ללא צורך בהרחבת סמכות פורמלית".

עוד נודע ל"גלובס" כי אחרי ששני הצליח לשכנע את שטייניץ ללכת על המהלך המקיף, פנו בכירי האוצר לשר וביקשו ממנו למנוע מהמנכ"ל להוביל אותו. "כולם יודעים איך עובדים יועצים. הם בודקים חודשים את הכול, ובסוף ממליצים על מה שמזמין הייעוץ רצה לשמוע. אסור שמזמין הייעוץ יוביל את התהליך", אמר בכיר במשרד. על מנת להוריד את המתח במשרד, התחייב שטייניץ שהוא זה שיוביל את התהליך. כמו כן, התחייב השר לשקיפות מוחלטת במשך כל הבדיקה.

בחדרי חדרים הביע שני חוסר שביעות רצון מכוחו המופרז של אגף התקציבים. טרוניה שכזו שכיחה בקרב שאר המשרדים והגופים הממשלתיים, אך זו הפעם הראשונה שמנכ''ל אוצר מבקש לשנות את המצב. לפי אתר משרד האוצר, "אגף תקציבים פועל כיחידה מקצועית ומרכזית בתוך משרד האוצר והוא אחראי על קביעת המדיניות הכלכלית של הממשלה. בין תפקידיו העיקריים: הכנת תקציב המדינה והגשתו לאישור הממשלה וכן גיבוש המדיניות המקרו-כלכלית של הממשלה והגשתה לאישור מקבלי ההחלטות". האגף מנהל את תקציב המדינה העומד על כ-313 מיליארד שקלים, ואי אפשר לבצע שינוים בו ללא אישור אחד מנציגיו".

בלמים ואיזונים

"מנכ''ל משרד הוא משרת אמון, ולא משרה מקצועית כמו חשכ''ל או ממונה על התקציבים. לכן, הוא שואב את סמכויותיו משר האוצר. העברה של סמכות מקצועית לנציג שר האוצר היא מהלך שפוגע בבלמים ובאיזונים של המשרד - לכן הוא לא רצוי ומסוכן", הסביר בכיר מאוד שעזב את האוצר בשנים האחרונות. בד בבד אמר הבכיר כי "לאזן בין כוחות האגפים - זו יוזמה מבורכת".

"הגיע הזמן לבצע שינוי מבני במשרד האוצר", אמר ממונה על התקציבים לשעבר, אשר תומך במהלך. "חייבים לבדוק את ההיררכיה והיחסים בין המנכ''ל למנהלי האגפים. זה צעד נכון, שמעולם לא נעשה. אני לא חושב שהמטרה של שני היא להחליש את אגף התקציבים. דווקא ישנם מקרים שהחשכ''ל יכול לתקוע את אגף התקציבים. הצעד נכון".

"למנכ''ל האוצר אין סמכות רשמית או סטטוטורית - וכך צריך להיות", אמר ח''כ רוני בר און (קדימה), שר האוצר לשעבר. "אבל מנכ''ל שהוא אוטוריטה ומצליח, יודע לעבוד ולהכריע בלעדיה. אם הסמכות תעבור למנכ''ל, שהוא מינוי פוליטי ואיש פוליטי שכפוף לשר, לא יהיו שומרי סף רציניים ואף איש מקצוע שמכבד את עצמו לא יהיה מוכן לקבל תפקיד כזה. העוצמה של האוצר טמונה ביכולת של אנשי מקצוע לעמוד מול הפוליטיקאים, וזה לא יקרה בלי הסמכות הפורמלית. ההצעה הזו תביא לפוליטיזציה של המשרד, שכבר החלה עם מינויים של פעילים פוליטיים כמו מיכל עבאדי. זה אסון". עם זאת, בר און סבור כי יש לבצע רביזיה במבנה. "אגף המחקר מיותר, מנהל הכנסות המדינה היא כפילות, אגף הממונה על השכר חייב להתמזג אל תוך אגף התקציבים. רפורמה עניינית ומקצועית אכן דרושה".

השינוי במאזן הכוחות בתוך המשרד הוא רק חלק מהכוונות של שני. גורלם של אגפים שלמים מוטל כעת על כף המאזניים, לרבות האגף לקשרים בין לאומיים, בראשות עודד ברוק; מינהל הכנסות המדינה, בראשות פרידה ישראלי; ואגף כלכלה ומחקר בראשות אלדד שידלובסקי. "איזה מחקר חשוב הוציא אגף מחקר בשנים אחרונות? מה התקפות שלו לעומת מחלקת המחקר בבנק ישראל?" תהה מקור בסביבתו של שני, אשר הוסיף גם כי "לא ברור אם אגף כמו מינהל הכנסות המדינה צריך להיות בתוך האוצר. אולי, בגלל אופיו, צריך להיות בתוך רשות המסים?" חלופה נוספת שנבחנת היא מיזוג שלושת האגפים ליחידה אחת. תפקיד מנהל יחידה זו כבר הוצע לבועז סופר, לשעבר סמנכ''ל רשות המסים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בכוונת שר האוצר, כמי שדוגל בשיפור עבודת הממשלה, לחזק גם את עבודת המטה במשרדו שלו, על מנת לשפר תהליכים פנים-ארגוניים, ואת התיאום בין אגפי המשרד. כוונה זו כוללת את החלטותיו הקודמות לחזק את אגף הממונה על הכנסות המדינה, ולהקים את יחידת ה-CIO (ממונה על מערכות מידע) הממשלתי במשרד האוצר. ייתכן כי בעתיד יבחר שר האוצר להסתייע ביועץ ארגוני לטובת הנושא.

"בניגוד לפנייתך, לא נבחר אף יועץ ולא התקבלה כל החלטה על העברת סמכויות בין אגפים. כוונת פרישתו הקרובה של הממונה על התקציבים, ד"ר אודי ניסן, נודעה לשר לפני מספר חודשים, והתקבלה לאחר ארבע שנים בהנהלת האוצר, ולאור בקשתו של ניסן להתחיל את שנת הצינון כחוקר אורח באוניברסיטה בארה"ב (כפי שפורט בהודעה). אין כל קשר בין הדברים".