פרופ' זימון: "הציבור הסתער על המשכנתאות בגלל פישר"

פרופ' יאיר זימון טוען שרוכשי הדירות מיהרו לקבל משכנתא לפני שההגבלות החדשות של בנק ישראל נכנסו לתוקף ב-5 במאי ■ "תמוה שבנק ישראל לא ניסה לעצור את הסתערות הציבור"

"בפרק זמן של שבוע אחד, מסוף חודש אפריל (מועד פרסום ההחלטה להגביל את רכיב הריבית המתשנה לשליש) ועד ה-5 במאי (מועד כניסת ההחלטה לתוקף) הסתערו הלקוחות על הבנקים במטרה להספיק ולקחת משכנתאות בריבית משתנה מעבר למה שיתאפשר להם לאחר כניסת ההוראה לתוקף", כך כותב פרופסור יאיר זימון, כלכלן ראשי בבית ההשקעות סופרוויזר ומרצה לכלכלה ומימון באוניברסיטת תל-אביב, בסקירה כללית על השוק.

זימון התייחס בסקירתו להגבלות החדשות שהטיל נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, במטרה לצנן את שוק הדיור בישראל. עיקר ההחלטה הינה הגבלת רכיב הריבית המשתנה במשכנתא לשליש מהיקף המשכנתא. בבנק ישראל מנסים מזה חודשים להקטין את רמת הסיכון של נוטלי המשכנתאות, כדי למנוע משבר עתידי במערכת הפיננסית כאשר הריבית במשק תעלה, ובחודשים הקרובים יבדקו האם הצעד החדש אכן ירסן את השוק, ואם לא - עתידים לנקוט בצעדים חריפים יותר.

אולם, זימון סבור כי ההחלטה של פישר הסבה הרבה יותר נזק מתועלת: "בעוד שבארבעת החודשים הראשונים של השנה היקף המשכנתאות החודשי היה בממוצע נמוך מ-4.1 מיליארד שקל, בהתאם להערכות יגיע היקף המשכנתאות בחודש מאי לסכום הגבוה מ-5 מיליארד שקל", דברי זימון. "מסתבר כי בעקבות פרסום החלטת בנק ישראל הייתה עלייה של כ-25% בהיקף המשכנתאות".

נציין כי במידה והערכות אלה נכונות, מדובר בהיקף שיא של כל הזמנים במתן משכנתאות לציבור, שמעולם לא עבר את הרף החודשי של 5 מיליארד שקל. בחודש מארס הגיע היקף המשכנתאות ל-4.7 מיליארד שקל, ההיקף השני בגובהו רק להיקף משכנתאות של 4.87 מיליארד שקל בחודש יוני 2010, ב-12 החודשים האחרונים.

זימון ציין כי "תמוה מדוע בבנק ישראל אשר כה מוטרדים מהיקף ההלוואות בריבית משתנה, לא עשו שום פעולה כדי למנוע את הסתערות הציבור ואת הגידול במשכנתאות עד כניסת ההוראה החדשה לתוקף". לדבריו, "כאשר ההחלטה נמסכת על עובדות שונות מהותית מהנתונים אשר בידי המפקח על הבנקים, מתעורר ספק לגבי טיב ההחלטה".