מנכ"ל רבוע כחול נדל"ן: "ממש לא התאהבתי במגורים"

זאב שטיין מספק סקופ: "כנראה נשנה את השם הזה בקרוב" ■ "מעולם לא תפסנו את עצמנו כחברת סופרמרקטים, למרות שזה היה הבסיס"

"אנחנו יודעים שלאנשים קשה להתחבר לשם שלנו ולזהות אותו עם חברת נדל"ן. אני אתן לך סקופ: כנראה נשנה את השם הזה בקרוב". כך אומר זאב שטיין, מנכ"ל חברת רבוע כחול נדל"ן, אחת החברות המעניינות והגדולות בתחום הנדל"ן המניב בישראל (שווי גבוה ממיליארד שקל בבורסה), אבל גם זו שעדיין רבים מהמשקיעים רואים בה בת תלותית של השוכרת הגדולה שלה - קבוצת רבוע כחול.

שטיין: "מעולם לא תפסנו את עצמנו כחברת סופרמרקטים, למרות שזה היה הבסיס. תהליך העיור והמעבר לערים הגדולות רק הופך את הנכסים שלנו לשווים יותר ולנדירים יותר. סופרמרקט ששירת 100 משפחות משרת כעת 200 משפחות והערך הנדל"ני שלו גדל בהתאם. נסה למצוא עוד נכס של 800 מ"ר שמתאים לפריקה ולטעינה כמו שיש לנו ברח' אבן גבירול בתל אביב - אין דבר כזה, ו-80% מהנכסים שלנו הם כאלה".

לרבוע נדל"ן יש כיום 120 נכסים, 264 אלף מ"ר להשכרה, בשווי המוערך ב- 2.6 מיליארד שקל (ומול 1.2 מיליארד שקל הון עצמי). החברה משקיעה בשנים האחרונות בעיקר בייזום מסחר ולוגיסטיקה (כרגע בהיקפי ביצוע של כ-300 מיליון שקל), אולם לפרויקט הכי גדול והכי מורכב שלה היא נכנסה לפני כשנה וחצי, כשרכשה יחד עם הגינדים את השוק הסיטונאי בתל אביב, פרויקט שמשלב מגורים (718 דירות) ומסחר (33 אלף מ"ר).

שטיין: "אנחנו באנו בשביל המסחר. יש היום 3 קניונים בתל אביב - עזריאלי, דיזנגוף ורמת אביב ועזריאלי משרת את כל העולם ואשתו חוץ מאשר את התל אביבים. אין עוד מקום ל-30 אלף מ"ר מסחר בתל אביב, מלבד הקניון שנקים בשוק הסיטונאי. מדובר במרכז מסחרי כפול מזה שיש ברמת אביב ובשביל זה באנו. השאר לא עניין אותנו".

- למה לא פיצלתם - גינדי ייקחו את מגורים ואתם את הקניון?

"הבנו שאי אפשר לחלק. מדובר במגורים מעל קניון שמעל חניונים. אם מעלית או פיר אשפה לא יהיו במקום הנכון, החנות למטה תיהרס. הדבר היפה הוא שהצלחנו להביא 4 מתכננים - אבנר ישר למגורים, יסקי-סיוון לתכנון הקניון, מרת'ה שוורץ לפארק ומשרד אליקים לתכנון מבני הציבור - ששיתפו פעולה ביניהם באופן יוצא מהכלל. מבחינתנו, שילמנו עד כה 260 מיליון שקל למוכרות (היתרה - 670 מיליון שקל, תשולם עם קבלת ההיתר ופתיחת הקניון) וכבר קיבלנו מקדמות מרוכשי הדירות בסך 210 מיליון שקל, לאחר ש-65% מהדירות כבר נמכרו ביותר ממיליארד שקל".

- זה עדיין פרויקט מאוד מורכב. בית ספר, קאנטרי, מוזיאון ועוד.

"זה שיא הפשטות. חופרים 20 מטר, שמים פלטות של חניה, פלטות של הקניון ואז הבניינים, שמאוד דומים אחד לשני. גם מבני הציבור כבר סגורים במימון קוסט 10% מול העירייה. החוכמה שלנו כעת זה לקבוע את התמהיל ואת אופי הקניון מבחינה מיצובית. ברמת המחיר, לא נגיע ל-450 שקל למ"ר שיש ברמת אביב, אבל לא נהיה רחוקים מהרף התחתון שלהם".

- מדברים על המכרז שייצא בקרוב לארבעת המגדלים הנוספים במתחם. אתם תהיו גם שם, אחרי שראיתם את הבוננזה במגורים?

"ממש לא התאהבתי במגורים. בסופו של דבר, עדיין גב' כהן מקומה 5, שחושבת שהקרמיקה שלה לא פיקס, לא מתאימה לי. אנחנו מאוד טובים במה שאנחנו עושים ולא חייבים בגלל ההייפ סביב המגורים להיות גם שם".