מקסיקו זה כאן? משרד התשתיות עצר קידוח לוויתן 2: "במזל נמנע אסון אקולוגי חמור"; מניות 'לוויתן' צונחות

מניית רציו נופלת בכ-5.5% בבורסה ■ "לוויתן 2" הוא קידוח אימות הגז ולא קידוח הנפט ■ משרד התשתיות: "היה מזל גדול שמה שחדר לפיר הקידוח היו מים ולא גז או חס וחלילה נפט" ■ נכון לעכשיו, לא מבוצעים שום קידוחים ב"לוויתן", הקידוח עלול להידחות שבועות

משרד התשתיות הורה לעצור את הקידוחים באזור מבנה "לוויתן", עקב תקלה שהתרחשה בקידוח "לוויתן 2". קידוח "לוויתן 2", שנועד לקבוע את גודלו של מאגר הגז ב"לוויתן" הופסק לאחר חדירת מים לפיר הקידוח. במשרד התשתיות אמרו ל"גלובס" כי "היה מזל גדול שמה שחדר לפיר הקידוח היו מים ולא גז או חס וחלילה נפט", וכי "במקרה כזה היה עלול להתרחש אסון אקולוגי חמור".

במבנה "לוויתן" לא מתנהלים כיום קידוחים אך לקראת סוף החודש היה אמור להתחיל קידוח הערכה במקום קידוח "לוויתן 2" שהופסק. הקידוח החדש היה אמור להיערך כקילומטר מאתר קידוח "לוויתן 2". בסיום קידוח ההערכה - בעוד כ-4 חודשים לפחות - הייתה אסדת הקידוח אמורה לחדש את קידוח "לוויתן 1" - שהוא הקידוח שהמיועד לגלות נפט ב"לוויתן".

על פי דרישת משרד התשתיות, תעביר בימים הקרובים חברת נובל אנרג'י , דוח בדיקה מפורט של התקלה, אשר יכלול את תיאור הממצאים ואת הצעדים אותן נוקטת החברה על מנת להבטיח מניעת תקלות מסוג זה בעתיד. בכוונת המשרד להיעזר במומחים חיצונים בבדיקת הנושא.

בנוסף לכך, הודיע משרד התשתיות כי על חברת נובל להעביר בהקדם לאישור הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות תכנית נטישה מפורטת של הקידוח, התואמת את דרישות חוק הנפט וכן את התקנים האמריקאיים, ולאחר אישורו - לבצע נטישה של הקידוח.

"למרות חדשות לא טובות שמשפיעות בעיקר על רציו, לשותפויות של קבוצת דלק זה הרבה פחות קריטי", אמר בתגובה גיל בשן, אנליסט מניות האנרגיה של IBI. "המשמעות הכספית של ההודעה זניחה ולכן להערכתנו צריך לנצל את הירידות ולקנות את המניות. עוד לפני הירידות הניירות היו זולים ביחס לשווי הנגזר מהמאגרים".

שורה של עיכובים

כידוע, קידוח "לוויתן 2", תוכנן כקידוח אימות לשדה הגז הטבעי שהתגלה בקידוח "לוויתן 1". הקידוח במקום החל ב 15 למרץ השנה, והופסק ביום ראשון ה-8 במאי בעומק של 4,548 מטר, עקב איבוד נוזל הקידוח (בוץ).

גורמים בשותפות אמרו בעקבות ההחלטה כי חדירת המים לא הייתה משמעותית ואולם הוחלט להעתיק את הקידוח בכל זאת כיון שבכוונת השותפים להשתמש בפיר עוד שנים רבות למטרות הפקת גז והיה חשש כי הפיר ב"לוויתן 2" אינו מתאים לכך.

הזכויות בלוויתן מוחזקות על ידי נובל אנרג'י (39%), רציו , (15%) דלק קידוחים ואבנר (22.5% כל אחת) ב-14 במאי הודיעה מפעילת הקידוח, חברת נובל, למשרד התשתיות הלאומיות על הסיבות להפסקת הקידוח. מהות התקלה, על פי דיווחי החברה, באי ביצוע כנדרש של כל הפעולות הטכניות הקשורות למילוט (cementing) בתהליך הורדת צינורות מגן.

ב-26 במאי שלח הממונה על עניני הנפט מכתב לחברת נובל בו הוא מורה לחברה להפסיק את ההכנות לביצוע קידוח נוסף במאגר לוויתן. המשך הפעילות יהיה מותנה בתוצאות הבדיקה של התקלה בקידוח "לוויתן 2", ואישור הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות לאחר קבלת דוח מפורט.