"לא נזכה לראות מחירי נפט נמוכים בשנים הקרובות"

עלה חדה בהוצאות הממשלתיות של סעודיה ויצואניות נפט נוספות עשויה להוביל לעלייה רציפה במחירי הנפט ■ "הנפט לא יירד מתחת ל-70 ד' לחבית; תקופת המחירים הנמוכים חלפה"

עלייה חדה בהוצאות הממשלתיות של סעודיה וכן של מדינות ערביות נוספות בתקופה האחרונה, מאיימות על טיב היחסים הפיננסיים ההדוקים שמקיימות יצואניות הנפט המרכזיות בעולם עם צרכניהן ברחבי העולם, ועשויה בסופו של דבר להוביל לעלייה במחירה של חבית נפט בודדת למעל 130 דולר לחבית.

המתיחות הגיאו-פוליטית במזרח התיכון ובצפון אפריקה הפכו את המשטרים במצרים ותוניסיה, והובילו למלחמת דמים בלוב. אך בנוסף, היא הובילה את מנהיגי המדינות להשיק תוכניות בהיקף של מיליארדי דולרים, כדי למתן את המהומות האזרחיות.

במטרה לכסות עלויות, יצרניות האנרגיה נדרשות להביא לתפוקות גבוהות יותר משדה הנפט שלהן - המשמעות האפשרית היא, שמחירה של חבית נפט בודדת יעלה והאיזון סביב המסחר בנפט "יישבר" - וזאת במטרה למנוע מהיצרניות כניסה לגירעון.

"המשמעות לעלייה אפשרית במחירי הנפט היא שלא נראה בשנים הקרובות את מחירי הנפט מגיעים מתחת לרף ה-70 או ה-80 דולר לחבית. תקופות בהן נהנינו ממחירי נפט נמוכים, בעיקר בשנות ה-90, כבר לא קיימות יותר", אמר גבריס אירדיאן, בכיר במחלקה האחראית על אזורי המזה"ת וצפון אפריקה במכון לכלכלה עולמית בוושינגטון.

לדברי אירדיאן, הכלכלה העולמית תוכל להתמודד עם מחירי נפט בתווך שבין 80 ל-100 דולר לחבית, אולם תיפגע משמעותית במידה והמחירים יעברו את רף ה-130 וה-140 דולר לחבית "למשך תקופת זמן ממושכת".

ממשלת סעודיה: הוצאות של 130 מיליארד ד' לצינון שוק הדיור

גם צ'ארלס סביל, בכיר סוכנות הדירוג פיץ', סביר כי על הכלכלה העולמית להתרגל למחירי נפט גבוהים מהרגיל, וכי רף של 100 דולר לחבית הוא "פחות מרתיע בפעם השנייה, בהשוואה לפעם הראשונה - בשנת 2008".

אולם לטענתו של סביל, 12 המדינות החברות באופ"ק - אשר מחזיקות ב-80% מעתודות הנפט בעולם - לא יחתרו באופן מכוון "להעלות את מחירי הנפט לרף שיוביל את הכלכלה העולמית לסחרור".

בסעודיה, היצואנית הגדולה ביותר של נפט בעולם והמחזיקה בעתודות הנפט הגדולות ביותר, הוציאה הממשלה מעל 500 מיליארד ריאל סעודי (133 מיליארד דולר) במסגרת שתי תוכניות תקציביות שהוכרזו בפברואר ומרץ. מטרת התוכניות הינן להוריד את מחירי שוק הדיור, בין היתר על ידי בנייה של 500 אלף בתים חדשים במדינה בתוך כמה שנים בלבד, בעלות של 250 מיליארד ריאל סעודי.

"ההוצאות של סעודיה גדלו באופן עקבי מאז שנת 2004, והסעודים כבר התרגלו למכור את הנפט במחירים גבוהים מהרגיל", אמר אנליסט לאתר מרקטווץ', שהוסיף כי "הסעודים ככל הנראה נשענים כנראה על מחירי נפט גבוהים, ולפיכך גדלה הסבירות שהם מציבים לעצמם מחיר יעד גבוה אף יותר".