למרות הזעם ברחובות: יוון נערכת לתוכנית קיצוץ גדולה

תוכנית לקצוץ בהוצאות והעלאת מסים ■ האמצעים החדשים שתנקוט יוון צפויים להסתכם ב-29 מיליארד אירו ■ מתכננת תוכנית הפרטה שמטרתה לגייס כ-50 מיליארד אירו ב-5 השנים הבאות

ממשלת יוון מגבירה את היערכותה לקראת תוכנית רחבה של קיצוץ בהוצאות והעלאת מיסים, תוכנית בהיקף של מילארדי אירו. תוכנית זו תיחשף בימים הקרובים, כך מדווח היום (ב') "וול סטריט ג'ורנל". התוכנית תצא לפועל למרות ההסלמה בהתנגדות הציבורית ברחובות אתונה לגזירות של הממשלה היוונית.

האמצעים החדשים בהם תנקוט יוון צפויים להסתכם ב-29 מיליארד אירו ומטרתם להפחית את הגירעון היווני מ-10.5% מהתמ"ג למתחת ל-1% בשנת 2015. לצד זה, מתכננת יוון תוכנית הפרטה שמטרתה לגייס כ-50 מיליארד אירו ב-5 השנים הבאות כדי להפחית את החוב הרובץ על יוון ונע כעת סביב 150% מהתמ"ג.

בחודש מאי בשנה שעברה יוון הייתה למדינה הראשונה מבין מדינות האיחוד האירופי שקיבלה הלוואה מקרן המטבע הבינלאומית ומהאיחוד האירופי כדי לשקם את הכלכלה. כעת יוון עומדת בפני קבלת סיוע חילוץ נוסף בגובה 60 מיליארד אירו לשנתיים הבאות.

בזמן שבאיחוד האירופי ובקרן המטבע הבינלאומית שוקלים את המשך הסיוע ליוון ובתוך המדינה עמוסת החובות, גועשים הרחובות וצעירים קוראים להפלת הממשלה, בשל תוכנית הצנע.

ב"בארונ'ס" טוענים כי "אי-יכולת להגיע להסדר חוב מוסכם תחולל גם חורבן חברתי וחורבן כלכלי נוספים". האבטלה ביוון עומדת על 15% והכלכלה שרויה במיתון. "משחק על זמן עד חדלות פירעון ידחף את המדינה לשפל כלכלי, יצית עוד מהומות ויגרור את כל אירופה למיתון עמוק. הוא יכול גם לגרום להתפוררות המטבע האחיד ולערעור יסודות האיחוד האירופי עצמו", נכתב ב"בארונ'ס".

לפי "בארונ'ס" דחיית הסדר החוב רק תחריף את המצב, שכן כלכלת יוון ממשיכה להצטמק. "יהיו לכך השלכות אנושיות חמורות", אומר דיוויד גולדמן, לשעבר ראש יחידת מחקר האג"ח של בנק אוף אמריקה. "האבטלה עלולה להתקרב לרמה של ספרד, 20% כלליים, עם שיעור של כ-40% בקרב צעירים. ההגירה תעלה. כמה שירותים ציבוריים עלולים להיעצר, וההפגנות עלולות שוב להיות קטלניות".