עלייה בתמיכה בנשיא ארה"ב: 54% תומכים בברק אובמה

סקר חדש שביצעה רשת CNN מעלה כי בחודשים האחרונים עולה שיעור התמיכה בנשיא בהדרגה ■ את עיקר ההערכה הוא מקבל על יחסי החוץ והביטחון

אחוזי התמיכה בנשיא ארצות הברית ברק אובמה ממשיכים לעלות בקרב אזרחי המדינה, כך עולה מסקר שביעות רצון שביצעה רשת CNN ושהקיף יותר מאלף נשאלים.

הופעותיו של הנשיא אובמה בנושאי ביטחון האומה ומדיניות החוץ והתדמית שלו כמנהיג חזק הם ככל הנראה מה שעומד מאחורי אחוזי התמיכה העולים. מהסקר, שתוצאותיו התפרסמו אמש (ב'), עולה כי אובמה זוכה ל-54% תמיכה לעומת 45% מהנשאלים שאינם שבעי רצון מתפקודו. אחוזי התמיכה בנשיא עולים באופן יציב בחודשיים האחרונים; בתחילת אפריל זכה ל-48% ובתחילת מאי ל-52%.

"האמריקנים ללא ספק מגיבים למדיניות החוץ של הנשיא", אמר עורך הסקר קיטינג הולנד. "התמיכה בנשיא עומדת מעל ל-50% רק בשלושה מתוך 11 נושאים שהועלו בסקר - טרור, אפגניסטן ועירק, שלושתם נוגעים למדיניות חוץ וביטחון", הוסיף.

זוכרים את בן לאדן

למרות שביעות הרצון הגוברת מאובמה, בכל הנוגע למדיניות הפנים של ארה"ב התמיכה בו דווקא נמצאת בירידה. בנושאים הבוערים ביותר מבחינת האמריקנים - כלכלה, ביטוח בריאות, מיסים והגירעון התקציבי - התמיכה באובמה נותרה נמוכה משמעותית מ-50% או אף ירדה מאז תחילת השנה.

רק אחד מארבעה אמריקנים מצהיר כי הוא תומך באופן שבו הנשיא מתנהל בנושא עליית מחירי הדלק. שישה מעשרה חושבים שהמצב לא טוב במדינה כיום.

אם כן, מדוע למרות כל ההתנגדויות אובמה עדיין זוכה לעלייה בשיעור התמיכה? הריגתו של אוסמה בן לאדן בידי כוחות מיוחדים של צבא ארה"ב בתחילת מאי עזרה לתת לאובמה דחיפה בסקרים, כשרוב השינוי מגיע משתי קבוצות מפתח - רפובליקנים ותושבים מבוגרים.

"אחוזי התמיכה באובמה בקרב דמוקרטים או עצמאים לא השתנו כלל מאז סוף אפריל אבל בקרב הרפובליקנים אחוזי התמיכה זינקו ב-12% לרמה של 27%", אומר הולנד. "אחוזי התמיכה האלו הם אחוזי התמיכה הגבוהים ביותר שקיבל אובמה מהרפובליקנים במשך יותר משנתיים".

הלב במקום הנכון

"מותו של בן לאדן לא שינה הרבה את אחוזי התמיכה באובמה בקרב אנשים מתחת לגיל 65, אבל בקרב המבוגרים עלו אחוזי התמיכה בו בתשעה אחוזים לרמה של 51%", אמר הולנד.

לפי הסקר אובמה מקבל דחיפה נוספת בתמיכה בו בזכות תכונותיו האישיות. 58% מהאמריקנים סוברים כי הוא משרה ביטחון ו-57% מכנים אותו מנהיג חזק.

ולמרות שהציבור מדרג את אובמה נמוך בנושאים פנימיים נראה כי הם מאמינים שלבו במקום הנכון. שישה מעשרה אמריקנים אומרים שלאובמה אכפת מאנשים ו-55% מרגישים שהם חולקים עמו את אותם הערכים.