בגלל פישר: עלייה של 30% בהיקף הנדל"ן המסחרי ב-2011

העלייה - בהשוואה להיקף העסקאות בשנים 2009-2010 בתקופה הזו של השנה ■ גם מספרים המשקיעים בנדל"ן מסחרי עלה בשליש ■ "המשקיעים עושים חשבון כלכלי פשוט"

מתחילת שנת 2011 היקף ההשקעות בנדל"ן המסחרי עלה ב-30% בהשוואה להיקף העסקאות שנעשו בשנים 2009 ו-2010 בתקופה הזו של השנה (נכון לסוף חודש מאי), כך עולה מנתוני לשכת המסחר ת"א והמרכז. העלייה הינה, בין היתר, כתוצאה ממעבר של משקיעי נדל"ן למגורים לענף הנדל"ן המסחרי והמניב. גם מספרים המשקיעים בענף עלה בשליש.

"בשל צעדי בנק ישראל לריסון שוק הנדל"ן למגורים אנו רואים יותר ויותר משקיעים הנוטשים את ענף המגורים ועוברים להשקיע בנדל"ן מסחרי", התייחס לנתונים יו"ר חטיבת מנהלי ומתווכי הנדל"ן המסחרי בלשכה, עודד צידון.

לדברי צידון, "המשקיעים עושים חשבון כלכלי פשוט. אם מצד אחד התשואות כיום בתחום הדירות להשכרה בגוש דן נעות בין 2%-4% לשנה ובמקביל הריבית על המשכנתאות התייקרה ועומדת כיום על 3.5%, אז לאחר הקיזוז לא נשאר למשקיע כמעט רווח מהעסקה".

"אם מוסיפים למשוואה את הפטור ממס שבח בסך 30% על מכירת דירה שנייה שבנק ישראל העניק למוכרי הדירות עד סוף 2012, הרי שהתוצאה כתובה על הקיר", דברי צידון.

מהחטיבה נמסר כי מספר המשקיעים בתחום הנדל"ן המסחרי עלה מתחילת השנה בשליש, וכי התשואה בענף עומדת כיום על בין 7.5%-10% בשנה, כך שאם מקזיים את הלוואות המשקיע בקניית נכס מסחרי העומדת על בין 5.5%-6%, הרי שעדיין נותר בסוף העסקה רווח של בין 2%-4%.

"המוותכים חשים בביקושים משמעותיים באזורים הקרובים לנתיבי תחבורה מרכזיים", מציין צידון. "מקומות דוגמת נתיבי איילון, כביש 6 וחתנות רכבת ישראל. קיים גם ביקוש להשקעה בתחנות דלק, מרכזים מסחריים וקריות היי-טק".