מס' 2 במחקר של מיקרוסופט: הקינקט ישנה עולם המחשוב

אנופ גופטה: "הממשק בין האדם למחשב יהפוך לטבעי יותר" ■ "זיהוי המחוות, כמו שקיים היום בתחום הגיימינג עם הקינקט, יגרום לטכנולוגיה לעבוד עבור המשתמש ולא רק לפי הפקודות שלו"

התפקיד של אנופ גופטה במיקרוסופט מתורגם לעברית כ"מדען מכובד". מיקרוסופט מגדירה אותו ואת עשרת העובדים האחרים שלה שנושאים בתואר זה כ"עובדים ברמה הגבוהה ביותר של הישגים מחקריים שאינם מנהלים". אך התפקיד שלו מורכב בהרבה.

כמספר 2 בפעילות המחקר של מיקרוסופט (MSR), וכמי שעבר ב-14 השנה בחברה תחנות בעלות חשיבות אסטרטגית לעתיד החברה, זווית הראיה שלו היא להבין מספיק לעומק את המחקרים כדי לשדך בין דיסציפלינות מחקריות שונות לאסטרטגיית החברה.

הזדמנות קלאסית למלא את התפקיד היא בנושא זיהוי המחוות, מה שמיקרוסופט מספקת באמצעות תוסף הקינקט לקונסולת המשחקים של החברה, אקס בוקס 360. גופטה רואה את מה שמעבר לחוויה של המוצר, כפי שהוא זמין לגיימרים כרגע. "ההשפעה של זיהוי המחוות תספק שינוי משמעותי בגישה לאמצעי המחשוב בכלל", הוא אומר בראיון ל"גלובס" במסגרת ביקורו בישראל. "הקינקט הוא צעד ראשון, ויש עוד הרבה לאן ללכת במישור של האינטראקציה הטבעית בין אדם למחשב". אם מדברים על הקשיים בעולם המחשוב, הרי שלפי החזון של מיקרוסופט הקינקט והטכנולוגיה בבסיסו יוכלו להציל את התחום.

העתיד של הממשק הטבעי בין האדם לאמצעי המחשוב הפך במיקרוסופט לחלק מהתפיסה הכוללת לגבי התקני המחשוב של העתיד. לדברי גופטה, "למרות שאנחנו מחזיקים את הטלפון האישי בכיס, הטלפון לא עושה שום דבר עבורנו. הוא לא יזהה את החבר שיש לו יום הולדת ויתריע. זיהוי המחוות והממשק הטבעי יאפשר למחשבים ולטכנולוגיה לא להיות רק מאחורי הקלעים אלא לעבוד עבור האדם, לא רק לפי פקודות שלו".

גופטה הוא חלק ממשלחת של עשרה בכירים במיקרוסופט ששוהים בישראל במשך שבוע. במסגרת הביקור ילמדו חברי המשלחת על פעילויות המחקר והפיתוח השונות שמתבצעות במרכז המו"פ של מיקרוסופט בישראל, ייפגשו עם קרנות הון סיכון, אנשי אקדמיה, יזמים וחברות סטארט-אפ. הביקור כולל ביקור מסורתי של בכירי החברה בגראז' גיקס בחולון (ראו מסגרת).

חבילת פיתוח לקינקט

לגופטה יש סיבה טובה להתעניין במה שקורה בהיי-טק הישראלי ולא רק מהזווית של מרכז המו"פ המקומי, שמנוהל על-ידי משה ליכטמן, סגן נשיא בחברה ונשיא המו"פ בישראל. הקינקט, ששבר את שיאי גינס, ואת שיאי מיקרוסופט עצמה, כגאדג'ט הנמכר ביותר בכל הזמנים, מבוסס על טכנולוגיה מקומית שקיבלה החברה מהסטארט-אפ פריים סנס וכן באמצעות רכישת הקניין הרוחני וחלק מהפעילות של חברת 3DV הישראלית אף היא.

"עשינו המון שיפורים על הטכנולוגיה שקיבלנו מפריים סנס", מדגיש גופטה את החלק של מיקרוסופט במכשיר הגיימינג הפופולרי. את הטכנולוגיה שפיתחה מיקרוסופט היא תספק בהמשך הדרך למפתחים.

ביוני, כך הכריזה, היא תספק כלי פיתוח (SDK), שיאפשרו למפתחי יישומים להיעזר בתשתית הטכנולוגית שיצרה סביב הקינקט, כך שישתלבו באפליקציות משלהם. גופטה רואה את הטכנולוגיה נכנסת ליישומים של רובוטיקה, ציוד רפואי ותעשייה. "זה לא מיועד רק למשחקים אלא לשפע של יישומים שונים", הוא אומר.

מבחינה מסורתית, מיקרוסופט היא חברה של משתמשי קצה. כיום, השינוי בהתקן המחשוב שמחזיקים המשתמשים הסופיים בידיים אינו מאפשר לחברה לחשוב שהמחשב האישי ימשיך להיות הסביבה הטבעית ליישומים שיפתחו. הטאבלטים והטלפונים החכמים, שהופכים לחלק מהותי יותר ויותר מעולם המחשוב של המשתמש הסופי, אינם הסביבה הטבעית של ענקית התוכנה, והעדות הטובה ביותר היא ההסכם שלפיו היא תספק את מערכת ההפעלה Windows Phone 7 לטלפונים של נוקיה.

שיתופים בין חומרה לתוכנה

"עתיד המחשב האישי הוא דבר שמתפתח לאורך הזמן", טוען גופטה. לפי החזון שלו, ההתקנים אינם אמורים לעמוד כל אחד בפני עצמו אלא להיות חלק מסביבת מחשוב כוללת, שבה התקשורת היא שקופה בין ההתקנים שהשימוש בהם נעשה באופן ובדרך שמתאימה ביותר לאווירה ולצורכי המשתמש.

שינוי נוסף יגיע מהצריכה של הנתונים, שנמצאים כבר כיום אי שם במרכזי נתונים בעולם (ענן מחשוב), שאליהם ניתן לגשת באמצעות האינטרנט. הגישה של מיקרוסופט היא שחלק ניכר מהביצוע של משאבי הזיכרון והנתונים ימשיך להיות על-גבי התקן המחשוב האישי. לדברי גופטה, "תמיד יהיה טרייד-אוף בין התקן המחשוב הסופי וענן המחשוב. יהיו דברים שניתן לבצע כאן ויהיו דברים שיתאימו לשם, אלא שהקישור ביניהם בעתיד יהיה הרבה יותר שקוף".

ואיפה מיקרוסופט תמצא את עצמה בעולם הזה? האם עדיין כספקית התוכנה הגדולה בעולם, או שאולי בתפקיד אחר? "מיקרוסופט יכולה לבלוט גם בצד התוכנה וגם בחומרה כדי להביא את החזון הזה למציאות", אומר גופטה. "ראינו דברים כאלה בפעילות שלנו בתחום הטלוויזיה או בהשקעות שביצענו בזמן האחרון".