דוחות טובים לחברת החשמל: רווח נקי של 145 מיליון שקל

צריכת החשמל ברבעון הראשון גדלה ב-11.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ■ החברה רשמה רווח נקי לעומת הפסד נקי של 666 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד

גידול משמעותי בצריכת החשמל במשק: על-פי דוחות חברת החשמל שהוגשו אמש גדלה צריכת החשמל ברבעון הראשון של השנה בשיעור של 11.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בנתון המצביע על התרחבות בפעילות הכלכלית במשק.

חברת החשמל רשמה עלייה ברווח הנקי למרות התייקרות ניכרת בעלויות הגז הטבעי והפחם שהיא רוכשת לצורך ייצור החשמל. מדוחותיה הכספיים שהוגשו אמש עולה כי החברה סיימה את הרבעון הראשון של השנה ברווח נקי של 145 מיליוני שקלים לעומת הפסד נקי של 666 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. עלות השימוש בדלקים ברבעון הראשון עלתה בכ- 41.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ועמדה על 2.21 מיליארד שקלים לעומת 1.56 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד. החברה מקבלת החזר מלא על עלויות השימוש בדלקים באמצעות תעריף החשמל.

יו"ר חברת החשמל דירקטוריון יפתח רון טל, אמר אתמול עם אישור הדוחות: "היעד המרכזי של החברה בחודשים הקרובים הוא להגיע להסכמות סופיות ומפורטות בנושא השינוי המבני במשק החשמל, תהליך ההתייעלות הנדרש בחברה, והגמישות בניהולה. אנו קוראים לגורמי הממשלה, ההסתדרות וארגון העובדים להטות שכם ולפעול לגיבוש ההסכמות במהירות המתבקשת, כך שניתן יהיה לממשן עוד בשנת 2011". מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן הדגיש בישיבה כי : "בצד השיפור ברווחיות, התוצאות הכספיות מעידות כי נדרשת פעולה לשיפור משמעותי במצבה הפיננסי של החברה. לצורך כך נדרשים תהליכי התייעלות פנימיים בחברה, המשולבים עם צעדים משמעותיים מצד הממשלה ורשות החשמל".

הסיבה העיקרית לשיפור בתוצאות החברה היא מחיקות רכוש חד-פעמיות בהיקף 552 מיליוני שקלים שביצעה החברה ברבעון המקביל אשתקד כתוצאה מפרסום בסיס התעריף החדש למקטע היצוע בשנת 2010. ברבעון האחרון עמדו מחיקות הרכוש על 13 מיליון שקלים.הרווח שרמה החברה מפעולות רגילות ברבעון הראשון של השנה ב- 613 מליון שקלים לעומת הפסד של כ- 256 מיליוני שקלים. שיעור הרווח הגולמי ברבעון זה הינו 22.6% בהשוואה ל- 2.5% בתקופה המקבילה אשתקד . וכן, גידול בהכנסה הממוצעת לקוט"ש בשיעור של 23.3% הנובעת בעיקרה מהעלייה במחיר הדלקים.

עם זאת, קטן הרווח בהיקף של כ- 150 מליון שקלים כתוצאה מחתימה על הסכם שכר חדש ברבעון זה, שבמסגרתו הוסדרו מספר נושאים שהיו בדיון בין הממונה על השכר באוצר, החברה וארגון העובדים. במסגרת ההסכם, ובהתאם לדרישת הממשלה, הוסכם על הצמדת גמלאות עובדי החברה למדד המחירים לצרכן ועל הסדרת נושאים נוספים. מימוש חלקים מההסכם מחייב עיגונו בחקיקה, ועם סיום הליכים אלו הוא יקבל את ביטויו המלא בדוחות הכספיים של החברה.