מחפשים עבודה? "התעשייה בארץ משוועת לכ"א מקצועי"

סקר התאחדות התעשיינים: 82% מהחברות בישראל מדווחות על קושי בגיוס עובדים מקצועיים בתחילת 2011 ■ נשיא ההתאחדות: "זה פוגע בתחרות וגורם להוצאת הייצור לחו"ל"

ברבעון הראשון של שנת 2011 נמשך הקושי הבולט בגיוס עובדים מקצועיים לתעשייה - כ-82% מהחברות מדווחות על קשיים בגיוס עובדים מקצועיים בתחילת 2011, לעומת 79% שדיווח על כך ביחס לרבעון הרביעי של 2010. הנתונים מתבססים על סקר שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים בקרב כ-185 חברות תעשייתיות.

דיווחי התעשיינים בסקר מצביעים על קושי רב בגיוס עובדים מקצועיים בתעשייה, ואף משקפים מגמה מתמשכת של החרפה בקשיי הגיוס: בעוד שברבעון השני של שנת 2009, תחילת ההתאוששות מהמשבר הכלכלי, עמד אחוז המדווחים על קושי בגיוס עובדים על 61%, הרי ששיעור זה עלה בהדרגה ליותר מ-80% בסוף 2010 ותחילת 2011.

שיעור גבוה במיוחד של מדווחים על קושי בגיוס עובדים מקצועיים נמצא בקרב תעשייני הטקסטיל וההלבשה, המתכת והחשמל, הגומי והפלסטיק. כ-94% מתעשייני ענף הטקסטיל וההלבשה דיווח על קושי בגיוס עובדים מקצועיים, בדומה ל-92% שדיווח על כך בסקר קודם. מדובר באחוז הגבוה ביותר שנרשם עד כה בענף הטקסטיל וההלבשה.

נציין כי הקושי בגיוס עובדים מקצועיים מתיישב עם הגידול המתמשך מסוף 2009 במצבת העובדים בתעשייה.

"התעשייה הישראלית משוועת לכוח אדם מקצועי, הבעיה רק מחמירה ככל שעובר הזמן", אמר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. "העלייה המבורכת שהגיעה מבירה"מ בתחילת שנות התשעים הצילה את התעשייה, אולם אנשי המקצוע יוצאים לפנסיה ואין מי שחליף אותם".

"מדינת ישראל לא השכילה להבין את הבעיה שיצרה בו ידיה כשחיסלה את המסלולים המקצועיים בבתי הספר ובכך גם את העתודה המקצועית לתעשייה", דברי ברוש. "מדובר במחסום אמיתי ביכולת התעשייה להתחרות ובגורם נוסף להוצאת פעילויות ייצור מחוץ לישראל".