חברי להקת "כנסיית השכל" מדברים על הפריבילגיות שרכשו במשך השנים

לקראת ההופעה "קונצרט וידיאו" - הפרויקט השאפתני ביותר של "כנסיית השכל" מאז "אוטוביוגרפיה", מדברים יורם חזן ורן אלמליח על הפריבילגיות שרכשו ב-20 שנה של עבודת שטח

"אין מצב שבו כל חברי הלהקה מרוצים לחלוטין מאלבום. תמיד מישהו יחשוב שעל שיר זה או אחר אפשר היה לוותר או לבצע אותו טוב יותר. ביום בו נקליט אלבום שיהיה מושלם בעיני כולנו לא יישאר לנו למה לשאוף, ואז מן הסתם נתפרק", כך מעיד, ספק בצחוק ספק ברצינות, הבסיסט-יוצר רן אלמליח על להקתו כנסיית השכל, הנמצאת בימים אלה בעיצומן של חזרות למופע "קונצרט וידיאו".

מדובר, ככל הנראה, בפרויקט השאפתני ביותר של ההרכב המוערך מאז העלו את המופע "אוטוביוגרפיה" בליווי תזמורת. הפעם חברו לאמן המיצג המוערך רועי ניצן (האחראי בין השאר לאפקטים הוויזואליים בסרט האנימציה "ואלס עם באשיר"), שעיצב עבודת וידיאו-ארט בהשראת מיטב שירי הלהקה שתוקרן על מסכי ענק במקביל לביצועים החיים על הבמה.

"באופן טבעי אנחנו נהנים כיום מחופש כלכלי-אמנותי שלא היה לנו בתקופה שבה אלבומים שלנו נמכרו פחות", מודה הסולן יורם חזן, השותף עם אלמליח בכתיבת רוב שירי הלהקה, "אלו פריבילגיות שרכשנו ב-20 שנה של עבודת שטח. אנחנו לא הצלחה בן-לילה. הקלטנו בעבר אלבומים שהצליחו מאד לצד כאלה שאהבו פחות, והגענו לאן שהגענו כחלק מטיפוס איטי שעדיין נמשך".

אלמליח: "למדנו שבסדר לא להצליח לפעמים. חשוב הרבה יותר להיות שלם עם מה שבחרת לעשות".

חזן: "את האלבום האחרון שלנו, 'שורות של אנשים', הקלטנו בלונדון כסוג של יצירת קונספט. לא תכננו את זה מראש, אבל במהלך הכתיבה התברר שזה מה שקורה. כל השירים קשורים זה לזה עד שנוצר כמעט סיפור. העבודה של רועי ניצן תנסה, בהתאם, ליצור תחושה דומה של המשכיות ויזואלית למרות שהוא עבד גם בהשראת שירים מאלבומים קודמים".

מפלצת התהילה

לפני ארבע שנים הוציאה כנסיית השכל את האוסף הכפול "אוטוביוגרפיה", שבו הקליטו מחדש 26 משיריהם בעיבודים תזמורתיים של עמי רייס שהפך מאז לחבר קבוע בהרכב. הצלחת האלבום הפכה אותם, לראשונה, מהרכב מוערך אך אינטימי למפלצת תהילה עם ארסנל להיטים חוצה גבולות גיל ומעמד. סטטוס שחוזק בזכות מופע משותף ועטור שבחים עם ריטה במסגרת פסטיבל המוזיקה הראשון של תל-אביב. בימים אלה החלה ריטה הקלטות אלבום שכולו עיבודים לשירים פרסיים כשעל ההפקה המוזיקלית מופקדים חברי הכנסייה רן אמליח ועדי רייס. "זה בפירוש המשך ישיר לחיבור שנוצר איתה", מאשר אלמליח, "אני חושב, גם כיום, שהמופע הועלה בתקופה לא אידיאלית הן עבורנו והן עבור ריטה, אבל הקשר האמנותי היה שם מהרגע הראשון ואני מתכוון להוכיח איזו מבצעת ענקית פספסו כאן ב-20 השנים האחרונות. מי שחשב שהיא זמרת ענקית לא באמת הבין עד כמה היכולות האמיתיות שלה עדיין לא מוצו. היא תישמע כמו שלא נשמעה עד היום".

- אתם מתגעגעים לתחילת הדרך? הימים שבהם הגעתם משדרות לתל-אביב וחייתם מהיד לפה בדירה שכורה קטנה בדרום העיר, עם כביסה תלויה באמצע הסלון כי לא היה מקום אחר לתלות?

חזן: "הגעגועים, אם כבר, הם ליצירתיות שהייתה אז בכל מקום. היינו חלק ממפץ האמנים וההרכבים החדשים שלכולם היה קהל שרצה לשמוע אותם. כיום נדמה שגם הקהל וגם המדיה אדישים לאמנים חדשים. חסרה הבעירה אצל חובבי מוזיקה לצאת בלילות למועדונים ולחפש את הדבר הגדול הבא".

אלמליח: "בשבע השנים האחרונות לא היה בארץ הרכב או אמן חדש, חוץ מאסף אבידן והמוג'וז, שבאמת עוררו סקרנות אמיתית בקרב הקהל עוד לפני שהוציאו סינגל בודד לרדיו. כשהגענו לתל-אביב משדרות, שלוש שנים לא ראיתי אור יום. חיינו במועדונים, והקהל היה ממלא כל מקום ומתלהב מכל אחד. אבי בללי מלהקת נקמת הטרקטור, שהפיק את האלבום הראשון שלנו, סיפר לנו שערב אחד הם הופיעו במועדון בתל-אביב, ורמי פורטיס הופיע במקביל במקום אחר, וביאס אותם שהגיעו רק 1,500 איש לשמוע אותם. זה בלתי נתפס כיום, ש-1,500 איש מגיעים להופעה שלך וזה נחשב בעיניך לאכזבה".

כנסיית השכל יעלו את המופע "קונצרט וידיאו" בזאפה אמפי שוני ב-9 ביוני. אורח מיוחד: מיכה שטרית