הקונגרס הקציב סכום שיא לתוכניות ישראליות נגד טילים

237.5 מיליון דולר ל"חץ", ל"שרביט קסמים" ולפרויקטים אחרים בשנת הכספים 2012 ■ מחוקק: "ההקצבה - מסר לידידים ולאויבים"

ועדת המשנה להקצבות צבאיות שליד ועדת ההקצבות של בית-הנבחרים אישרה אתמול (ד') סכום שיא לפרוייקטים ישראליים - אמריקניים להגנה מפני טילים לשנת הכספים 2012: 235.7 מיליון דולר. זאת, בנוסף למענק מיוחד בסך 205 מיליון דולר לרכישת סוללות נוספות של "כיפת ברזל", שעליו הכריז נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וכבר תוקצב ע"י הקונגרס, ובנוסף לסיוע הצבאי השנתי שמסתכם בכשלושה מיליארד דוןלר בשנה. להשוואה: בשנת הכספים 2011 הסתכם הסיוע האמריקני לתכניות הגנה מפני טילים ב-217.7 מיליון דולר.

חבילת הסיוע מיועדת למימון המשך הפיתוח ו/או הייצור של "קלע דוד", "חץ 2" ו"חץ 3". ההקצבה לפרוייקטים הישראליים היא חלק מתקציב משרד ההגנה. אישור התקציב עדיין טעון אישור של מליאת ועדת ההקצבות ואחר-כך של בית-הנבחרים כולו. תהליך דומה חייב להתרחש בסנט. שני הבתים צריכים ליישב את ההבדלים בין גרסאותיהם ורק אחר כך תובא גרסת הפשרה לחתימתו של הנשיא. ההקצבה לישראל צריכה לעבור אפוא דרך ארוכה ואין שום ודאות שהיא תישאר במתכונתה הנוכחית לאחר המעבר בצנרת הפתלתלה של הקונגרס, אם היא בכלל תעבור. התקציב הפדרלי לשנת הכספים הנוכחית בכלל לא עבר.

בכל זאת, לאור המצוקה התקציבית הקשה בארה"ב, היריבות המתעצמת בין דמוקרטים לרפובליקנים על סוגיות תקציביות והמתיחות בין ממשל אובמה לממשלת ישראל, רואים ידידי ישראל בוושינגטון הישג בעובדה שההקצבה לתכניות הישראליות זכתה בתמיכה דו-מפלגתית בוועדת המשנה.

"בהתחשב באתגרים התקציביים המשמעותיים שלפניהם ניצבת ארה"ב, כל דולר שאנו מוציאים בשמו של משלם המיסים בארה"ב חייב להיבחן באופן הקפדני ביותר, לרבות כספים שמוקצבים להגנת ארה"ב ובעלות בריתה", אמר ציר בית-הנבחרים סטיב רותמן, דמוקרט מניו-ג'רזי, שממלא תפקיד חשוב בתקצוב כספים לצרכי הביטחון של ישראל. "העובדה שתכניות להגנה מפני טילים כמו חץ 2, חץ 3 וקלע דוד, שמפותחות במשותף ע"י ארה"ב וישראל, זכו למימון נדיב כל כך בוועדת המשנה שלנו, היא עדות לחשיבותן של התכניות האלה".

רותמן ציין, שמאז 2007, הקציבה ועדת המשנה לתקצבים צבאיים יותר ממיליארד דולר למימון תכניות משותפות לישראל ולארה"ב להגנה מפני טילים. לדבריו, ההצבעה אתמול על מימון התכניות היא "מסר חזק לידידים ולאויבים".

לפי נוסח הצעת החוק, 110.5 מיליון דולר מחבילת הסיוע יוקצבו לתכנית להגנה מפני טילים בליסטיים קצרי טווח (SRBMD). מקור על גבעת הקפיטול אמר ל"גלובס" שהפרוייקט שבו מדובר הוא "קלע דוד", הידוע בארץ גם כ"שרביט קסמים". 15 מיליון דולר מסכום זה יוקדשו ל"פעילויות ייצור של 'קלע דוד' בארה"ב ובישראל כדי לענות על צרכי הביטחון של ישראל".

"שרביט קסמים" הוא פרוייקט משותף לרפאל ולרייתיאון. הוא מיועד ליירוט רקטות בטווח של 70 עד 250 ק"מ ואמור לתת מענה לאיום הטילים של חיזבאללה.

נתח נוסף מחבילת הסיוע, 66.2 מיליון דולר, מוקצב ל"חץ 3", שמתוכנן ליירט טילים מחוץ לאטמוספירה. 59 מיליון דולר מוקצבים מה שמכונה התכנית לשיפור מערכת ה"חץ".