לאומי: "המשך הגידול בהיצע יוביל לירידה במחירי הדירות"

"היקף התחלות הבנייה בשני הרבעונים האחרונים הולם את רמת הביקוש השנתית הפוטנציאלית"

ברבעון הראשון של 2011 עלה היקף התחלות הבנייה לכ-43,500 דירות, במונחים שנתיים לעומת 41,000 דירות ברבעון האחרון של 2010.

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירת המאקרו השבועית כי היקף התחלות הבנייה, בשני הרבעונים האחרונים הולם את רמת הביקוש השנתית הפוטנציאלית, הנגזרת מהגידול השנתי הממוצע של משקי הבית בישראל, זאת לאחר תקופה ממושכת בה היקף התחלות הבנייה פיגר אחר התוספת השנתית של משקי בית.

העלייה המרשימה בהיקף התחלות הבנייה ברבעונים האחרונים באה לידי ביטוי גם בגידול תרומתו של רכיב ההשקעה בבנייה למגורים לצמיחת התוצר. רכיב ההשקעות בולט בעדכון תחזית הצמיחה של התוצר לשנת 2011, אשר פורסמה אתמול על ידי בנק ישראל ועודכנה מ-4.5% ל-5.2%.

הביקוש לדירות חדשות, אשר נגזר מנתוני מכירת הדירות, עמד בארבעת החודשים הראשונים של השנה בממוצע על כ-42,000 דירות, במונחים שנתיים (מנוכה עונתיות). היקף הביקוש נמוך במעט מנתוני התחלות הבנייה, ברבעון הראשון של 2011 ומשמעות הדבר היא שהמשך מגמה זו תביא לעלייה של היצע הדירות ולהקטנה הדרגתית של הלחצים לעליית מחירי הדירות, אומרים בלאומי.

לגבי נתוני האבטלה שפורסמו השבוע מציינים בלאומי כי בשיעור הנוכחי של השתתפות האוכלוסייה בכוח העבודה, המשק מתקרב לרמה של "תעסוקה מלאה" ובפרט במגזר העסקי. בעקבות הסכמים חדשים שנחתמו לאחרונה במגזר הציבורי, כמו למשל, ההסכם במערכת החינוך, צפויה לחול עלייה נוספת במספר המועסקים ובשיעור התעסוקה במשרה מלאה במגזר זה.

"תנאי רקע אלו בשוק העבודה, תומכים בביקושים המקומיים הגבוהים ומצביעים על מצבו הטוב של המשק הישראלי, במיוחד בהשוואה בינלאומית. מתוך הסתכלות על שיפור נוסף בטווח הארוך, המשך מדיניות הממשלה להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה של אוכלוסיות שונות במשק חשוב להגדלת כושר הייצור של המשק, לשיפור חלוקת הנטל בין האוכלוסייה בגיל העבודה והאוכלוסייה בגיל הפנסיה ולצמצום היקף העוני היחסי בישראל".