הכדור עובר מביבי לביבי: שיטת תגמול מהפכנית בממ"י

לטענת נתניהו, המינהל יכול להתעסק בשיווק קרקעות ולא עם דיירים ומאכערים שרוצים לשפץ מרפסת או להוסיף חדר. לאמיתו של דבר, בתוך הרפורמה בממ"י יש עוד רפורמה, מעניינת יותר: השינוי האירגוני ■ מענקים שנתיים של 4% מהשכר יוענקו לעובדים על פי ביצועים מול יעדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל כאחד מהישגיו הגדולים בכל הזמנים. לטענת נתניהו, המינהל יכול עכשיו להתעסק בשיווק קרקעות ולא להתעסק עם דיירים ועם מאכערים שרוצים לשפץ מרפסת או להוסיף חדר. לאמיתו של דבר, בתוך הרפורמה בממ"י יש עוד רפורמה, והיא מעניינות אפילו יותר: השינוי האירגוני.

ממ"י יהפוך ל"רשות מקרקעי ישראל" (ויכונה מהר מאוד בשם רמ"י). ברשות החדשה מתוכנן מהפך אירגוני, שמורכב מיצירת חטיבות חדשות, צמצום יחידות קודמות, ובעיקר - גמישות ניהולית שמאפשרת שיטת תימרוץ מהפכנית בשירות הציבורי.

את המבנה האירגוני החדש בנו הממונה על השכר אילן לוין ומנהל ממ"י ירון ביבי. קרדיט חשוב מגיע למי שתפר את החבילה, ניר רייס, סגנו של לוין.

הסכמת העובדים וההסתדרות הושגה רק שנה וחצי אחרי שחוק הרפורמה עבר בכנסת, ועכשיו מתחילה העבודה האמיתית ליישום השינוי האירגוני, שבמרכזו שלושה מרכיבים.

1. עמידה ביעדים - עובדים יקבלו מענקים שנתיים חד פעמיים בגובה 4% מהשכר על פי ביצועים מול יעדים, חצי מזה ישולם אם המחלקה עומדת ביעדים וחצי על בסיס עמידה אישית ביעדים.

2. קידום על פי הצטיינות - מנהלים יחויבו לכתוב חוות דעת תקופתיות על עובדים, והצטיינות תזכה בתוספת של 1.9% מהשכר. העובדים אמורים להיות בעלי ענין בכך שהמנהלים יעמדו בחובתם לחוות דעת רציניות.

3. רוטציה בתפקידים - כיום עובד מדינה משול למסמר בלי ראש. אחרי השינוי האירגוני ניתן יהיה להזיז עובדים לתפקידי רוחב, תוך מתן תוספת בגין הניוד. ניוד לרוחב בגוף רגיש יכול לחסוך עניינים לא סימפטיים.

יש סיכון גדול בכך, ששדה הניסוי של שינוי מהסוג הזה הוא דווקא הגוף שאוהבים להציג אותו כגוף המסואב ביותר בשירות הציבורי. מצד שני, אם זה יצליח שם, אולי שווה לראות את השינוי כמודל לרפורמה גדולה הרבה יותר בשירות הציבורי.

בכל מקרה, הכדור עובר עכשיו מביבי נתניהו לירון ביבי, מנהל ממ"י. תוך כמה זמן הוא יצליח ליישם אם השינוי ובאיזו מידה זה יצליח? איך אפשר ליישם שינוי בסדר גודל כזה, כשהלחץ על האירגון החדש יהיה לשווק, לשווק ולשווק קרקעות?

כדאי כבר עכשיו להקים צוות מעקב, של הממונה על השכר, נציב שירות המדינה, מבקר המדינה, ההסתדרות ונציגי עובדים - כדי ללוות את התהליך בזמן אמת ולהפיק ממנו לקחים.