כצמן: "30% מהדירות להשקעה; השיא במחירים מאחורינו"

חיים כצמן תוקף את שר האוצר שטייניץ בכנס כלכלי בת"א: "לא צריך פטישים של 5 קילו או 10 קילו; צריך תכנון לטווח ארוך"

"השיא במחירי הדירות מאחורינו כי 30% מהדירות הן דירות להשקעה" - כך אמר היום (ה') חיים כצמן, בעלי גזית גלוב, בכנס כלכלי בת"א.

כצמן התייחס לצעדי המיסוי החדשים עליהם הכריז השבוע שר האוצר יובל שטייניץ, קרי הפטור הזמני על מס שבח למוכרי דירות להשקעה, ואמר כי הבעיה האמיתית בשוק הנדל"ן הישראלי היא ביורוקרטיה ובעיות תכנון. שטייניץ כינה את צעדיו החדשים "פטיש 5 קילו" על מחירי הדירות, וציין כי באמתחתו הוא שומר "פטיש 10 קילו", במידה והמחירים לא יירדו עד סוף השנה.

"יש לפעול מיידית לשחרור חסמים בירוקרטיים; כל הזמן מדברים על ריכוזיות אבל בישראל יש בעיות גדולות יותר: אין תוכניות לטווח ארוך", אמר כצמן. "זה בא לידי ביטוי בדברי שר האוצר השבוע. אני חושב שכדי לטפל בכלכלה צריך לא פטיש של 5 קילו ולא 10 קילו. לא צריך טיפול בפטישים - זה חזרה לשיטת ה'זבנג וגמרנו'. צריכים אסטרטגיה לטווח ארוך".

כצמן התייחס להשוואה שנעשית לעתים בין בועת הנדל"ן בישראל לזו שהתפתחה בארה"ב, ואמר ששתי המדינות "נמצאות במקום שונה", אם כי הוא הודה ש"אין ספק שמדיניות הריבית הנמוכה גרמה לעליית מחירי הדירות בישראל".

בארי טאף, ראש חטיבת השווקים בבנק ישראל, נכח גם הוא בכנס וכינה את יתרות המט"ח של בנק ישראל "כרית נוחה ולא הר של דולרים". הוא ציין שלדעתו אין בועת מחירים בשוק הנדל"ן.