מיט רומני: "אובמה הכשיל את ארה"ב; צריך לתקן הכלכלה"

מיט רומני מצטרף למירוץ לנשיאות ■ מושל מסצ'וסטס לשעבר, נצמד למסר אחד: לתקן הכלכלה, לצמצם הגירעון התקציבי ■ מותח ביקורת על מדיניות אובמה כלפי ישראל

מיט רומני, פוליטיקאי רפובליקני ותיק, שהתמודד על מועמדות מפלגתו לנשיאות לפני ארבע שנים אך הובס ע"י ג'ון מקיין, מנסה את מזלו שוב. באירוע בחירות בחווה בניו-המפשיר הכריז רומני רשמית שהוא מצטרף לרשימה הארוכה של מתמודדים על הזכות לעמוד בראש הכרטיס הרפובליקני בבחירות לנשיאות, בעוד שנה וחצי.

הכרזת רומני לא הפתיעה איש. למעשה, ההכרזה היתה "לא אירוע", כפי שהתבטא הערב פרשן, מפני שרומני משתתתף במירוץ מזה חודשים רבים. הוא גייס כספים, השתתף בעצרות בחירות ונהנה לומר "אקבל החלטה אם להיכנס למערכה ברגע המתאים". למעשה, מזה זמן רב הוא נחשב המתמודד המוביל ברשימה ארוכה של פוליטיקאים רפבוליקניים, חלקם שוליים לגמרי, שהצטרפו למירוץ מטעמי נפיחות אגו.

התואר "מתמודד מוביל" ברשימה הרפבוליקנית אינו מחמאה גדולה במציאות הפוליטית בארה"ב. בסקר שערכו "וושינגטון פוסט" ומכון המחקר פיו (Pew Research Center), התבקשו הנשאלים להגיב במילה אחת בלבד על רשימת המתמודדים הרפובליקניים לנשיאות - הגדרה רחבה שכוללת גם אלה שנחשבים כמתמודדים, כמו רומני עד הערב. המילה הפופולרית ביותר היתה "לא מתרשם" (unimpressed). במקום השני: "מאוכזב", ובמקום השלישי: "טוב". 44% מכלל הנשאלים (ואפילו 37% מהנשאליים הרפובליקניים) הגיבו במילים שליליות. רק 12% מכלל הנשאלים (ו-22% מהנשאלים הרפובליקניים) השמיעו מילה חיובית. בין מילות התגובה הנפוצות ביותר: "חלשים", "בדיחה", "בינוניים", "נטולי כישורים".

למעשה, רומני מוביל בסקרים מפני שהוא נחן בסגולות "נשיאותיות": הוא נראה טוב, עם רעמת שיער מרשימה; הוא עשיר (הוא איש עסקים שעשה את הונו מהבראת חברות כושלות); יש לו ניסיון מממשלי (היה מושל מדינת מסצ'וסטס); הוא נואם טוב, אם כי לא מרתק במיוחד; והוא עובר טוב בטלוויזיה. הוא גם נתפס כמתון יותר בהשוואה למתמודדים אחרים, משולי הימין הקיצוני. הוא נצמד למסר אחד: לתקן את הכלכלה, למצם את הגירעון התקציבי.

הבעיה הגדולה ביותר שלו: בהיותו מושל מסצ'וסטס, הוא הגה ויישם תכנית ביטוח רפואי לתושבי המדינה שמבחינות רבות דומה לרפורמה בשירותי הבריאות שהנהיג נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ושמשמשת סמרטוט אדום לימין הרפובליקני. השוליים הימניים לא סולחים לו על כך, למרות שהוא מנסה להצביע על הבדלים בין יזמתו שלו לזו של אובמה.

באירוע הערב, לחץ רומני על כל הכפתורים המתאימים שמדליקים בוחרים רפובליקניים, במיוחד האגף השמרני במפלגה, לרבות מדיניות ממשל אובמה כלפי ישראל, ששימשה מטרה לחיצי ביקורת של רוב המתמודדים הרפובליקניים. רומני אמר, כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, פגע ביחסים עם ישראל, "בעלת בריתנו" וטען כי יחסו של אובמה לישראל דומה ליחסן של מדינות אירופה אליה: יחס של חשדנות ואי אמון. הוא אמר עוד, כי "אובמה הכשיל את אמריקה" וכי בתקופת נשיאותו "הממשלה התרחבה עד לכ-40% מהכלכלה הלאומית".