הבנקים: הבורסה תמשיך לרדת; לאומי: קנו מניות "לוויתן"

לאומי והפועלים מזהירים מהמשך ירידות בטווח הקצר, בשל האירועים הגיאו-פוליטיים ■ לאומי על מניות "לוויתן": מי שמוכן לקחת את הסיכון - שינצל את הירידות וירכוש מניות

הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, ממשיכים להמליץ גם השבוע לנקוט משנה זהירות בבורסה על רקע המצב הביטחוני הנפיץ, אך מעריכים כי בטווח הבינוני-ארוך ישובו העליות למסכים באחד העם. סקירות הבנקים מתפרסמות בשבוע בו איבד מדד המעו"ף 0.8% מערכו, ומתחילת השנה הוא נפל ב-7.4%. מדד ת"א-75 רשם מינואר תשואה שלילית של 12.7%.

"נתוני הכלכלה הריאלית של המשק המקומי עדיין חזקים", כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירתם. "עובדה זו, ובהילקח בחשבון רמת המכפילים בה נסחר כיום שוק המניות המקומי, תומכת בעליות בטווח הארוך. עם זאת, הסביבה הגיאו-פוליטית ותוואי עליית הריבית במשק המקומי עלולים להביא להמשך הסנטימנט השלילי בטווח הקצר".

חידוד האזהרה מפני המצב הגיאו-פוליטי נעשה על רקע אירועי "יום הנכסה" הצפוי ביום א' לציון 44 שנים למלחמת ששת הימים. בסוריה ובלבנון מתארגנות קבוצות בפייסבוק לשם צעדה לעבר גדר הגבול וניסיון לפרוץ אותה, ממש כפי שאירע ב"יום הנכבה". ברקע נמשכות ההכנות לקראת הכרזה חד צדדית על מדינה פלסטינית באו"ם בחודש ספטמבר, מהלך שעלול לגרור סנקציות כלכליות מסוימות על ישראל.

"עיקר האיום על שוק המניות המקומי מגיע כעת מהזירה הגיאו-פוליטית, שתמשיך לספק אי ודאות לבורסה ככל שנתקדם לחודש ספטמבר, בו צפוי האו"ם לדון בהכרה במדינה פלסטינית", כותבים כלכלני בנק הפועלים. הם מציינים כי "הבורסה מתקשה להתרומם" חרף נתונים כלכליים טובים שמתפרסמים בישראל, וזאת בשל המצב הביטחוני.

יחד עם זאת, כלכלני הפועלים מסכמים את עונת הדוחות הכספיים, בה נרשמה עלייה של 15% בהכנסות המצרפיות של החברות במדד המעו"ף ל-88.75 מיליארד שקל וירידה של 13% ברווח המצרפי ל-8 מיליארד שקל, וטוענים כי מדובר בעונת דוחות טובה.

"נמשיך לראות שיפור בתוצאות החברות, בעיקר בצד ההכנסות וגם בצד הרווחיות - מה שצפוי להערכתנו לתמוך בשוק המניות המקומי בראיה לטווח הבינוני והארוך", כותבים כלכלני הפועלים.

ועוד מילה אחת על מניות תגלית הגז "לוויתן" - רציו , דלק קידוחים ואבנר - שירדו לאחרונה בשל הפסקת הקידוחים באתר בהוראת משרד התשתיות; בבנק לאומי מדגישים את הסיכונים הטמונים בהשקעה במניות אלה, אך ממליצים לנצל את הירידות כדי לאסוף סחורה: "בפרויקט מסוג זה גלומים סיכונים רבים, בהם סיכונים תפעוליים, מחיר הגז, סיכונים גיאופוליטיים, חתימה על הסכמי יצוא, רגולציה וכמובן הלו"ז המתארך. לאור הירידות החדות במניות הסקטור, מומלץ למשקיע שמוכן להיחשף לסיכונים אלו לנצל את הירידות לצורך רכישות".