"הטרויקה": "יוון צפויה לקבל כספי הסיוע בתחילת יולי"

האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק האירופי המרכזי הודיעו: "יוון התקדמה בתהליך ההבראה הכלכלית, אך היא צריכה להרחיב את הרפורמות על מנת להפחית את גרעונותיה" ■ ממשלת יוון: בדיקת האיחוד וקרן המטבע הסתיימה בנימה חיובית ■ האירו מתחזק ל-1.46 דולר

ממשלת יוון הודיעה הערב (ו') כי הבדיקה שביצעו האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית בקשר להתקדמות הכלכלית שלה הסתיימה היום בנימה חיובית.

לדברי הממשלה היוונית מצטרפת הערב גם הודעתם של האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק האירופי המרכזי לפיה: "יוון התחייבה להאיץ את תוכנית ההפרטה במסגרתה תגייס כ-50 מיליאד אירו עד שנת 2015". שלושת הגופי שנקראים גם "הטרויקה" הוסיפו בהודעתם המשותפת כי "יוון התקדמה בתהליך ההבראה הכלכלית, אך היא צריכה להרחיב את הרפורמות על מנת להפחית את גרעונותיה". הם גם מצפים כי כלכלת יוון תתייצב עד תחילת השנה הבאה. והדבר החשוב ביותר מבחינתה של יוון בהודעת הטרויקה הוא ש"יוון צפויה לקבל סבב נוסף של כספי הסיוע הכלכלי בתחילת יולי", מדובר ב-12 מיליארד אירו אשר בתקופה האחרונה היה חשש אם יועבר אל יוון או לא.

על רקע הדברים הנ"ל זינקה הבורסה באתונה ב-4.4% לרמה של 1,333 נקודות, לאחר שנפלה מאז אפריל בכ-20%. גם המדדים המובילים באירופה סגרו את השבוע בטריטוריה החיובית בעוד שהמטבע האירופי מזנק בכ-1% ועולה מעל ל-1.46 דולר לאירו.

ממשרד האוצר היווני אמר היום כי "השיחות על תוכניות פיסקליות, מכירתם של ניכסי המדינה (הפרטה) ורפורמות מבניות התעכבו במהלך הבדיקה. תוכניות הללו יוגשו בימים הקרובים לממשלה ולאחר מכן לפרלמנט".

עם השלמתה של הבדיקה, הרביעית במספר, יתמקדו כעת ראשי האיחוד האירופי ביצירת חבילת חילוץ חדשה אשר תמנע מיוון להיות המדינה הראשונה באיחוד מלהפוך לחדלת פירעון.

שנה לאחר שיוון קיבלה חבילת חילוץ שמטרתה היתה לעצור את התפשטות משבר החובות, נותרה המדינה במיתון, כאשר השווקים הפיננסים סגורים בפניה, תוך שהיא נושאת על גבה את החוב הגדול ביותר בתולדות האיחוד האירופי. נזכיר כי יוון, כבר קיבלה בשנה שעברה הלוואה של 110 מיליארד אירו מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

יוון לא עמדה באופן מלא תנאי הסיוע כיוון שלא הצליחה לעמוד ביעדי הקיצוץ בגירעון שלה. כיוון שהסיוע ניתן בתשלומים ובהתאם לעמידה ביעדים הפיננסיים, גבר לאחרונה החשש כי יוון תפסיק לקבל את הסיוע. אך היום דווח כי יוון תבצע קיצוץ תקציבי נוסף של 6.4 מיליארד אירו - ותמשיך לקבל תשלומים במסגרת חבילת הסיוע. התוכנית החדשה צפויה להיחתם ב-20 ביוני, בעת פגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי.

נזכיר כי ביום ד' האחרון חתכה סוכנות הדירוג מודי'ס את דירוג האשראי של יוון לדרגת אג"ח זבל ואמרה כי ישנו סיכוי של 50% שיוון תגיע למצב של פשיטת רגל.

האיחוד האירופי שוקל חבילת חילות חדשה אשר כוללת שילוב של הלוואות חדשות והאצה של תהליכי ההפרטה של הנכסים היווניים כמו גם קיצוצים תקציביים. ייתכן שבמסגרת התוכנית ייתבקשו מחזיקי האג"ח של ממשלת יוון לגלגל את חובם במטרה לצמצם את פערי המימון. (נציין כי התשואות על האג"ח של יוון גבוהות כיום מ-16%).

"הטרויקה" בחנה את התקדמותה של יוון ועמידתה בתנאים שהוצבו לה מאז ה-11 במאי. יוון התחייבה לקצץ את הגירעות בתקציבה ל-7.5% מהתמ"ג השנה לאחר שהגירעון שלה בשנה שעברה הגיע לרמה של 10.5% מהתמ"ג.

נציין כי כלכלת יוון התכווצה בשנה שעברה ב-4.4% ותחזיות האיחוד האירופי הן שכלכלתה תתכווץ השנה בשיעור מתון יותר של 3.5%, הדבר מסבך עוד יותר את המאמצים הנדרשים ליוון על מנת להגדיל את הכנסותיה מספיק על מנת שתוכל לצמצם את גרעונותיה.