מאות סורים ניסו לפרוץ את הגבול - סוריה מדווחת על 14 הרוגים מירי צה"ל; גיא בכור: "לתקוף את אסד"

(עדכונים שוטפים) - יותר מ-50 פלסטינים נפצעו באזור יהודה ושומרון ■ דיווח בסוריה: ניסיונות לחצות הגבול במקומות אחרים ברמת הגולן ■ גיא בכור: "הכל בהנחיה של אסד; למה שהסורים יפחדו מצבא ישראלי כ"כ עדין שיורה באוויר?" ■ הבורסה התעלמה מהאירועים בצפון

מהומות "יום הנכסה" מסרבות לגווע: מאות מפגינים סורים הסתערו על גדר הגבול , צה"ל מנע כניסתם בירי לעבר פלג גופם התחתון ובירי עשרות רימוני גז. מפגינים מהצד הישראלי מיידים אבנים על כוחות הביטחון: מאות דרוזים מתעמתים עם כוחות הביטחון בשעה האחרונה.

יום קרבות בגבול הצפון: מאות אזרחים סורים, רובם פלסטינים, עדיין נמצאים סמוך לגבול עם ישראל. חלקם ניסו לפרק את גדר הגבול במטרה לחצות אותו לתוך שטח ישראל לאורך היום, אך נורו בידי כוחות צה"ל המוצבים בגזרה. צה"ל זיהה מספר מפגינים חמושים בנשק גם סמוך למעבר קוניטרה.

בשעה האחרונה דווח כי בנוסף למאות המפגינים בצד הסורי, גם מאות מפגינים דרוזים ממג'דל שאמס תוקפים את חיילי צה"ל מהצד הישראלי. חיילי צה"ל עושים שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

כוחות גדולים של צה"ל והמשטרה פרוסים סמוך לגבולות עם סוריה ולבנון, וכן ביהודה ושומרון, במטרה למנוע חדירה והתפרעויות של פלסטינים המציינים היום את מה שהם מכנים "יום הנכסה" - יום התבוסה - לציון 44 שנים למלחמת ששת הימים, זאת למרות שהמארגנים בלבנון ובסוריה הודיעו כי ההפגנות שתוכננו להתקיים לצד הגבול נדחו, ויתקיימו רק במחנות הפליטים.

צה"ל השיב בירי צלפים לעבר הרגליים, ירי אזהרה באוויר וירי רימוני גז. הטלוויזיה הסורית דיווחה על 14 הרוגים ועשרות פצועים, בהם שלושה במצב קשה. בצה"ל קוראים למפגינים, שחלקם נושאים דגלי חיזבאללה, להתרחק מהגדר בערבית ובאנגלית: "אתם מפרים את החוק הבינלאומי".

הערב דווח גם על 220 פצועים שהגיעו לבתי החולים בסוריה. החיילים קיבלו הוראה לירות לעבר רגלי המפגינים, שצועקים: "או שנחזור לפלסטין - או שנמות". לפי דיווחי הטלוויזיה הסורית, ישנם ניסיונות לפרוץ את גדר הגבול גם במקומות אחרים ברמת הגולן.

דובר צה"ל: "פרובוקציה סורית"; הסורים: "תוקפנות ישראלית"

ישנה שליטה מוחלטת של הצבא בכל נקודות הממשק", אמר בצהריים דובר צה"ל תא"ל יואב (פולי) מרדכי לחדשות 2. "בלבנון אנחנו רואים שליטה והפגנת ריבונות של הצבא והממשלה הלבנונית, בניגוד לגזרה הסורית שלצערנו אנחנו רואים אזלת יד סורית".

דובר צה"ל הוסיף: "אנחנו רואים חיילים סורים לא נוקפים אצבע, שלא נאמר מייצרים פרובוקציה. יש פה ניסיון סורי להסית את סדר היום ממה שקורה בתוך הערים במדינה, לאירועים בקו הגבול". תא"ל מרדכי דיווח על כ-12 נפגעים סורים.

בכלי התקשורת הסוריים כונתה תגובת צה"ל "תוקפנות ישראלית על עשרות צעירים סורים ופלסטינים שהתכנסו באזור הגולן הסורי הכבוש, לציון יום הנכסה". כתב רשת הטלוויזיה הסורית המסקר את האירוע דיווח כי "חיילי צה"ל פתחו באש חיה בעימות מול הצעירים המנסים לשוב לאדמתם הכבושה והשליכו לעברם רימוני גז". אחד המפגינים שניסו לחצות את הגדר, אמר לכתב הטלוויזיה הסורית: "הם (חיילי צה"ל) יורים עלינו, אבל אנחנו נחושים לשוב. או שנמות על שם קידוש אללה או שנשוב לאדמתנו הכבושה". מפגין אחר אמר: "זוהי זכות לגיטימית שלנו. לא נקבל שאדמתנו תישאר כמושה. אנחנו מחוצה לה, ונמשיך לשלוח תהלוכות שהידים עד השחרור".

מאות מפגינים ליד מחסום קלנדיה; הפגנה גם במחסום ארז

אירועי "יום הנכסה" מתקיימים גם בשטחי הגדה. הפגנה של מאות במחסום קלנדיה התפתחה ליידוי אבנים מסיבי כלפי כוחות צה"ל, ועל פי דיווחי הרשתות הזרות, ישנם יותר מ-50 פצועים.

הפגנות צפויות גם בירושלים ומול שגרירויות ישראל בירדן ובמצרים. בעזה הגיעו מאות מפגינים פלסטינים למעבר ארז, זאת למרות ההערכות לפיהן יסתפקו המפגינים בתהלוכות בתוך הערים עזה וחאן יונס ולא ינסו להגיע לגדר. כוחות הביטחון של חמאס נמצאים במקום.

"צריך לתקוף את אסד"

"צריך לתקוף את אסד", אמר המזרחן ד"ר גיא בכור לגלי צה"ל. "הטלוויזיה הסורית משדרת בשידור חי את האירועים בגבול הצפון והכל נעשה בהנחיה ישירה של בשאר אסד. אם הצלחנו להגיע ליום הזה והדברים שוב נראים כך סימן שהמסרים לא הועברו בצורה נכונה. יש לאסד את כל האינטרס לסבך אותנו, כי אם אנחנו נסתבך - הוא יינצל. למה שהסורים יפחדו מצבא ישראלי שהוא כל כך עדין ויורה באוויר?".

הסורים והלבנונים ביטלו את הצעדה

הפלסטינים בסוריה הלכו בעקבות לבנון והודיעו הלילה כי צעדת יום הנכסה מבוטלת. זאת, למרות ההצלחה שנחלו בהפגנה הקודמת לפני כשלושה שבועות, אז אלפי מפגינים הגיעו לגבול בעקבות קריאה שפורסמה בפייסבוק והצליחו לחדור את הגדר. חאלד עבדול מג'יד, אחד ממארגני ההפגנות מהצד הסורי הסביר כי הצעדה לא מבוטלת אלא נדחית למועד מאוחר יותר. הוא לא נתן סיבה לביטול או דחיית הצעדה.

ביום שישי הודיעו גם מארגני הצעדה מהצד הלבנוני של הגבול על ביטול האירוע. לדברי המארגנים, במקום התהלוכה שנקבעה ליום ראשון, בציון 44 שנים למלחמת ששת הימים, יפגינו המפגינים בכל 12 מחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון. הם יקראו להקמת מדינה פלסטינית. על פי הדיווח, ההחלטה התקבלה ביום חמישי "בעקבות לחצים אמריקניים על ממשלת לבנון".

למרות ההודעות על הביטולים, בצה"ל המשיכו בהכנות ל"יום הנכסה" - יום הפסד הערבים במלחמת ששת הימים, וההיערכות לא משתנה מחשש ל"הפתעות" כפי שאירע ביום ה"נכבה" לפני כשלושה שבועות.