3 סיבות מדוע לא תהיה תוכנית הקלה כמותית נוספת בארה"ב

ריצ'ארד פרנולוביץ', אסטרטג מט"ח בכיר, מסביר מדוע יו"ר הפד לא ימשיך ל-QE3: חוסר בהירות לגבי מגמת הכלכלה, ההשלכות של תוכנית נוספת ופוליטיקה

עם נתוני תעסוקה מאכזבים שפורסמו ביום ו', ירידות שערים במדדים המובילים בוול סטריט וחששות של משקיעים מפני סיום תוכנית ה-QE2, עולות שאלות לגבי המשך הפעילות של הפדרל ריזרב.

ריצ'ארד פרנולוביץ', אסטרטג מט"ח בכיר בחברת Westpac, מביא 3 סיבות מדוע יו"ר הפד בן ברננקי לא ימשיך לתוכנית הקלה כמותית נוספת (QE3):

1. ביום המסחר האחרון פורסם דוח תעסוקה שהיה חלש באופן משמעותי מהתחזיות. מספר המשרות החדשות שנוצרו בארה"ב הסתכמו ב-54 אלף משרות בלבד למרות צפי ל-165 אלף משרות חדשות. בנוסף שיעור האבטלה עלה ל-9.1% למרות צפי שהאבטלה תרד לשיעור של 8.9%.

לפי פרנולוביץ' עדיין לא ברור אם המספרים הם רגעיים או מצביעים על מגמה. "אנחנו לא יכולים להיות בטוחים עד כמה המספרים משקפים באופן מלא את המצב הכלכלה. זה בוודאי שניהם, אבל יקח מספר חודשים עד שנוכל לדעת בוודאות. לא נראה אפילו את החברי הפד מדברים בזמן הקרוב על תוכנית נוספת", כתב פרנולוביץ'.

2. כל צעד שברננקי יעשה עליו לקחת בחשבון את ההשלכות שלו, כולל האפקט שלתוכנית נוספת יהיה על מחירי הסחורות והערך של הדולר מול המטבעות המובילים בעולם. "היתרונות של התוכנית צריכים לעלות על החסרונות שלה" תוך התייחסות למחירי הסחורות ושער הדולר מול המטבעות המובילים, כתב פרנולוביץ' והוסיף כי ל-QE3 השלכות רבות לכן הרף גבוה מאוד.

3. הסיבה השלישית והאחרונה שציין פרנולוביץ' היא הפוליטיקה האמריקנית. אמנם יש הרבה מחלוקות בין הרפובליקנים לדמוקרטים בנוגע לכלכלה האמריקנית אך על דבר אחד, לטענת פרנולוביץ', שני הצדדים מסכימים: אף אחד לא רוצה תוכנית הקלה כמותית נוספת.

"לא די בכך שרבים מטילים ספק האם ה-QE וה-QE2 הועילו מלכתחילה ודואגים מההשלכות של פעולות אלה על העתיד", נכתב במאמר.