הבונים: מאו טסה דונג יזם כיכר טיאננמן

" כשאתה פוגש נמר בדרך, עדיף שתשתמש במקל ארוך"

היסטוריה מאו טסה דונג נולד ב-26 בדצמבר 1893, בחבל יונאן שבסין. בגיל 13 עזב מאו את בית הספר לטובת עבודה בחווה המשפחתית, ואביו קיווה שימשיך לנהל אותה אחריו, אולם הוא העדיף לחזור לתיכון. ב-1911, כשפרצה המהפכה נגד שושלת קינג, הצטרף לכוחות המהפכה - ולאחר סיומה השלים את לימודי התיכון, ואף השלים את הסמינר למורים ב-1918.

השכלה עבד כעוזר בספרייה של אוניברסיטת בייג'ין ולמד לימודים חלקיים. ואז חזר לכפרו לעבוד כמורה. בתקופה זו החל לקרוא כתבים של מרקס ולנין, וראה בסוציאליזם את התשובה לכל הבעיות של סין - עוני, שחיתות, בערות.

משפחה מאו היה נשוי ארבע פעמים, ונולדו לו עשרה ילדים.

פוליטיקה ב-1921 השתתף לראשונה בקונגרס הראשון של המפלגה הקומוניסטית בסין. שנתיים לאחר מכן כבר נבחר לאחר מחמשת הקומיסרים של הוועד המרכזי של המפלגה. בשנים הבאות ניסה השלטון הלאומני הסיני לחסל את הקומוניזם, ומאו יזם את "המסע הגדול צפונה", שבו נדדו כ-90 אלף בני אדם למרחק של כ-8,000 קילומטר, בתנאים קשים ביותר. המסע הזה סימן את מאו כמנהיג הקומוניסטי של סין - וב-1949 הצליחו הקומוניסטים לסלק סופית את הלאומנים מסין ולגרשם לטיוואן. ב-1 באוקטובר הכריז מאו בכיכר טיאננמן בבייג'ין על הקמת הרפובליקה העממית של סין. מאז כיהן כיו"ר המפלגה הקומוניסטית, ראש הרפובליקה העממית של סין, ויו"ר הוועדה הצבאית, ששלטה בצבא השחרור העממי.

בנייה אחת היוזמות של מאו לקראת חגיגות העשור להקמת סין העממית הייתה חידוש הכיכר והרחבתה פי ארבעה מגודלה המקורי. הכיכר נבנתה ב-1417, עם תחילת בנייתה של העיר האסורה הסמוכה, מקום משכנם של קיסרי סין.

תוך 10 חודשים לצורך ההרחבה נהרסו שכונות מגורים אולם העבודה הושלמה בתוך עשרה חודשים בלבד. מאו קיווה שיוכלו להיכנס בכיכר חצי מיליון איש - אולם היא הורחבה כך שיכולים להיכנס בה כמה מיליונים - יש האומרים שעד 10 מיליון איש. טיאננמן היא המרכז של העיר בייג'ין, ונקודת האפס של הקילומטרים בכל סין. היא הכיכר העירונית הגדולה בעולם - כ-440 אלף מ"ר.

גיבורי העם במרכז הכיכר - מונומנט לגיבורי העם, שעליו ציטוט מדברי מאו. בצד הצפוני - מגדל טיאננמן נבנה כבר ב-1417, בימי שושלת מינג, והוא משקף את ההיסטוריה העתיקה של הקיסרות הסינית. בצד המזרחי - המוזיאון הלאומי של סין, שנפתח ב-2003 ובו מאות אלפי פריטים יקרי ערך.

הפרלמנט והמאוזילאום הצד המערבי - "האולם הגדול של העם", שהוא בניין הפרלמנט הסיני, ובו אולם שיכיל 10,000 איש, ואחר שיכול להכיל 5,000. בשנים האחרונות נערכו בו אירועים מסחריים וקונצרטים. בצד הדרומי - המאוזוליאום ובו גופתו החנוטה של היו"ר. תיירים ומקומיים יכולים להיכנס חינם ולצפות במאו בתוך ארון קריסטל, בתנאי שיפקידו קודם את המצלמה. כיוון שהתור ארוך, השומרים מחמרים במבקרים ואפשר לראות את היו"ר הצהבהב ממש בחטף. המאוזוליאום נבנה ב-1977, שנה לאחר מות מאו.

ההפגנות והטנקים באפריל 1989 החלו בכיכר הפגנות נגד המשטר. מפגין שהשליך ביצים על תמונת השמן הגדולה של מאו שתלויה של שער טיאננמן נדון ל-16 שנות מאסר. ההפגנות גברו וב-4 ביוני (אתמול, לפני 22 שנה) נכנסו טנקים וחיילים אל הכיכר, שפירוש שמה הוא "שער השלום השמיימי", ודיכאו בכוח את המפגינים. כ-2,600 איש נהרגו שם באותו יום.