מה באמת מניע את מאיר דגן

לקח מחדל יום כיפור הוא לא לסמוך על ראשי המודיעין כשהם בתפקיד, ובייחוד כשהם כבר לא

"ב-1973 טענו שלא האירו את עוצמת הבעיה שניצבה בפנינו, אני לא מוכן שעל מצפוני תהיה מונחת בעיה כזו, ולכן בכל הזדמנות שאוכל, אני אביע את דעתי". על זה, על מחדל מלחמת יום הכיפורים, מבסס מאיר דגן את הצדקתו לסכן בדיבוריו את ביטחון המדינה. המצג הזה של דגן פשוט אינו נכון.

מי ביקר את מי?

של מי הייתה הביקורת ב-73'? מי ביקר את מי? ובכן, הביקורת לא הייתה מכוונת רק כלפי הפוליטיקאים. אדרבא - שרי הממשלה היו אלה שהתלוננו על ראשי המודיעין, שהעבירו להם מידע מוטעה ומטעה. כך שמה שקרה שם לא יכול לשמש מודל לדגן. ה"טמבלים" אז לא היו רק הפוליטיקאים, אלא גם, ואולי בעיקר, ראשי מודיעין כמו דגן.

צריך להדגיש: במלחמת יום הכיפורים המחדל האמיתי לא היה של המנהיגות הפוליטית, אלא הצבאית. האשמים העיקריים בכך שהופתענו היו ממלאי תפקידים כמו דגן, לא הפוליטיקאים (ראו מסקנות ועדת אגרנט). הנה מה שנכתב במסמך שנמסר לממשלה: "הסבירות שהמצרים מתכוונים לחדש את הלחימה היא נמוכה". את זה קיבלו חברי הממשלה מחטיבת המחקר של אמ"ן (אגף המודיעין) ב-5 באוקטובר 1973 - יממה אחת לפני פתיחת הקרבות.

של מי הרעיון ה"טיפשי"?

זאת אומרת שעל פי התיאוריה היום כיפורית של דגן, הדבר שאנחנו צריכים לחשוש מפניו הוא לאו דווקא רעיונות "טיפשיים" של המנהיגות, אלא ידיעות לא נכונות של זרועות המודיעין. אם כבר דגן פתח את הוויכוח הזה, הייתי שמח להיחשף לחוות הדעת שנתן המוסד לממשלה בתקופתו של דגן.

השיקולים של המנהיגות על תקיפה אפשרית באיראן - אולי הם בכלל מבוססים על חוות דעת של המוסד? אולי "הרעיון המטופש" הזה, כהגדרת דגן, מבוסס על חוות דעת של דגן עצמו?

מכל מקום, אחד הלקחים מיום הכיפורים הוא, שצריך להשגיח על המודיעין שלנו, לפקח עליו, להיזהר ממנו. כי בסופו של יום, המנהיגות מקבלת את החלטותיה על בסיס עמדות ודעות של אנשים כמו דגן, של דגן עצמו. הלקח לגבי ראש הממשלה ושר הביטחון אינו בהכרח שאי אפשר לסמוך עליהם, כפי שטוען דגן, אלא שאסור להם, למנהיגים, לסמוך בעיניים עצומות על ראשי מערכות המודיעין - הן כשהם בתפקיד, ובעיקר כשהם בחוץ.

מסע נקמה?

"מאיר דגן מסיים את תפקידו (כראש המוסד), כהונתו לא תוארך עוד - "חרף רצונו להמשיך", כך שידר אמנון אברמוביץ' בחדשות ערוץ 2 ביוני 2010. ההחלטה שדגן לא ימשיך, שכמוה כהדחה, באה כארבעה חודשים לאחר מחדל הדרכונים בחיסול מבחוח בדובאי (15.2.2010) - מחדל שדגן, ולא נתניהו, היה אחראי לו. כיצד היה דגן מגיב לו נתניהו יצא אז לציבור בהודעה שאי אפשר לסמוך על דגן?

לו הוארכה כהונת דגן...

לו הוארכה כהונת דגן כפי שרצה, האם גם אז היה מבקר את ראש הממשלה בפומבי? או שבהיותו בתפקיד מצפונו יוצא לחופשה?