רוני חזקיהו יצטרף לאימפריית הגז של תשובה

יוביל הסגירה הפיננסית של פיתוח "תמר" ו"לוויתן" ■ יישר את ההדורים: יטפל ברגולציה והממשק של דלק מול הממשלה ■ דעה/ עירן פאר: גשר בין ירושלים לנתניה

יצחק תשובה מנהל מגעים עם רוני חזקיהו כדי לצרף אותו בתפקיד "בכיר ומרכזי" לצוות הניהול של קבוצת דלק. ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים נפגשו תשובה וחזקיהו מספר פעמים על מנת לסכם את השתלבותו של חזקיהו, לשעבר המפקח על הבנקים, בקבוצת דלק. את תגובתו של חזקיהו לידיעה לא ניתן היה לקבל.

חזקיהו צפוי לרכז בקבוצת דלק את הטיפול בתחום האנרגיה הכולל את חיפושי הגז והנפט וקידוחי הגז ב"תמר" ו"לוויתן", מערך ההולכה, היצוא העתידי של גז מהמאגרים שנתגלו והעבודה מול הרגולציה, המחוקק ומשרדי האוצר והתשתיות. מקורב לדלק אמר ל"גלובס" כי לבקשת תשובה, נפגש חזקיהו עם גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה, על מנת לסכם את חלוקת העבודה ביניהם.

תחום נוסף אותו אמור להוביל חזקיהו - כבנקאי מנוסה המתמחה במימון פרויקטים - הוא הסגירה הפיננסית של מימון פרויקטי האנרגיה: קידוח, הולכה ויצוא. בשבוע שעבר העריך אנליסט UBS כי עלויות הפיתוח ב"לוויתן" שכוללות תשתית ומתקן הפקה יגיעו לכדי 14 מיליארד דולר. וזאת בלי להביא בחשבון את עלות ההולכה ליצוא.

נושא מרכזי אותו אמור חזקיהו לרכז בקבוצת דלק הוא כאמור הרגולציה והממשק של דלק מול הממשלה. בין תשובה לבין המדינה נוצרו בשנה האחרונה עימותים סביב נושאי המיסוי על הגז, ועדת ששינסקי ומחירי הגז הטבעי שמוכרת ים תטיס לחברת חשמל. כיום נחשבת מערכת היחסים בין קבוצת דלק לרגולטור בעייתית מאוד ובין הצדדים שורר אי אמון. חזקיהו, הנהנה מיוקרה, ונחשב לאדם מקובל בירושלים ובעל אינטגריטי, יצטרך ליישר את ההדורים.

לא צריך צינון

חזקיהו, יליד 1951, בוגר הנדסת תעשייה וניהול, הוא בנקאי ותיק עם 28 שנות ניסיון, רובן בבנק הפועלים. בתחילת העשור הקודם הוביל כמנכ"ל בנק הספנות את מיזוג הבנק לתוך בנק הפועלים. בשנת 2004 מונה לתפקיד ראש החטיבה העסקית בבנק דיסקונט ובשנים 2007-2010 היה המפקח על הבנקים. את תפקידו זה הוא מילא בצורה מוצלחת, וזכה על כך ללא מעט שבחים.

בניווטו של חזקיהו עברה המערכת הבנקאית כמעט ללא פגע את המשבר הפיננסי העולמי החמור ביותר מאז 1929. בתקופתו הוטמעו בבנקים תהליכי ניהול סיכונים, הממשל התאגידי הפך מסיסמה למציאות ועבודת הדירקטוריון קפצה מדרגה. במקביל, הוא הוביל, בלוח זמנים מהיר ביותר, את הטמעת כללי באזל 2 בבנקים.

מאחר שבתוקף תפקידו כמפקח על הבנקים - ממנו פרש בינואר - לא טיפל חזקיהו בתחום האנרגיה, בקבוצת דלק או בתשובה, אין מניעה כי הוא יתחיל בתפקידו בקבוצת דלק כבר במהלך תקופת הצינון בת השנה לה הוא מחויב.