אירופה נטתה לרדת חרף תוכנית החילוץ המתגבשת ליוון

בורסת אתונה שפתחה בעליות איבדה כ-0.8% בסיום ■ "דר שפיגל": חבילת הסיוע של יוון עשוייה להגיע לשווי של 145.2 מיליארד דולר ■ אסיה ננעלה בירידות; טוקיו אלקטריק צונחת

המסחר בבורסות אירופה הסתיים הערב (ב') במגמה מעורבת תוך נטייה לירידות שערים קלות, ברקע גיבוש תוכנית חילוץ חדשה לממשלת יוון (מדד ה-ASE היווני עולה 0.5% בפתיחת המסחר) והחשש שגם היא לא תהווה פיתרון ארוך טווח. המדד הפן-אירופי הסטוקס 600 איבד היום 0.5% לאחר שבשלושת ימי המסחר האחרונים איבד 2.6%. על השוק הכבידו מניות מגזר הפיננסים והבנקאות - בעיקר אלו החשופים למדינות הפריפריה החלשות באירופה. נזכיר כי המשקיעים ממתינים להודעות הריבית באירופה ובבריטניה ביום חמישי הקרוב.

ממשלת יוון תזדקק לחבילת סיוע חדשה בשווי של יותר מ-100 מיליארד אירו, סכום גדול בהרבה מזה שהוערך שתזדקק לו בתחזיות מוקדמות, כך מדווח העיתון הגרמני "דר שפיגל". ניכר כי חבילת הסיוע של יוון עליה הסכימה הטרויקה (ECB, EU ו-IMF) בסוף השבוע עשוייה להגיע לשווי של 145.2 מיליארד דולר - ותתבסס, כפי שהיה צפוי, על סיוע חיצוני רב במהלך השנים 2013 ו-2014. הסיוע המדובר יגיע בנוסף לתוכנית החילוץ המקורית שגובשה ליוון בשנה שעבר, בהיקף של 110 מיליארד אירו (161 מיליארד דולר).

"הפגישה שהתקיימה ביום ו' בקשר ליוון וההודעות שפורסמו אחריה לא באמת פותרות שום דבר, מדובר באותה בעיה ישנה - רק שהצטרפה לה הרבה מאד רטוריקה. לא היתה שום התקדמות משמעותית בעניין משבר החוב היווני והמשקיעים צפויים להמשיך ולהיות מודאגים", אמר היום מנהל המכירות בחברת קפיטל גרופ בלונדון.

ברקע ההתמודדות עם משבר החוב ברחבי היבשת, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית לשעבר דומיניק שטראוס-קאהן טען היום בניו-יורק כי אינו אשם. שטראוס-קאהן צפוי לעונש מירבי של 25 שנות מאסר אם יורשע בעבירות מין הכוללות ביצוע מעשה מגונה, ניסיון אונס, ניצול מיני ותקיפה מינית, כמו גם עדות שקר.

ברקע השימוע של שטראוס-קאהן, גואש המירוץ למשרתו הפתוחה. שרת האוצר של צרפת, כריסטין לגארד, נחשבת כמועמדת המובילה לתפקיד לאחר שזכתה לתמיכתן של ארה"ב ויפן - אשר בעלות ההשפעה הרבה ביותר מבין נציגות קרן המטבע. זאת, בהתאם לדיווח של העיתון היפני "ניקיי" בתחילת השבוע.

עוד ברקע, בחירות בפורטוגל: בהתאם לספירת 85% הקולות אתמול (א'), האופוזיציונר פדרו פאסו-קואלו ממפלגת הימין הסוציאל-דמוקרטית זכה ב-40% מהקולות, לעומת ראש הממשלה המכהן חוזה סוקראטס, בו בחרו רק 28% מהמצביעים. הבחירות בפורטוגל מרכזות עניין רב על רקע תוכנית הצנע הממשלתית במסגרת תוכנית החילוץ שניתנה לפורטוגל, בהיקף 79 מיליארד אירו (116 מיליארד דולר).

חברת Bayer Ag עלתה על רקע הדיווח על סיום השלב השלישי בניסוי בתרופת ה-Alpharadin שלה, אשר הסתיים בהצלחה ושיפר את סיכויי ההישרדות של החולים.

בין מניות הבנקאות האירופיות החשופות למדינות הפריפריה, אשר הפגינו היום חולשה בשוק, נציין את הבנקים הצרפתיים קרדי אגריקול וסוסייטה ג'נרל .

אסיה ננעלה בירידות; טוקיו אלקטריק צנחה 25%

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום בירידות שערים, כאשר לא התקיים מסחר בהונג קונג, סיאול ושנגחאי עקב ימי חג. ברקע, אותתו בשעות הבוקר החוזים העתידיים בוול סטריט על פתיחה יציבה עם נטייה לעליות שערים. המשקיעים ברחבי היבשת הושפעו מהסנטימנט השלילי שמגיע מארה"ב, שם פורסמו בשבוע שעבר נתוני מאקרו מאכזבים - בדגש על נתוני התעסוקה השבועיים אשר העידו על האטה משמעותית בכלכלתה - וכן פורסמה אזהרה מטעם סוכנות מודי'ס מפני חדלות פירעון ממשלתית של ארה"ב.

"בפתיחת שבוע המסחר, הטון העיקרי הוא שלילי, חרף העובדה שבחלק מהיבשת לא התקיים מסחר", אמר רונלד רנדל, אנליסט ב-TD. "לפיכך, הטון מגיע בעיקר מסיום המסחר בוול סטריט ביום שישי האחרון, שהוא כידוע לא חיובי במיוחד".

רנדל התייחס גם לנתוני המאקרו השליליים שהגיעו מארה"ב: "קשה להפריד בין הרעש לבין האינדיקטורים הכלכליים", דברי רנדל. "אנחנו חווים כעת תקופה קשה, חלקה בגלל פגיעה חמורה בתפוקות הייצור הגלובאליות עקב האסון ביפן".

ראש ממשלת יפן נאוטו קאן צפוי לסיים באופן יזום את כהונתו באוגוסט, כך דיווחה סוכנות הידיעות "קיודו ניוז". על פי הדיווחים, קאן דיווח לגורם המקורב עליו כי יסיים את תפקידו לאחר סיום בניית הליך שיקום הכלכלה היפנית, עקב אסון רעידת האדמה שפקד אותה ב-11 במארס השנה.

טוקיו אלקטריק צונחת; סוני ונינטנדו נפרצו

מניית טוקיו אלקטריק פאואר , החברה העיקרית האחראית על הכורים הגרעיניים ביפן, צנחה 25% במסחר בטוקיו ברקע עדכון תחזיותיה לשנת 2012. הנהלת החברה צופה כי תציג הפסד בהיקף 570 מיליארד ין (7.1 מיליארד דולר) בסיום השנה הפיסקלית של 2012, המשכלל בתוכו גם את הפיצויים למשפחות הנפגעים מהאסון הגרעיני בפוקושימה.

חברת פראדה (Prada SpA) האיטלקית צפויה לצאת השבוע להנפקה בהונג קונג, תוך שהיא מעוניינת לגייס לא פחות מ-2.6 מיליארד דולר.

מנגד, חברת הכרייה האוסטרלית Resourcehouse הודיעה כי חזרה בה מכוונותיה להנפיק עצמה בבורסה בהונג קונג, עקב נתוני השוק הלא מעודדים. הנהלת החברה ציפתה לגייס הון בהיקף של 3.6 מיליארד דולר בהנפקה שבוטלה.

עוד לא התחיל השבוע, וסוני מדווחת על שתי פריצות למאגריה. הפריצה האחרונה התבצעה למאגרי המידע של אתר החברה באירופה, אולם מהנהלת החברה דווח כי שום מידע לא נגנב.

גם שרת של יצרנית קונסולת Wii, נינטנדו, הממקום בארה"ב - נפרץ אמש. מהיצרנית הקונסולה המפורסת דווח כי שום מידע רגיש לא נגנב, לפי ממצאי החקירה כרגע.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]