הדולר היציג נחלש ל-3.383 ש' - שפל של כ-3 שנים

מוקדם יותר היום נפל הדולר ל-3.35 שקלים ושב לרמתו ביולי 2008 ובכך רשם צניחה של 4.2% מאז העלאת הריבית האחרונה של בנק ישראל לפני כשבועיים ■ האירו היציג התחזק ב-0.68%

זירת המט"ח התאפיינה היום בתנודתיות, ועם קביעת השערים היציגים על ידי בנק ישראל נחלש הדולר היציג ב-10.118% ונקבע ב-3.383 שקלים, זאת לאחר שבבוקר נפל הדולר לשפל של כ-3 שנים ונסחר ברמה בה לא היה מאז ה-16 ביולי 2008.

בכך השלים הדולר צניחה של 4.2% כנגד השקל, מאז העלאת הריבית האחרונה של בנק ישראל לפני כשבועיים. בשעות הצהריים עבר הדולר לעליות קלות והגיע ל-3.39 שקלים בזכות ההתחזקות שנרשמה לו בעולם.

האירו היציג התחזק ב-0.681% ונקבע ב-4.9414 שקלים, זאת בזכות הידיעה בדבר תוכנית חילוץ חדשה ליוון שחיזקה מוקדם יותר את האירו כנגד הדולר, אך מגמה זו התהפכה ולאחר קביעת השערים היציגים נחלש המטבע האירופי בכ-0.2% ונסחר כנגד הדולר ברמה של 1.46 דולר.

נציין כי למרות החלשות הדולר בבוקר, בנק ישראל לא התערב היום במסחר.

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר אותת היום כי לדעתו הדולר ימשיך להיחלש מול השקל בטווח הארוך, ורמז שאין לאפשר לספקולנטים בשוק המט"ח חופש פעולה. בנאום שנשא היום בכנס האגודה הישראלית לכלכלה, פישר אמר גם שכדי להמשיך למצוח בקצב שנתי של 5%, המשק חייב להמשיך לשמור על אחריות מוניטרית ופיסקאלית.

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, תוקף בשיחה עם "גלובס" את בנק ישראל בגין העלאת הריבית האחרונה ב-0.25% ל-3.25%, וטוען כי זו הסיבה לייסוף השקל, וכי זו תביא לפגיעה קשה במשק

"מאז ההחלטה השגויה להעלאת הריבית על ידי בנק ישראל ב-23 במאי, יוסף השקל בשיעור של 2% מול סל המטבעות האפקטיבי של 28 מטבעות של מדינות הסחר של ישראל", אומר מעוז. "כפי שציינתי בעבר, ההחלטה הזו הייתה שגויה ונמהרת, על רקע הריביות הנמוכות במדינות המערב, המשבר באירופה, ההאטה הכלכלית בארה"ב וחשש ממשבר בסין. גם במדינות אחרות שיעור האינפלציה גבוה, כמו באירופה ובריטניה - ולמרות זאת לא מעלים שם את הריבית. אמנם הפעילות במשק הישראלי חזקה והביאה לאינפלציה, אבל זו אינפלציה בעיקר דרך סעיף הדיור; העלאת הריבית עצמה אינה יכולה לבלום את העלייה במחירי הדירות, אלא רק צעדים מנהליים כמו אלה שהציד משרד האוצר".

- אך הנגיד סטנלי פישר טען לאחרונה כי הייצוא ממשיך לצמוח ולא ניכרת פגיעה מהותית.

"העלאת הריבית והקביעה שהייסוף לפי שעה אינו פוגע בייצוא, שממשיך לעלות, דומה לאותו אדם שמאכיל את סוסו תחילה 3 פעמים ביום ואחר כך פעמיים בשבוע ואז פעם בשבוע - עד שהסוס מתפגר. ישנה פגיעה בכושר התחרות של המשק וייסוף של מעל 2% בתקופה כה קצרה תפגע במשק".

- האם פישר יכול להרשות לעצמו לא להעלות ריבית נוכח בועת הנדל"ן?

"מחירי הדירות כבר לא עולים במרכז הארץ. הריבית עלתה ל-3.25% ועכשיו צריך לעצור, לקחת אוויר. ההאטה הכלכלית בארה"ב אינה מאפשרת העלאת ריבית שם לפחות עד הרבעון השני של 2012. כל העלאה נוספת בריבית בישראל תגרום להמשך ייסוף השקל".

- לאן יגיע הדולר בקצב הזה?

"התחזית שלי היא ל-3.28 שקלים בקיץ הקרוב. בנק ישראל להערכתי מבין את השגיאה שלו ולא יעלה את הריבית בחודש הקרוב, ילקק את הפצעים וישוב להתערב בשוק המט"ח, אם כי השפעת ההתערבות הולכת ונחלשת כי פער הריביות בין ישראל לארה"ב עומד על 340 נקודות בסיס במק"מ. תעשיות שלמות תימחקנה מישראל בגלל פער הריביות הזה. כל מפעל שיעזוב - לא יחזור".

גם איתן אדמוני מבנק ירושלים מותח ביקורת על העלאת ריבית בנק ישראל. לדבריו, "נראה שהעלאת הריבית לפני כשבועיים (הממשיכה את המגמה של החודשים האחרונים) בשילוב עם נתוני צמיחה אופטימיים במיוחד שפורסמו השבוע לא הותירו הרבה ברירות לדולר מלבד להיחלש. הדולר סובל גם מקשיים וחולשה גם בשווקים הבינלאומיים. מגמת היחלשות הדולר תימשך גם בשבועות הקרובים ותיקון משמעותי לא נראה באופק. טווח מסחר הצפוי לשבוע הקרוב: 3.323 עד 3.382 שקלים לדולר".

נזכיר כי המסחר מתנהל השבוע ברקע האכזבה מנתוני התעסוקה לחודש מאי שפורסמו ביום שישי ומצביעים על חולשת שוק התעסוקה האמריקני. מספר המשרות שהתווספו לשוק העבודה בארה"ב בחודש מאי הסתכם ב-54 אלף, לעומת צפי ליצירה של 169 אלף משרות וזאת לאחר שבחודש אפריל נוצרו 232 אלף משרות (הנתון עודכן מטה מ-244 אלף). גם שיעור האבטלה עלה בשיעור חד מהצפי ל-9.1% לעומת התחזית בשוק לאבטלה בשיעור 8.9%.