55% מהנשים מודות: אין לנו ידע בהשקעות בשוק ההון

כך קובע סקר שערכה חברת מחקר אמריקנית ■ אצל אלה שכבר כן משקיעות, זהירות היא שם המשחק

סבלנות, זהירות וראייה לטווח ארוך הופכות נשים למשקיעות טובות יותר מגברים. הנטייה שלהן להשקיע פחות במניות עוזרת להן לעשות פחות טעויות בקבלת החלטות השקעה. ולמרות זאת, הן מודאגות יותר מגברים לגבי הביטחון הפיננסי שלהן, וחשות שאינן חוסכות מספיק. הנתונים האלו עלו במחקר שערך בנק ההשקעות האמריקני מריל לינץ' באפריל 2010.

"בשנים האחרונות הייתה עלייה בשיעור הנשים שנכנסו לתחום הפיננסי, ויש גידול במספר הנשים שלוקחות חלק בקורסים בתחום, אבל הוא עדיין נמצא תחת שליטה גברית", מודה אופיר בן נון-שטיינברג, 42, מנכ"לית ובעלים משותפת של בית ההשקעות די.בי.אמ מאז שנת 2000, ומהנשים הראשונות שנכנסו לזירות המסחר בבורסה.

"אל תתבלבלי, גם גבר שמהנהן בראש ואומר 'כן, אשתי', עדיין יהיה זה שמחליט בסוף לגבי הרכב התיק המשותף. נכון שיותר נשים לוקחות סיכון, אבל באחוזים קטנים בהרבה מגברים. אם גבר ישקיע במניית רציו 5% מהתיק שלו, אישה תשקיע מקסימום חצי אחוז מהתיק שלה במניה כזו. נשים רוצות לטעום מהסיכון, אבל בסופו של דבר הן שמרניות, סולידיות, לוקחות את הצד הבטוח".

בסקר שערכה לאחרונה חברת המחקר הבינלאומית LIMRA, נבדקו ההבדלים בין המינים בידע ובביטחון בהשקעה, בקרב כ-2,000 משקי בית. כ-55% מהנשים הודו שיש להן ידע מועט או שהן חסרות ידע לחלוטין בתחום ההשקעות. 42% אמרו שיש להן ידע כלשהו, ורק 3% הרגישו בטוחות מספיק בידע שלהן. כאשר נבדק הביטחון בהשקעות, נמצא כי 21% מהגברים הרגישו בטוחים ממש, לעומת 12% מהנשים בלבד. 23% מהגברים חשו אופטימיים, בעוד רק 16% מהנשים הגדירו עצמן כאופטימיות. במשולש זהירים-המומים-בפאניקה משוק ההון, נמצאות 70% מהנשים לעומת 49% מהגברים.

מהסקר עלה גם כי נשים שכן משקיעות בוחרות בדרך כלל באפיקי השקעה סולידיים, והן הודו שעשו זאת משום שהן חוששות לקחת סיכונים. "גברים, לעומת זאת, בטוחים יותר בהחלטות וביכולות שלהם, וככל שיש לגברים השכלה גבוהה יותר וגילם נמוך יותר, הביטחון שלהם אף מופרז יותר", אומרת ד"ר אורלי שדה, ראש התוכנית לתואר ראשון במינהל עסקים באוניברסיטה העברית.

שדה מאתגרת את הסטודנטים שלה בקורסים למימון באפשרות להשתתף במשחק השקעות. במשחק נשאל כל משתתף מהי ההסתברות לדעתו שיהיה בין ה-10% המובילים בכיתה בתוצאות המשחק. לרוב הממוצע נע סביב ה-30%. "זו הוכחה לביטחון העצמי המופרז של התלמידים בקורסים למימון, שנחשבים קורסים יוקרתיים, לגבי היכולות שלהם. עם זאת, לא מצאתי הבדלים בין גברים ונשים ביכולת ההערכה שלהם במשחק הזה - כנראה כי מראש מגיעות ללימודי מימון רק נשים בעלות ביטחון עצמי, שמכירות ביכולות האנליטיות שלהן.

"זה מתקשר גם לוויכוח האם ביטחון עצמי מופרז זה משהו שהתפתח אבולוציונית, או תוצאה של חינוך סביבתי. תוצאות מחקר של מריל לינץ' מוכיחות, שבנות שהלכו נגד הזרם ואמרו שזה מה שהן רוצות באמת לעשות, הצליחו להתגבר על החינוך הסביבתי, חיזקו את הביטחון העצמי שלהן, ועסקו במקצועות שנחשבים ליותר גבריים. כל תחום שוק ההון, גם מבחינת העיסוק בו וגם מבחינת ההשקעות עצמן, נחשב לתחום גברי, וזו מציאות שהגיע הזמן לשנותה".

במה נשים משקיעות?

המחקר בנושא הקשר בין מגדר להשקעות בשוק ההון עדיין בחיתוליו, אולם כבר עכשיו ברור כי תיק ההשקעות הנשי שונה בהרכבו מתיק ההשקעות הגברי. הרכב תיק השקעות מונחה בדרך כלל מתוך הרצון לפמיליאריות, שקיים אמנם אצל שני המינים, אבל חזק יותר בקרב הנשים. "הנטייה היא להשקיע במדינות שבהן אנחנו חיים, בחברות שאנחנו עובדים בהן או במקומות קרובים לנו", אומרת שדה. "פרופ' גור הוברמן מאוניברסיטת קולומביה מצא שאנשים נטו להשקיע בחברות הטלפון באזור שלהם בארה"ב ולא בחברות מרוחקות, ונשים נטו יותר מגברים לפמיליאריות.

"הפמיליאריות הזו תביא משקיעים ישראלים לבנות תיק השקעות שיהיה מבוסס על מדד המעוף של הבורסה בתל אביב יותר מאשר על מניות שנסחרות בבורסה בניו יורק, אפילו אם ההמלצות יהיו הפוכות. זה גם גורם לכך שאנשים לא מוכרים אופציות מספיק מוקדם, למשל כשהם מושקעים בחברה שהם עובדים בה, מה שלא מומלץ מבחינת פיזור התיק והסיכונים.

"יתרה מכך, משקיעים טוענים שהם מרגישים נוח להשקיע בחברה שהמנכ"ל שלה מרבה להתראיין, ולספר על הפוטנציאל העצום של החברה".

ממצא נוסף שמעלה שדה הוא שמשקיעים פוטנציאליים נוטים להאזין לעצות של חבריהם, שמספרים על השקעה מוצלחת שביצעו. מכיוון ששיחות על השקעות בשוק ההון מקובלות יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים, נשים נשארות בעמדת נחיתות שמבריחה אותן מעיסוק בתחום.

יחד עם זאת, יש תקווה להשקעה. "גברים מוכרים וקונים הרבה יותר מנשים, אבל בגלל הנטייה הזו, הם גם הרוויחו פחות. גם זו תולדה של העובדה שלגברים יש ביטחון עצמי מופרז", אומרת שדה. "ככל שאתה בטוח יותר בעצמך, תקנה ותמכור יותר. נשים, שמוכנות להסתכן הרבה פחות מגברים, בונות תיק השקעה פאסיבי, מפוזר היטב, יושבות עליו יותר זמן ומפסידות פחות".

גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא, סבור שהשמרנות והזהירות עלולות להיות בעוכרן של הנשים. "בגלל חוסר הידע המובהק שלהן, נשים לא משקיעות באפיקי השקעה בעלי תוחלת לרווח גבוה, כמו קרנות נאמנות או מניות באופן ישיר. אם הן כבר בונות לעצמן תיק השקעות, זה יהיה לרוב מתוך חשיבה לטווח הרחוק, על האחזקות של המשפחה ומה יהיה עליהן בפנסיה.

"בתיקים של נשים תמיד יש רכיבים סולידיים בצד מעט פריצות דרך ולקיחת סיכונים. ההרכב המנייתי יהיה קטן יותר מהמקובל אצל גברים, וגם החשיפה לחברות בעלות סיכון השקעה גדול כמו גז, נדל"ן וביומד תהיה נמוכה. נשים בישראל רוכשות יותר אג"חים, ופחות מניות".

ספיר מתאר כיצד נראים מהצד בני זוג המגיעים לפתוח תיק השקעות, שמחייב את חתימת שניהם. "כמעט תמיד יתנהל ביניהם ויכוח מול יועץ ההשקעות, כי גברים ונשים מניעים את התיק בצורה שונה. אם בבסיס יש סיכון, זה מיד קורץ לגבר כי הוא אוהב אקסטרים. גם אם הוא פחדן הוא לא יראה את זה, כי האגו לא מאפשר לו. לכן גברים ירצו מניות גז ונפט ונשים יירתעו מהן, כמו שהמילה אופציה מרתיעה נשים.

"החשיפה לסיכון נמוכה יותר אצל נשים, ולרוב הן רוצות סיכון נמוך יותר מאשר הגברים. האישה תמיד תוריד את אחוז המניות בתיק בתחילת התהליך, למרות שאני מסביר שמי שלא לוקחת אפילו מעט סיכון, מוותרת מראש על רווח, ויהיה לה פחות כסף בפנסיה".

"נשים מקדמת דנא נמנעו מהמילה כסף, ולא נטו לעסוק או לנהל בתחום. אם הן כבר עוסקות בתחום, הן ילכו לפי הספר ולא לפי טרנדים", מסכמת דורית סלינגר, עד לאחרונה מנכ"לית חברת הדירוג מעלות.

לומדות להשקיע

בעוד שברוב המדינות בארה"ב מלמדים אוריינות פיננסית כנושא חובה בתוכנית הלימודים, בישראל עדיין מפגרים מאחור. פיילוט אוריינות פיננסית של מבחני פיז"א ייערך בישראל בשנה הקרובה. "ישראל דורגה ב-2009 מתחת לממוצע העולמי במתמטיקה ובמדעים", מזכירה שדה. "אני לא רוצה לחשוב מה יקרה בפיילוט הזה. צריך להתחיל להנחיל את הנושא הזה במערכת החינוך מעכשיו, כי זה מה שיביא לשוויון הזדמנויות ולתמיכה חברתית. החברה שלנו צריכה לשדר את זה גם לבנות וגם לבנים מגיל בית הספר".

זה המקום שהוביל את מיכל ליבנה לכתוב את הספר "בורסה יקירתי", ולנהל סדנאות "פיקניק פיננסי", שמיועדות להנחיל לנשים ידע פיננסי. ליבנה, קיבוצניקית לשעבר, מודה שהגיעה לתחום מ"תפרנות לשמה".

"הכול התחיל אחרי שעזבנו את הקיבוץ עם 100 לירות ביד. הרבה שנים היינו תפרנים, שתינו את הכסף בטמבליות, התנהלנו ללא כל תבונה פיננסית. תמיד חיינו בצל המינוס. בוקר אחד בעלי כינה אותי 'בורסה יקירתי', וביקש שאלך ללמוד את הנושא כדי שאהיה שר האוצר שלו. זה היה לפני 16 שנה, כשעולם האינטרנט עוד לא היה קיים, וגזרתי על עצמי כל יום לשבת שלוש שעות בבית אריאלה אחרי שעות העבודה וללמוד את כל מה ששייך למילה כסף.

"לצערי, גם היום נשים עדיין פוחדות מהתחום הזה. יש שתי חותמות קעקוע נפשיות שעליהן התחנכנו: על כסף ועל סקס לא מדברים, ואלה שני נושאים שמרכיבים את רוב השיחות אצל הגברים. אלא שמתרחשים תהליכים שמחייבים אותנו להתעדכן, גם חברתיים וגם חקיקתיים, ואם לא נתעדכן בהם ניקלע ביום מן הימים למצוקה פיזית, נפשית וכלכלית.

"יותר ויותר נשים מחפשות עכשיו את העדכונים האלו, כי אחוז הגירושים הולך וגדל, יש אחוז לא מבוטל של אלמנות, וחלים שינויים אחרים בתחום הזוגיות. המודעות לנושא עלתה אחרי המשבר ב-2008, אז אנשים פתאום הרגישו חשופים ופגועים, והבינו שרק הם אחראים לגורל ההכנסה שלהם ולחיסכון הפנסיוני שלהם".

- מה מונע היום מנשים להיכנס לתחום הזה?

"בעיקר הפחד. רק לאחרונה התפרסם מחקר שבו נשים אמרו שהשקעות בבורסה זה דבר מסוכן. הן רוצות, אבל פוחדות. לכן אני קודם כל מלמדת נשים לא לפחד, כמו שלימדתי את עצמי".

- איך את מלמדת אותן להגדיל את הביטחון העצמי ולהסתכן? בורסה זה סוג של אקסטרים.

"אני לא מלמדת אותן לקחת סיכון, אלא להפנות את הביטחון העצמי להכנת תשתית פיננסית בבנק באמצעות תיק ניירות ערך. כל אישה צריכה שיהיה לה הרבה כסף בבנק, כי כסף יעשה עוד כסף, ואני ממליצה על הבנקים כי אני חסידה של איתנות פיננסית, שגם נחשבת תכונה נשית שמנוגדת ללקיחת סיכונים".

- מה הרכב תיק השקעות אופטימלי שאת ממליצה לנשים לבנות?

"אני מסתמכת על מודל של וורן באפט, וממליצה לבחור מניות מתוך ת"א 100. אני מלמדת אותן לחשוב מה מתאים למטריצה שלהן, ולא להקשיב לאחרים. גם גברים שיגיעו לסדנה לא יבחרו אחריה במניית רציו, כי הם יבינו שזה סיכון גדול מדי. לפי המלצת הבנקים, כדאי להשקיע עד 25% מההון העצמי בתיק השקעות. אני ממליצה על מחסני חירום, על השקעות בקרנות נאמנות סולידיות.

"ממצא מעניין שעלה מתוך הסדנאות שלי הוא שהרבה נשים בוחרות מניות של רמי לוי, כי הן מזדהות עם סיפור ההצלחה שלו, עם זה שהוא שבר תקרת זכוכית. איש שפתח בסטה בשוק מחנה יהודה והיום יש לו אימפריה. הן לא בוחרות בלב לבייב, גם לא בגולף או בקסטרו, אבל נוטות למסורתי כמו בנקים, רשתות קמעונאיות ותקשורת".

"החלטתי להפסיק לעבוד בשביל אחרים"

שיעור הנשים המועסקות בענף הפיננסי גדל ב-170%, אך רובן עדיין נמצאות בתחתית הפירמידה

רק 20 מתוך 200 מנהלי ההשקעות בישראל (בקרנות נאמנות ו/או קופות גמל) הן נשים, ורוב הלקוחות שלהן הם גברים. למרות ששיעור הנשים המועסקות בענף הפיננסי גדל בשנים האחרונות ב-170%, רובן עדיין נמצאות בתחתית הפירמידה. בראש בתי ההשקעות הגדולים לא תמצאו ולו אישה אחת.

אופיר בן-נון שטיינברג יוצאת דופן כבעלים משותפת של די.בי.אמ, בית השקעות בינוני. "עבדתי כמנהלת השקעות בבנק, וכשהייתי אימא בת 32 לשתי בנות קטנות החלטתי להפסיק לעבוד בשביל אחרים, ולהקים בית השקעות. זה לקח חמש שנים, ורק אחרי שהתבססנו ילדתי ברצף את שני בניי הקטנים. עד לפני כחצי שנה שקלתי ילד חמישי. לאחרונה ויתרתי על הרעיון באופן סופי, מתוך הבנה שלא אצליח לשלב בין השניים".

- למה?

"כי כל כך קשה להיות וונדרוומן, ולהרגיש שכמה שתתאמצי, תמיד תרגישי שאת מזייפת בבית ובעבודה. למרות שאני לא מהפרפקציוניסטים המובהקים, עדיין אני מרגישה שאני מזייפת בשני הכיוונים, ובכל פעם מחדש חוטפת בפרצוף. למזלי, בעלי, שהוא בעצמו איש עסקים, מקדיש 60% למשפחה ואני 40%, הסכם שבנינו מראש עוד לפני החתונה. לא כולן יכולות לעשות את זה, מה שמסביר את מיעוט הנשים שמגיעות לפסגה".

אלונה יעקב, 30, מנהלת השקעות בכירה בסיגמא ומהנשים הבודדות בענף ההשקעות בישראל, מספרת כי רוב העבודה מתנהלת מול גברים. "לא פעם כשאני מרימה את הטלפון, אני שומעת את המשפט: 'אפשר לדבר עם גבר'? תמיד מחפשים מנהל השקעות, וחושבים שאני המזכירה". יעקב, שעובדת בסיגמא שלוש שנים, מנהלת את חדר המסחר, חולשת על ניהול התיקים הפרטיים וההשקעות, והיא האישה היחידה בוועדת ההשקעות של החברה.

- נשים גם מתקשרות?

"כמעט ולא, אבל אם כן, לא אמליץ על מניות ביוטק, למרות שאני מאמינה בהן. למה? כי נשים כמעט לא רוכשות ביוטק, לעומת גברים שייקחו את הסיכון".

- את בין הנשים הבודדות בתחום. מאין שאבת את הביטחון?

"בהתחלה חששתי מכניסה לתחום, זה הרי מתחיל בחינוך - למרות שתמיד הייתה לי חשיבה אנליטית מפותחת, הפנו אותי לתחום ההומני. החלטתי לא ללכת עם הזרם המרכזי, למדתי מינהל עסקים ופניתי דווקא לבית השקעות. לא בגלל שיש לי איזו תוכנית חומש מוגדרת, אלא כי אני יודעת שאני רוצה להתפתח בתחום. אשמח אם עוד נשים ינפצו את תקרת הזכוכית של התחום. כשהן ייכנסו לתוכו, הן יבינו למה".

גברים בינוניים, נשים מעולות

"מחקרים עולמיים הוכיחו חד משמעית שנשים מצליחות יותר בתחום ההשקעות מגברים, ועדיין הן לא מקודמות לתפקידים בכירים בפירמידת התפקידים בתחום ההשקעות", אומרת ד"ר מיכל פרנקל, מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית. "מכיוון ששוק ההון נתפס כגברי, נשים שנכנסות אליו צריכות להיות מעולות, לא מספיק להן להיות טובות מאוד. אם לגברים יש מעט מכשולים בכניסה לתחום הפיננסים, לנשים יש הרבה, וקשים יותר. אלו ששורדות הן המוצלחות במיוחד, גם מבחינת יכולת ההישרדות שלהן בעולם גברי וגם מבחינת הכישורים. לכן נמצא בעולם שוק ההון גברים טובים וגם בינוניים, אבל נשים מעולות".

- ועדיין נשים מעולות לא נמצאות בטופ הניהולי.

"נכון, כי הניהול והתקדמות לראש הפירמידה לא בהכרח קשורים לכישורים, אלא לסטריאוטיפים, לתפיסה שגברים מתאימים יותר להנהיג ארגונים גבריים, כי הם רציונליים יותר וקרי רוח, תכונות שנתפסות גבריות ודרושות לניהול. בתחום ההשקעות ממנים בעיקר מנהלים שיצליחו למשוך משקיעים כבדים. לכן יבחרו במי שמחובר אל אותם אנשים, שמרושת אליהם".