דוח האו"ם: "יש להגדיל את הרגולציה על שוק הסחורות"

בדו"ח נמיוחד שפרסם האו"ם קובע הארגון כי מחירי הסחורות עלו בגלל פעילות של ספקולנטים בשוק ולכן יש צורך ברגולציה גבוהה גם מצד המדינות ■ "השפעת מחירי הסחורות על הכלכלה הוערכה בחסר עד כה"

דו"ח של האו"ם קובע כי יש להגדיל את הרגולציה על מחירי הסחורות. בדו"ח מציינים את ההפעה המשמעותית שחלה על מחירי הסחורות ומעלים את הצורך בנקיטת פעולת רגולטורית הכוללת אף התערבויות ישירות של הממשלות בשוק הסחורות.

"מחירי סחורות רבים החלו להעלות מאמצע שנות ה-2000 וכך גם התנודתיות במחירים שלתה באופן משמעותי".

בדוח מצויין כי מדינות רבות חוששות להפעיל רגולציה על מחירי הסחורות, כיון שעלול להיווצר עיוות במחירים ופגיעה בייצור והפקה של הסחורות. בדוח שפרסם מצדד האו"ם בהנחה כי הספקולנטים השפיעו על מחירי הסחורות ולכן יש להגביל אותם ע"י רגולציה.

ההתנהגות של מחירי הסחורות היא תוצאה של השפעת הספולנטים על השוק הרבה יותר מהשפעתם של גורמים אחרים בשוק, כך צויין בדו"ח האו"ם. לשם המחשה, מציינים באו"ם כי הספקולנטים היו אחראיים ל-20% ממחיר חבית נפט. עוד צויין כי מחירי הסחורות הושפעו באופן משמעותי גם מנתונים כלכליים כמו נתוני האבטלה.

"הדחיפה של מחירי הסחורות מעלה והגדלת התנודתיות בסחורות מעוותים את מדיניות קבלת ההחלטות הכלכליות ברמה הגלובלית", נכתב. עוד מצויין כי השפעת מחירי הסחורות על הכלכלה הוערכה בחסר עד כה.

באו"ם ממליצים למדינות להתערב באופן ישיר בשווקים כדי לסכל אפשרות של בועות במחירי הסחורות.