"כל אדם עם אייפון יותר אמין היום ממבקר מסעדות"

אוכל, תשוקה והצצה לחיים האישיים של בני-זוג המנהלים פרק ב' בנהנתנות מופגנת - אלה המרכיבים שרוקחים את ההצלחה של "בייגלה", בלוג שהפך ל"קהילה הקולינרית של ישראל"

"כבר חודש שאנחנו מתעפשים בבית ולא יוצאים ממנו. יש לנו את הסיבות שלנו, ואנחנו מצוידים במכתב מהרופא ומההורים. בחיי, אחרי שהתחלנו לאכול אחד את השני, החלטנו שהגיע הזמן להחזיר את הרוז' ללחיים שלנו. נפגשנו השבוע עם חברים שסיפרו לנו על מסעדה מצוינת בירושלים באמצע השוק. אין לנו מושג מה הם סיפרו עליהם, לא התרכזנו, וכל אחד מאתנו כבר חשב מה הוא יגיד עליה בדרך הביתה ואיזה ציון ניתן לה, לזוגיות שלהם ובכלל. ככה אנחנו, נותנים ציונים עם מבואות מהטקסט על כל אחד, גם עליכם לפעמים, כאילו שאתם לא עושים את זה בחזרה." מתוך "מחניהודה - סיפור אהבה", "בייגלה", 27/3/2012.

בפוסט הזה, הראשון בסדרה, אותו כתבו במשותף נעמה פלד ודודי כליפא, בני-זוג ובעלים משותפים של "בייגלה" - אתר/בלוג המגדיר את עצמו כ"קהילה הקולינרית של ישראל", גלומים מרבית חומרי הגלם הרוקחים את תבשיל הצלחתו - אהבה אופטימית, אוכל טוב, תשוקה סקסית - וכל זאת בתיבול מרנין של מציצנות לחייהם האישיים של בני-זוג המנהל פרק ב' של זוגיות בנהנתנות מופגנת, וברוב חוצפה מסרבים להתנצל על כך.

"בייגלה", שהתחיל לפני כשנתיים כבלוג אישי וכיום הוא אתר לכל דבר, כבר הצליח להפוך למותג המעורר עניין ותגובות נלהבות בקרב קהילת ה"פודיס" בישראל. זהו אתר זוגי, הכתוב בתחכום ובפתלתלות מילולית, שגם זוכה להתייחסות, לעיתים רצינית ולפעמים עצבנית, מצד שפים, מסעדנים ומובילי דעת קהל ב"מילייה" הקולינרי.

כיום, מאות פוסטים גרגרנים אחרי אותו פוסט משותף, שנכתב כקוריוז, 100 אלף משתמשים ייחודיים בחודש וקהילה פעילה המונה אלפי אנשים הנפגשים מידי כמה שבועות במסעדות נבחרות, אפשר ואף ראוי להעניק ל"בייגלה" את התואר הנכסף "מותג" - כינוי שכל בלוגר מהגג מפנטז שיכנו את פרי מקלדתו.

"ההצלחה של 'בייגלה' מושתתת על 3 עוגנים", מפרטת פלד את הסיבות שלדעתה הופכות את "בייגלה" למותג, "תוכן טוב, אינטרנט ואנשים".

הסבב של בייגלה

אולי באמת בעולם וירטואלי נרשמת הצלחה למי שמסוגל לשלוח יד ממשית מתוך עמוד הבית ולגעת באופן אותנטי בגולשים. ואם אפשר לעשות זאת באמצעות אוכל טוב ומשקה מנחם - מה טוב.

פלד וכליפא, שהרגישו יפה את נחת הבדידות לאחר גירושים, מבינים היטב את הצורך להתחבר מחדש עם אנשים אחרי מה שנעמה מכנה "השבר של הגירושים". נוסחת הזהב שלהם מכונה "הסבב של בייגלה" - קהילה ענקית המונה אלפי אנשים וממוקדת קולינריה.

"לא מדובר רק בקהילה וירטואלית אלא באנשים שמתראים זה עם זה, מתחברים אחד לשני ואפילו אפשר לומר ערבים זה לזה". האוכל כאן הוא לא העיקר, אלא המפגשים בין אנשים שלא מכירים, מגיעים למפגשים ובסוף הערב רוקדים, מתחבקים והופכים לחברים.

"הסבב של 'בייגלה' התחיל מכך ששאלנו בבלוג מי רוצה לבוא ל'מעיין הבירה' בחיפה. זה היה ללא ארגון בכלל, והגיעו 80 איש, שמרביתם לא הכירו זה את זה. בסוף הערב הרגשנו שעלינו על משהו, על כמיהה של אנשים להיפגש. זה נעשה בעבר בפורומים, אבל כאן יצאנו החוצה ונגענו באנשים". משחזרת פלד, בעברה סמנכ"לית תוכן בתפוז.

כליפא מצדו מוסיף שמה שהתחיל באופן אינטואיטיבי, צמח כמעט אורגנית.

"אני לא קורא לזה ביזנס", מדגיש כליפא, ועושה רושם שלמרות היותו איש עסקים עם קבלות מוכחות בזירה הפיננסית, הוא מתקשה לדבר על "בייגלה" כעל עסק כלכלי לכל דבר.

- ובכל זאת, יש לאתר כיום מודל עסקי?

"אנחנו מאמינים ביצירת מצבי win-win - מצד אחד לתת לחברי הקהילה חוויה קולינארית מדהימה ולמסעדן חשיפה מטורפת. מתוך כך אנחנו מחפשים שיתופי-פעולה שבהם כולם יוצאים מרווחים - אנחנו, המותג והקהילה. אין לנו גוגל אדס, והעלנו מעט מאוד באנרים. כרגע אנחנו בדיוק בנקודת מפנה של בחירת שותפים אסטרטגיים. אנחנו נמצאים בתהליך של דיבור עם חברות הכי גדולות שנוגעות בתחומי הלייף סטייל".

- אתם מתכוונים לתוכן שיווקי?

"הקהל שלנו יודע ולמד שהוא יכול לסמוך עלינו. אנחנו יודעים שכל מה שאנחנו עושים הוא מתוך אמונה שהקורא ייצא נשכר, כי השם שלנו הוא הדבר הכי חשוב לנו. כן, יהיה תוכן שיווקי - ובתנאי שאנחנו אוהבים ומשתמשים בו. אין סיכוי שמישהו ישים כסף על מוצר שאנחנו לא מאמינים בו".

- איך זה אמור לעבוד?

"אחת הבעיות שהיו לנו בארגון מפגשי הסבב הייתה חוסר הוודאות מפני ביטולים של הרגע האחרון. מכיוון שכל המפגשים עד כה היו מלאים, ולכולם הייתה רשימת המתנה, ביטולים של הרגע האחרון היוו בעיה בהתחייבות מול המסעדנים, וגם לא היו הוגנים כלפי כל אלה שנרשמו לרשימת ההמתנה. בהרבה מקרים אלה החמיצו את המפגש בגלל תוכניות אחרות שעשו לפני שהודענו להם על מקום שהתפנה.

"שיתוף-פעולה שיזמנו עם חברת PayPal פתרה לנו את הבעיה. במפגש האחרון בזיכרון-יעקב הנהגנו תשלום מראש דרך כפתור PayPal באתר 'בייגלה'. לשמחתנו, המפגש היה מלא, ולא הייתה ולו תלונה אחת על השינוי בנהלים. מתוך כ-100 מזמינים רק ביטול אחד נרשם, וכספו של המזמין הוחזר במלואו בקליק אחד. כולם היו מרוצים מכך שלא היה תור לתשלום בסיום האירוע.

"לנו, כמשתמשים בשירות של payPal מאז תחילת 2002, אין ספק כי הוא בטוח, אמין, נוח, ויכול להקל על חייהם של חברי הקהילה שלנו - לא רק היום, אלא גם בעתיד הקרוב והרחוק, כשהמסחר והתשלומים באינטרנט יתפתח גם כאן. לכן אין לנו שום בעיה להמליץ לחברי הקהילה לפתוח חשבון ב-PayPal".

"לגלוש לחופשה"

החלום של כמעט כל בלוגר הוא יום אחד להתפרנס בכבוד מהתחביב והכתיבה. פלד וכליפא אומרים כי למרות שהם קיבלו הצעות מסחריות, הם החליטו לוותר על זה: "חשוב לנו לגדול תוך שמירה על ייחודיות".

- איך אתם רואים את עסקי האינטרנט בראייה עתידית?

"מה שינצח בעתיד הוא תוכן מעניין. כזה שאנשים מרגישים כלפיו משהו. אינפורמציה ברשת לא חסרה. התחרות היא על העיניים של הגולש ועל הזמן שלו. אין לנו מספיק זמן לקרוא את מה שאנחנו רוצים לקרוא. המאבק הוא על זמנו של הקורא, מכך נגזר שחייבים לייצר תכנים שיהיו ראויים לזמן הזה.

"החזון שלנו הוא להמשיך ולהעמיק את נושא התוכן, זה מה שמדביק אנשים אלינו ואל הקהילה. כמובן שנרצה להתפתח לכיוונים נוספים של לייף סטייל כמו אופנה, קניות, חו"ל ועוד. הרעיון הוא כשתכנסי לאתר תרגישי שאת בחופשה".

- איך זה לעבוד יחד כזוג?

"כיף ומאתגר כאחד. בהתחלה היה פשוט יותר, אחר-כך נהפך לקשה כי כתבנו יחד את הפוסטים. היום יש יותר הפרדה בין התחומים. נעמה מנהלת את התוכן ואת הקהילה, ודודי יותר את הנושא של פיתוח האתר, כיצד מפתחים אותו הלאה. אנחנו עובדים על האתר 18 שעות ביממה, ולפעמים - כמה שזה נשמע מצחיק - אפילו שוכחים לאכול".

- אתם חושבים שהקהל מאמין לכם יותר מאשר למבקרי אוכל בעיתונות?

"כל אדם עם אייפון יותר אמין ממבקר מסעדות ובתנאי שמאמינים לו", טוען כליפא. "העולם השתנה, כל לקוח הוא מבקר מסעדות פוטנציאלי, ואם המסעדן לא יתייחס אליו, הוא עשוי לעשות נזק למסעדה.

"אני חושב שלא מאמינים למבקרי מזון מסוימים שהולכים בעקבות הזמנות. אנחנו לא הולכים לשום מקום אליו אנחנו מוזמנים, ואנחנו מקבלים לפחות 30 הזמנות ביום מיח"צנים שמזמינים. אנחנו לא נוגעים בזה כי זה פוגע במותג. אנחנו מתעקשים לשלם על כל ארוחה וארוחה, כי המחויבות לכתוב מה שאנחנו רוצים שווה יותר מכל דבר".

- מה דעתכם על תל-אביב בהיבט הקולינרי בהשוואה לעולם?

"לתל-אביב יש המון מה להציע, ובמובן מסוים מדובר בגן עדן קולינארי. יש כאן אחלה פרודוקטים שאנחנו לא מעריכים מספיק ודור צעיר של אנשים שמפוקסים על בישל כקריירה, ולכן יש כאן עתיד גדול".

הטענה היחידה נרשמת מצד נעמה שאין כאן אף לא מסעדת "דים סאם" אחת לרפואה, ומצד דודי המלין על היעדר מסעדות סיניות וסושי מספיק איכותי. מה הפתרון? שניהם מבקשים לצאת בפנייה לשר אלי ישי שיאפשר הגעתם של טבחים אסיאתיים לארץ.

בייגלה

בעלים: דודי כליפא ונעמה פלד

שנת הקמה: 2010

מספר משתמשים ייחודיים: כ-100 אלף בחודש

אפיון קהלים: 65% מהגולשים הן נשים בגילאי 25-55, מאזור המרכז עם רמה סוציו-אקונומית ממוצע פלוס

תוכן: קולינריה והגיגים אישיים

פעילויות: הסבב של בייגלה, תחרויות מתכונים, מועדון צרכנות

היי פייב חמישה מקומות שממליצים עליהם בבייגל'ה / צלם: אלון סיגוי , תמר מצפי , שי אפשטיין
 היי פייב חמישה מקומות שממליצים עליהם בבייגל'ה / צלם: אלון סיגוי , תמר מצפי , שי אפשטיין