טלטלה בקרן המטבע

עם ה"ביט-קוין", המטבע הדיגיטלי החדש, אפשר לקנות כבר הרבה יותר מסמים

באחרונה מתפשט ברשת מיני-באזז שכזה, אולי נתקלתם בו: הביט-קוין (BitCoin), מטבע דיגיטלי חדש. באתרים מסוימים כבר מתחילים לדבר על "בועת הביט-קוין", אחרי ששערו זינק משמעותית מ-6 ל-14 דולר לביט-קוין אחד. זאת, לאחר שפורסם כי ניתן לרכוש באמצעותו סמים לא חוקיים דרך הרשת.

במקומכם לא הייתי נבהל מעניין הסמים. רבות מהטכנולוגיות המהפכניות ביותר הגיעו מהשוליים האפורים של המותר והמקובל. פורנו, הימורים, סמים - כל אלה היו הראשונים לאמץ כל חידוש, ותרמו בדרכים רבות לעולם המקוון, בין השאר דחיסת מידע, מסחר אלקטרוני, הצפנה וזיהוי.

הביט-קוין מבוסס על שילוב בין שתי טכנולוגיות; טכנולוגיית הצפנה והמערכת המבוזרת P2P, שעליה מבוסס כל היופי של שיתוף הקבצים. זה אומר שלביט-קוין, כמו לטכנולוגיות שעליהן הוא מבוסס, אין מרכז; אין בנק הקובע את השער, ואין שום גוף שיכול לפקח עליו. מדובר במטבע קוד פתוח.

השימוש בביט-קוין, נכון לעכשיו, מתמקד לא רק בסמים. אנשים קונים באמצעותו שירותי און-ליין (אחסון מידע, עיצוב), סחורות שונות ואפילו תורמים באמצעותו למטרות טובות. יש משהו כמו 6.2 מיליון ביט-קוינים בעולם, שווה ערך לכוח קנייה של משהו כמו 50 מיליון דולר.

למי ניתנה הנבואה

למרות זאת, הקונצנזוס הוא שלביט-קוין אין שום סיכוי. שהוא הולך להיעלם כלעומת שבא. אולי כן, אולי לא, אנחנו הרי יודעים למי ניתנה הנבואה. ובכל זאת, הביט-קוין הוא לא העניין. העניין הוא המטבע הדיגיטלי - האם יש לו מקום בעולמנו?

אנחנו עדיין זוכרים, גם אם בקושי רב, ניסיונות קודמים כמו הלינדן, המטבע הווירטואלי של "סקנד לייף" שאיים - הו, הייפ נחמד! - לשנות את חוקי הכלכלה, עד שהתאייד ונעלם. היו עוד כמה ניסיונות, אבל אף אחד מהם לא צלח.

הם לא עבדו לא בגלל שהם לא היו מוצלחים. הם לא עבדו כי לא היה מישהו גדול מספיק לקחת ולאמץ אותם. אם אפל, גוגל או פייסבוק היו מאמצות מטבע דיגיטלי - העולם שלנו היה נראה כבר אחרת לחלוטין. פייסבוק כבר משחקת במגרש הזה עם "פייסבוק קרדיט" (facebook.com/credits), שנמצא עדיין בשלב בטא. זה יגיע. כי יש הרבה היגיון במטבע כזה.

ברשת מתבצע מסחר ער ובלתי פוסק, השונה מהותית מהמסחר בעולם שאנחנו מכנים אותו בטעות "אמיתי". ברשת, פעולות ששוות כסף אינן רק מסחריות. כל תנועה שלך מאתר לאתר, כל טוקבק, כל לייק, כל "1", כל צ'ק אין, כל פוסט שעולה, כל תמונה שמופצת - הדברים האלה שווים כסף, איכשהו. אלא שאנחנו לא רואים אותו.

חברות אינטרנט חיות על התנועה שאנחנו מספקים להם, מקבלות שוויי שוק מטורללים לגמרי, ואנחנו נשארים בלי כלום. וזה עוד בלי לדבר על שוק הגיימינג, שם אנשים מוכנים לקנות חרבות לדמויות שלהם בכסף טוב.

המצב הזה צריך להשתנות. הוא ישתנה. המודל עוד לא ברור, אבל הוא יתברר. זה בטח יהיה שילוב בין מטבע שמשתמשים בו בלעדית ברשת, לבין משהו ששווה המרה לכסף "אמיתי". כמו-כן, מלבד המובן מאליו הכלכלי של טובין כלשהו תמורת ממון, אני מאמין שכל מערכת כלכלית דיגיטלית תיאלץ לכלול צ'יפור משמעותי של מה שאני מכנה "מרכזי התנועה ברשת".

אם לי, לדוגמה, יש 2,400 חברים בפייסבוק, 1,400 עוקבים בטוויטר ו-200 מנויים בבלוג, אם אני מספק שלל תכנים מרתקים, מתמונות ועד המלצות - הדברים האלה שווים הון, ולפחות חלק צריך ללכת לאנשים המפיצים אותו.

המצב הנוכחי, שבו המשתמשים עובדים קשה (גם אם בכיף) ובעלי הפלטפורמות סופרים את הג'ובות, לא יחזיק מעמד הרבה זמן. משתמשי כל העולם, התאחדו!