ברננקי אופטימי: שוק העבודה יתעורר אחרי חודש יוני

ברננקי: "אני מצפה שיותר אזרחים ימצאו עבודה במחצית השנייה של השנה. לקיצוצים נרחבים בתקציב יש פוטנציאל לפגוע בצמיחה של הכלכלה"

שוק העבודה יתעורר אחרי יוני ושיעור האינפלציה יתמתן, כך אמר יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי הערב (ג') בכנס בנקאים באטלנטה. עוד הוסיף ברננקי כי התאוששות בנתוני התעסוקה תהיה הוכחה לשיקום הכלכלה. נזכיר כי הדברים נאמרו בתקופה בה חווה כלכלת ארה"ב האטה ולקראת סיום תוכנית רכישות האג"ח (QE2) ב-30 ביוני, עם זאת, ברננקי לא רמז כי תוכנית ההקלה הכמותית תימשך מעבר למועד שנקבע.

"אני מצפה שיותר אזרחים ימצאו עבודה בקצב מהיר במחצית השנייה של השנה", אמר ברננקי והוסיף כי התחזיות החלשות לחודשים אפריל עד יוני מושפעות בין היתר מרעידת האדמה ביפן. עוד ציין ברננקי כי "עד שלא נראה עלייה לאורך זמן ביצירת מקומות עבודה חדשים, לא נוכל להגיד כי הכלכלה השתקמה. כתוצאה מכך, עדיין יש צורך במדיניות מוניטרית סתגלנית".

נזכיר כי בשבוע שעבר פורסמו נתוני תעסוקה מאכזבים שהעידו על יצירת 54 אלף משרות חדשות בלבד בחודש מאי, לעומת צפי ל-165 אלף משרות.

בנוגע לדולר אמר ברננקי כי גורמים רבים, מלבד המדיניות המוניטרית משפיעים על שער הדולר והוסיף כי שיעור האינפלציה אמנם "מדאיג", אך אינו ראייה מספיקה לכך שהאינפלציה יוצאת משליטה. "בטווח הארוך כלכלת ארה"ב דורשת שהפד יישאר על משמר וייפקח על יציבות המחירים".

ברננקי התייחס בנאומו גם למחלוקות בין הדמוקרטים והרפובליקנים בנוגע לקיצוצים בתקציב המדיני. "לקיצוצים נרחבים בתקציב יש פוטנציאל לפגוע בצמיחה של הכלכלה", הוסיף ברננקי. יו"ר הפד הוסיף כי העלייה בשיעור האבטלה במאי ל-9.1% מעלה את הסיכויים ששיעור הריבית יישאר נמוך בשנה הקרובה.

בנאומו התייחס ברננקי גם למחירי הסחורות וציין כי מחיר הנפט זינק ב-160% מאז פברואר 2009 ומחירי הסחורות מלבד הנפט גם כן רשמו עלייה חדה של כ-80%. "העלייה במחירי הסחורות משקפת את הביקוש הגלובלי לסחורות שהייצא לא מצליח לענות עליהם", אמר ברננקי.

נשיא הפד בדאלאס: "להדפיס עוד כסף זה לא הפיתרון"

מוקדם יותר היום אמר נשיא הפד בדאלאס ריצ'ארד פישר כי הפדרל ריזרב "עשה מספיק אם לא יותר מדי כדי לשקם את הכלכלה האמריקנית ויש לחשוב האם פעולות נוספות של הפד יהיו מועילות". עוד הוסיף פישר כי הוא לא יתמוך בתוכנית רכישת אג"ח נוספת (QE3). "להדפיס עוד כסף זה לא הפיתרון", הוסיף פישר.

בשבוע שעבר פורסמו נתוני התעסוקה מאכזבים שהצביעו על יצירת 54 אלף משרות חדשות בלבד בחודש מאי, לעומת צפי ל-165 אלף משרות.