מיוחד: 2 תיקי השקעות המותאמים לקיץ המסוכן

חודשי הקיץ מתאפיינים היסטורית בביצועי חסר ביחס לשאר השנה ■ זה לא מונע מקובי פלר מכלל פיננסים וצחי קורן מאקסלנס, להמליץ על התיק האידיאלי לקיץ הקרוב

אחת ההנחות הבולטות בשוק ההון היא, כי לכל אחת מעונות השנה יש הדפוסים הקבועים שלה. חודשי הקיץ נתפסים כתקופה שבה השוק נוטה להציג באופן היסטורי תשואות חסר לעומת חודשים אחרים. לפי נתוני חברת Standard & Poor's, מאז 1945 הציג מדד ה-S&P 500 בחודשים מאי עד אוקטובר תשואה חיובית של 1.3% (ללא דיבידנדים) בלבד, לעומת ממוצע של 4.1% בכל 12 החודשים, ותשואה ממוצעת חזקה של 6.8% בחודשים דצמבר-אפריל.

חודשי הקיץ בבורסות העולם, ובארץ בפרט, מתאפיינים במחזורי מסחר דלילים - מה שאמור להשפיע על תנודתיות המדדים ועל התשואות. בשוק מייחסים זאת לעובדה שרבים מהסוחרים, ובעיקר המשקיעים הזרים, נמצאים בחופשות קיץ. סברה אחרת היא, שהמשקיעים מעדיפים להיכנס לשוק אחרי הקיץ, לאחר עיכול תוצאות הרבעון השני שאמור להעיד טוב יותר על מצב החברות.

השנה התווספו לקיץ גורמים מטרידים נוספים, שהופכים אותו למאתגר במיוחד עבור המשקיעים - החל מהחשש להאטה בהתאוששות הכלכלה האמריקנית, דרך משבר החוב באירופה ומחירי הסחורות הגבוהים, וכלה בחשש מלחצים אינפלציוניים וחוסר היציבות הגיאופוליטית באזורנו. כל אלו הביאו בשורה התחתונה לפדיונות של 3.5 מיליארד שקל מקרנות הנאמנות במהלך חודש מאי בלבד.

בהתאם לכך ובהתחשב בגורמים שציינו, הרכיבו במיוחד עבור "גלובס" קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים, וצחי קורן, מנכ"ל אקסלנס ניהול השקעות, שני תיקי השקעות קיציים במיוחד. הנה הם לפניכם:

התיק של פלר

התחזית: "ירידת מחזורי המסחר אינה אומרת דבר על כיוון השווקים. השוק יכול לרדת או לעלות באותה מידה, בהתאם להתפתחויות בסביבה הכלכלית, וכבר ראינו תקופות שבהן שוקי המניות עלו בחודשי הקיץ. בדיקה סטטיסטית שערכנו, מגלה דווקא שבארץ ובארה"ב התנודתיות בקיץ נמוכה מעט מהממוצע בשאר השנה".

פלר סבור, שהחשש מהמשך אי-היציבות באזורנו וכן חששות המאקרו כבר מגולמים בשוק שלנו. "השוק המקומי מהווה הזדמנות. הפער בתשואות בין הארץ לחו"ל אינו מוצדק, וצפוי להיסגר בהמשך השנה. אם בתחילת השנה העדפנו להפנות 50% מהחלק המנייתי לחו"ל, היום זה רק כ-25%".

ההמלצות: למשקיעים שברחו מהשוק בחודשים האחרונים, מציע פלר לחזור להשקעה על בסיס מק"מ, בתוספת חשיפה מנייתית מסוימת. "התשואה הפנימית של המק"מ מספקת כרית ביטחון במצב של המשך ירידות במניות. מנגד, כשהשווקים יתקנו חזרה - המשקיע יקבל תוספת תשואה מעל תשואת המק"מ".

למשקיעים אחרים פלר מציע תיק של 25% מניות, 60%-65% אג"ח, ו-10%-15% רכיב מזומן. במניות הוא מקצה 15%-20% לארץ, והשאר לחו"ל, בעיקר לארה"ב וגרמניה, אך גם לשווקים מתעוררים, בדגש על סין. בארה"ב הוא מגלה זהירות בחודשים הקרובים, וממליץ להשקיע במניות פארמה וצריכה לא מחזורית. ברבעון האחרון, הוא מציין, ניתן לעבור לטכנולוגיה ואנרגיה. בארץ המלצתו היא על סקטור הבנקים והנדל"ן המניב.

ברכיב האג"ח מקצה פלר כ-50% לאג"ח קונצרניות, שהפכו לדעתו לאטרקטיביות בשל הירידות האחרונות. כ-70% מהן צמודות, והשאר שקליות במח"מ 3 ודירוג ממוצע A. בצמודות הוא ממליץ למשל על נכסים ובנין ב' ו-ג', מבני תעשיה י"א ו-ח', ושיכון ובינוי סדרה 2; ובשקליות על בזן ג', חברה לישראל 8, אי.די.בי ה', כור ט' וסקיילקס א'.

בחלק הממשלתי, שהתאפיין בירידת התשואות באחרונה, פלר ממליץ לנקוט משנה זהירות במח"מ, ומקצה 80% לשקליות במח"מ של 3, והשאר בצמודות במח"מ 3.5. בכוונתו לנצל את המזומן בתיק כשהתשואות ייפתחו.

לבסוף, לדעת פלר ניתן להפנות עד 5% לסחורות, על חשבון מרכיב המזומן. המלצתו היא על נפט וגז, "מתוך ראייה כי שיפור במאקרו העולמי מחד, וצמצום עודף תפוקת ההפקה של אופ"ק מנגד - יביאו בהמשך השנה לעליית מחירים". המלצה נוספת שלו היא התירס, לאור משוואת ביקוש והיצע הדוקים.

התיק של קורן

התחזית: באקסלנס מביטים בחשש מסוים לעבר הקיץ. "יש להפחית את רמות הסיכון, מאחר שהתקופה מאופיינת במחזורים נמוכים, אך בעיקר בשל חוסר הוודאות בנוגע למצב הגאופוליטי באזורנו. ההכרזה על המדינה הפלסטינית מעבר לפינה, ולא כדאי לחכות לספטמבר כדי לקבל החלטות", אומר קורן ומוסיף: "גם משבר החוב האירופי עדיין לא נפתר, וימשיך להעיק על השווקים בתקופה הקרובה".

ההמלצות: קורן ממליץ לשמור על רכיב מזומן של כ-15%, על חשבון מרכיב האג"ח. התיק שלו מורכב גם מ-25% מניות ו-60% אג"ח. מלבד הגדלת המזומן הוא מעדיף לא לשנות את תמהיל התיק, אלא להוריד את הרכב הסיכון שבו. בחלק המנייתי הוא מציין שלולא הסיכון הגיאופוליטי היה מעדיף את השוק הישראלי, אך כעת יקצה כ-40% ממנו לחו"ל", בדגש על חברות אמריקניות רב-לאומיות מחלקות דיבידנד, שנהנות מדולר נמוך ומריבית נמוכה". בהתאם, הוא ממליץ על מניות Kellog, UPS ו-General Electric.

בארץ ממליץ קורן לתת משקל עודף למניות הבנקים הנסחרות סביב ההון העצמי, ומדגיש את מניית בנק הפועלים. "הבנק מתומחר בפחות מ-1 על ההון העצמי שלו. בנוסף, הוא השיג אישור מבנק ישראל לחדש את חלוקת הדיבידנדים. זו השקעה ברמת סיכון נמוכה יחסית, עם אפסייד גבוה". מניה מומלצת ודפנסיבית אחרת שלו היא בזק, אשר "נחתכה כמו כל חברות הסלולר על רקע פתיחת שוק זה, אך פעילות הסלולר, דרך פלאפון, מהווה אצלה רק כ-35% מהסך. בנוסף, בזק מציגה מדיניות דיבידנד אגרסיבית, ואנו צופים ב-2011 תשואת דיבידנד של כ-13% על המחיר הנוכחי".

ברכיב האג"ח מסתפק קורן בכ-40%, בדירוג A ומעלה ומח"מ של עד 4, שייתן לטענתו הגנה אינפלציונית ברמת סיכון נמוכה יחסית. בשונה מפלר ממליץ קורן על האפיק הממשלתי - על מח"מ ארוך יותר של 5-7 שנים, אך בשילוב החזקה במק"מ קצר. סך מח"מ רכיב האג"ח צריך לנוע לדבריו סביב 2.5-3.5, והחשיפה בין הרכיב השקלי והצמוד צריכה להיות שווה.

* הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם