למה לא צריך באמת לדאוג מסיומה של תוכנית ה-QE2?

ג'ויס צ'אנג,ראש מחלקת המחקר ב-JP מורגן טוענת כי בסוף השנה יהיו בידי המדינות המתפתחות רזרבות מט"ח גדולות כמעט פי 2 מסך ה-QE2 ואלו יושקעו באג"ח של ארה"ב

"גידול מאסיבי ברזרבות המט"ח בשווקים המתפתחים אמורה להפחית את הדאגה מסופה של תוכנית ההקלה הכמותית בדרך של רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב, QE2 בסוף החודש", כך העריכה ג'ויס צ'אנג העומדת בראש מחלקת המחקר של השווקים המתפתחים ב-JP מורגן בכנס המשקיעים שערך רויטרס בניו יורק שהוקדש לתחזיות עתידיות.

הצבירה המהירה של רזרבות מט"ח והגישה השמרנית בה נקטו הבנקים המרכזיים בשווקים המתפתחים בואם להשקיע את אותן הרזרבות, משמעותן היא שאגרות החוב של ממשלת ארה"ב מהוות מטרה מרכזית להשקעה על ידי אותם הכספים. הדבר צפוי לתמוך בשוק גם בעת בה יסיים הפד את רכישותיו בעוד כשלושה שבועות.

לדברי צ'אנג יתרות המט"ח גדלו בשנה שעברה ל-885 מיליארד דולר, מהם כ-80% הוחזקו על ידי מדינות הנחשבות כשוק מתפתח, ובסוף השנה צפויות רזרבות המט"ח לגדול עוד ולהסתכם בכ-1.1 טריליון דולר. מדובר בהיקף כספי הגדול כמעט פי שניים מסך כל תוכנית ה-QE2 שהיקפה הינו כ-600 מיליארד דולר.

"קצב צבירת הרזרבות של המדינות המתפתחות הפתיע כאשר היה גדול מהציפיות ועזר בשנתיים האחרונות להוריד את התשואות על אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב" אמרה.

צ'אנג העריכה כי גורמים עונתיים עשויים להקטין את רכישות האג"ח של ארה"ב על ידי הון זר ב-25% בקיץ הקרוב, אך לבנקים המרכזיים אין הרבה אופציות אחרות לביצוע רכישות על ידי הרזרבות שבידיהם. "אם אתה צובר כל כך הרבה מט"ח - אין לך כל כך הרבה אפיקים להשקיע אותם".

"הגידול ברזרבות המט"ח במדינות המתפתחות הוא רק גורם אחד אשר מאותת על עוצמתן המדהימה של הכלכלות בשווקים המתפתחים" אמרה צ'אנג והתייחסה לכך שהשווקים המתפתחים צפויים לצמוח השנה ב-6.1% לעומת צמיחה של 2.2% בשווקים המפותחים. "כאשר מתייחסים להבדלים בשיעורי הצמיחה של הכלכלות ומשלבים אותם עם הגידול ברזרבות המט"ח של המדינות המתפתחות - נוצרת תמונה המצביעה על בריאותו של העולם המתפתח. על כל אינדיקטור עליו תסתכלו, הן בהתייחס למצב הפיסקאלי והן בהתייחס למצבת החובות".