אירופה ננעלה בירידות חדות: בורסת פריז איבדה כ-2%

ירידות בוול סטריט החריפו את המגמה השלילית באירופה שסגרה שבוע שישי ברציפות של ירידות ■ נתוני ייצוא מאכזבים בסין מכבידים על השווקים

הירידות בוול סטריט גררו ירידות חדות בבורסות אירופה היום (ו'), בהמשך לסנטימנט השלילי באסיה הבוקר. מניות יצרניות כלי הרכב מובילות את הירידות באירופה. זהו היום השביעי ברציפות של ירידות באירופה והשבוע השישי ברציפות של ירידות.

שר התעשייה של צרפת אמר בראיון רדיו כי לא מקובל על הממשלה שפיג'ו תסגור את המפעל Aulnay-sous-Bois, אותו לפי דיווחים התכוונה החברה לסגור משיקולי רווחיות. החברה עצמה הכחישה כי בכוונתה לסגור את המפעל. בכל אופן, התערבות הממשלה בעסקים הפרטיים של פיג'ו מעיקה על המניה ועל מניות כלי רכב אחרות, דוגמת רנו .

באנגליה, מניית חברת הבנייה Bellway (סימול: BWY) עולה לאחר שהחברה מסרה כי ישנו שיפור בסנטימנט הצרכנים בשוק הנדל"ן הבריטי בחודשים האחרונים, בהשוואה לעונת הסתיו שאופיינה במכירות חלשות של בתים. גם מניית רשת הקמעונאות Tesco עולה בלונדון לאחר שבית ההשקעות ג'פריס העלה את ההמלצה למניה ל"קנייה" מ"החזק".

אסיה: טויוטה מזהירה מנפילה ברווחים

בורסות אסיה נסחרו היום במגמה מעורבת על רקע נתוני ייצוא חלשים יחסית שפורסמו בסין, ובעוד הבנק המרכזי בדרום קוריאה העלה את הריבית ב-0.25% ל-3.25% ואותת לעולם שכלכלות המזרח הרחוק עדיין שרויות במדיניות הידוק מוניטרי כדי לרסן את האינפלציה.

הייצוא מסין גדל ב-19.4% בלבד בחודש מאי, לעומת עלייה של 30% באפריל ובעוד אנליסטים בשוק ציפו לעלייה של 21%. ההאטה החריפה בייצוא מהכלכלה השנייה בגודלה בעולם הינה תוצאה של ירידה בביקושים למוצרים וסחורות בעולם, עדות חיה להאטה הכלכלית העולמית. נתון זה מצטרף לנתונים אחרים שפורסמו לאחרונה בסין ובארה"ב, אשר מעידים על האטה בצמיחה. יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי העריך השבוע כי הצמיחה תואץ במחצית השנייה של השנה.

"נוח לנו עם המכפילים של המניות בשוק כי אנחנו לא צופים שארה"ב תגלוש למיתון נוסף", אמר לסוכנות בלומברג יוג'י טקדה, מנהל השקעות ב-RBC ביפן. "המשקיעים ימשיכו להיות זהירים עד שנראה תמונה ברורה יותר של משבר החוב באירופה, כלכלת ארה"ב והאינפלציה במדינות המזרח".

מדד MSCI אסיה, המהווה בנצ'מרק למדדי המניות המובילים באזור, סגר את השבוע בירידה של 1%. כ-407 מיליארד דולר נמחקו מהשווקים הגלובלים במונחי שווי שוק מאז השיא האחרון ב-2 במאי, על רקע ההאטה העולמית בצמיחה.

אך לא כולם פסימיים ויש מי שמנצל את התיקון הנוכחי כדי לאסוף מניות. לוסינדה צ'ן מהבנק האוסטרלי מקיורי (Macquarie) מסרה לאתר מרקטוואץ' כי "לאור החולשה בשווקים לאחרונה, אנשים מחפשים מציאות וחוזרים לאט לאט לשוקי המניות".

מבין המניות הבולטות היום באסיה נציין את מניית חברת השבבים הייניקס (Hynix) שירדה בעקבות דיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" לפיו בעלי שליטה בחברה מתכננים למכור 15% מהמניות, המוערכות בשווי של 2.38 מיליארד דולר. בסקטור התרופות, מניית טקדה נחלשה ביפן לאחר שצרפת הורתה להפסיק לעת עתה את השימוש בתרופות נגד סוכרת Actos ו-Competact, מחשש שהן גורמות לסרטן בשלפוחית השתן.

טויוטה מסרה היום, לאחר סגירת המסחר בטוקיו, כי הרווח הנקי השנתי שלה צפוי לצנוח ב-31% בשל רעידת האדמה העזה שפקדה את יפן בחודש מארס. יצרנית המכוניות הגדולה בעולם צופה רווח של 280 מיליארד ין (3.5 מיליארד דולר) בשנת הכספים שתסתיים במארס 2012, לעומת 408 מיליארד ין בשנה שלפני כן.