האם גרמניה תכפה על בעלי האג"ח של יוון לחלץ אותה?

גרמניה מעוניינת להעביר תוכנית חילוץ שתפגע במחזיקי האג"ח של יוון, על מנת "ליצור שוויון בין העול המוטל על משלם המסים לבין העול שיוטל על הסקטור הפרטי", כדברי שר האוצר הגרמני

שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שובל, אמר היום (ו') בנאום בפני הפרלמנט הגרמני כי מעורבותו של הסקטור הפרטי בחילוץ יוון הינה "בלתי נמנעת". המשמעות היא שגרמניה עשויה לכפות על מחזיקי האג"ח של יוון הסדר חוב, במסגרתו יוארכו חיי האג"ח ב-7 שנים ללא תוספת ריבית כפיצוי. בסופו של דבר, הפרלמנט הגרמני אישר את תוכנית הסיוע הנוספת ליוון.

התוכנית הגרמנית לחילוץ יוון ברורה למדי: יוון תקבל סיוע נוסף של 120 מיליארד אירו, תזכה לדחייה של 7 שנים בתשלום האג"ח ולא תצטרך לשלם עוד ריבית לבעלי האג"ח. בתמורה, היא תחויב לבצע רפורמות מבניות מרחיקות לכת - יותר ממה שביצעה עד היום - כדי להחזיר את האמון למשקיעים על מנת שהיא תוכל למחזר חובות בעתיד, תוך כדי הפחתת הגירעון שלה כמובן. כך, תפסיק יוון להיות תלויה באיחוד האירופי ותיחלץ ממשבר החוב אליו.

אלא שהמציאות בשטח מורכבת יותר; סוכנויות דירוג האשראי מסרו אמש כי ספק אם גרמניה תצליח לכפות את התוכנית שלה על מחזיקי האג"ח הפרטיים של יוון. יש לציין כי גם הבנק המרכזי האירופי מחזיק באג"ח ממשלתיות יווניות, ונגיד הבנק המרכזי ז'אן קלוד-טרישה מתנגד לכל מעורבות של הבנק בחילוץ יוון. סביר להניח שטרישה יתנגד להסדר החוב שמארגנת גרמניה, מה שמעמיד את 2 הצדדים במסלול התנגשות.

"אם יש ספקות לגבי יכולתה של יוון לעמוד בהחזר חובותיה ואנו חייבים להעביר את חבילת הסיוע החדשה, הרי שמעורבותו של הסקטור הפרטי הינה בלתי נמנעת", אמר שובל היום בנאומו בפרלמנט.

בעוד כשבועיים יתכנסו מנהיגי האיחוד האירופי במפגש בו הם יידונו בתוכנית החילוץ החדשה ליוון.

"התוכנית שלנו להאריך את חיי האג"ח של יוון תיתן למדינה מספיק זמן לבצע את הרפורמות הנדרשות ולהחזיר את אמון המשקיעים", הוסיף שובל. "התוכנית תגביל את התגובות השליליות בשווקים, ותיצור שוויון בין העול המוטל על משלם המסים לבין העול שיוטל על הסקטור הפרטי. צריך להעביר מסר ברור: העול לא לא יכול ליפול כולו על משלם המסים".