השבוע בוול סטריט: השוק יתאושש מצניחה של חודש וחצי?

בשבוע שעבר השלים ה-S&P500 את רצף הירידות הארוך ביותר מאז יולי 2008 ■ "היה שבוע מגעיל" ■ בצל הפסקת ה-QE2, נתוני מאקרו חלשים והמשבר באירופה - האם נראה התאוששות?

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר (ב') ברקע סנטימנט שלילי חריף, לאחר שבסוף השבוע האחרון הסתיים שבוע שישי ברציפות של ירידות - מדד ה-S&P500 סגר בסיכום השבוע ירידה של 2.2% - הרצף הארוך ביותר מאז יולי 2008.
מנגד, גם מדד הדאו ג'ונס נפל 1.4% לרמתו הנמוכה ביותר מאז ה-18 למארס, כאשר איבד בסיכום ששת השבועות המדוברים כ-6.7% מערכו - הרצף הארוך מאז אוקטובר 2002. מדד הנאסד"ק איבד גם הוא 1.5% בסיכום השבועי, תוך שהוא משלים שבוע חמישי של ירידות מתוך ה-6 האחרונים.

הסיבות לירידות הממושכות רבות מגוונות. נתוני המאקרו החלשים של כלכלת ארה"ב בשבועות האחרונים והחששות מפני הצפוי בשווקים בסוף החודש - עם סיומה של תוכנית ההקלה הכמותית השנייה (QE2) - תורמים לסנטימנט השלילי. בנוסף, הגירעון התקציבי ביוון וההאטה בצמיחת הכלכלה הסינית מוסיפים גם הם לחשש, ברקע ירידות באסיה ובאירופה ביום ו' האחרון. כל זאת, חרף ניסיונו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי לעודד את המשקיעים, באומרו בשבוע שעבר כי הצמיחה בנתוני התעסוקה בארה"ב יחלו במחצית השנייה של השנה.

"עבר עלינו שבוע מגעיל"

"השוק עדיין מגיב להאטה בצמיחה הכלכלית בארה"ב ובחלקים אחרים בעולם", אומר ניק סרגן, אנליסט ב-Fort. "החדשות המאכזבות גרמו להמשקיעים לנהוג ביתר זהירות. אולם, גם אם הם יכלו להתעלם במידה מסויימת מהנתונים הרעים ברבעון הראשון, יהיה קשה יותר לעשות זאת גם ברבעון השני". "זה היה שבוע מגעיל", אומר אנדרו רוס, אנליסט בחברת הביטוח LLC. "המשקיעים דואגים מנתוני המאקרו וחוסר הבהירות מצד הפדרל ריזרב לגבי המשכן או אי-המשכן של הרכישות".

מנגד, יש מומחים שמסרבים לגלות פסימיות, וטוענים כי הפדרל ריזרב ינקוט בתוכנית הרחבה כמותית נוספת כדי להאיץ את השווקים: "יש סיכוי שזה יקרה עד סוף השנה", אמר פרופסור נוריאל רוביני, "נביא הזעם". "הסבירות שהפד ימשיך ל-QE3 תגדל אם הכלכלה האמריקנית תמשיך להחלש ואם שוק המניות ירד ב-10% או יותר".

גם אביגייל דוליטל, המנהלת את חברת Peak Theories Research בניו-יורק מעריכה כי השווקים צפויים בסופו של דבר להתאושש ולתקן מעלה, ללא קשר להחלתה של תוכנית רכישות נוספת. "ההשפעות הפסיכולוגיות והפחדים מסיומה של QE2 עומדים להתפוגג". לדעתה, בטווח הקצר מדד ה-S&P500 צריך לבצע תיקון ולטפס לעבר 1,340 נקודות (עלייה של כ-5.4% לעומת רמת הסגירה של יום ו'), וגם הדולר צפוי לבצע תיקון חד למעלה מול מטבעות מרכזיים.

ברקע, ממשיך להתנהל המירוץ לראשות קרן המטבע, במקומו של דומיניק שטראוס-קאהן שעומד בימים אלה למשפט באשמת אונס. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הגיש מועמדות לתפקיד, והוא יתמודד מול המועמדת המובילה במירוץ כרגע, שרת האוצר כריסטין לגארד, ונציג הבנק המרכזי של מקסיקו - אוגוסטין קרסטנס.

נתוני מאקרו השבוע

■ ביום שלישי (14/06) יפורסמו מדד המחירים ליצרן, מדד המכירות הקמעוניות והמלאים העסקיים.

■ ביום רביעי (15/06) יפורסמו מדד המחירים לצרכן ומדד מלאי הנפט.

■ ביום חמישי (16/06) יפורסמו מדד התביעות לדמי אבטלה, ושלל נתונים משוק הדיור: התחלות בנייה, אישורי בנייה וכן מלאי הגז הטבעי.

מניות במוקד

מניית אפל תרכז עניין על רקע הודעתה ביום ו' כי קראה להחזיר לתיקון (ריקול) מספר מכשירים מדגם אייפד 2 שנועדו לשימוש ברשת של חברת Verizon בגלל כשלים בתקשורת. כמו כן, אפל מושכת אש על רקע דיווח של האתר The Next Web כי חברת תקשורת בשם iCloud Communications הגישה תביעה נגד אפל, בטענה שהפרה את הזכויות על הסמל המסחרי שלה ודורשת מבית המשפט צו שימנע מאפל לקדם את שירות ה-iCloud.

מניית HP צפוייה להגיב להודעת החברה כי היא תחל למכור את הטאבלט TouchPad שלה בארה"ב החל מה-1 ביולי.

מניית טבע צפויה לרכז עניין על רקע המלצה שורית על מנייתה, מאת מאט קופנהפאר באתר הכלכלי The Motley Fool. "אם יתקיים התרחיש האופטימי מניית טבע יכולה לעלות ב-100%, אפילו 200% תוך 5 שנים", כתב קופנהפאר. "במקרה הפחות טוב המנייה יכולה לזנק ב-63% שזה לא רע בכלל".

נס טכנולוגיות תרכז עניין על רקע הודעתה ביום ו' האחרון כי חתמה על הסכם לרכישתה ע"י חברה מקבוצת Citi, קרן השקעות פרטית גלובלית. שווי העסקה מוערך בכ-307 מיליון דולר.

מניות הבנקים בארה"ב ימשיכו לרכז השבוע עניין על רקע החלטת הפדרל ריזרב להרחיב את מבחני הלחץ על הבנקים הגדולים. הפד מתכנן לבחון את התוכניות הכספיות השנתיות של הבנקים ובתוכן חלוקת הדיבידנד של כל בנק או תוכנית רכישת עצמית של מניות. בין היתר, נציין את מניות סיטיגרופ , בנק אוף אמריקה , וולס פרגו , ג'יי.פי מורגן , מורגן סטנלי וגולדמן זאקס .

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]